HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad är AMSI?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/08 :  16:57:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gick förbi en skivhylla idag. Där stod en Deutsche Grammofon-CD (nr 469 624-2)med delar av Griegs Peer Gynt no. 1 och 2 samt en pianokonsert i A-moll för ynka 69 pix. Den fick följa med hem.

Nu är det så att CD:n är försedd med något som kallas "AMbient Surround Imaging", AMSI. Det förklaras med:
quote:
This means: an optimised sensorround sound exeperience for sourround systems. But with stereo systems you can also experience greater presence, more brilliance and stereophonically refined panoram of sound. For a musical experieence that's being there "live".

Är det någon av skribenterna som vet vad detta är för mumbo jumbo? Att det är någon form av digitalt hokus pokus för att få det att låta "bättre" är väl klart. Men vad?

Ska tillägga att jag ännu inte lyssnat igenom CD:n så att jag kan uttala mig om huruvida det låter normalt eller konstigt. Återkommer med intryck när jag gjort det.

mvh/ Jörgen G

edit: korr

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/08 17:46:52

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/08 :  17:58:12  Show Profile Send TBA a Private Message
Detta verkar vara tekniken. Men jag kan inte hitta något om CD. Fast jag har inte läst det hela så noga.
http://www.emil-berliner-studios.com/en/special_services_surround.php
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/10 :  09:40:29  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej ,

jag har några sådana skivor och tycker mig
märka en litet starkare rumskänsla. Ett experiment
jag tyvärr inte kan utföra vore att köra dessa
inspelningar via en DolbyProLogic II dekoder
i ett flerkanalssystem. Kunde vara intressant att
se om det funkar.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000