HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 My bloody valentine... en lyssning på en klassiker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/07/27 :  23:33:20  Show Profile Send sisko a Private Message
Kvällen har ägnats åt att återigen se på den på alla sätt utmärkta filmen "Lost in translation". Filmen innehåller musik av det eminenta bandet My bloody valentine (mbv i fortsättningen). Som vanligt får filmen mig att återigen lyssna på mbv:s märkliga mästerverk från 1991 - Loveless. Den här skivan tog flera år att spela in och var tydligen på väg att skicka mbv:s lilla bolag Creation i konken. När man hör skivan förstår man varför. Det här är ett band på höjden av sin förmåga, Kevin Shields kontrollerar allt i minsta detalj och resultatet blev något alldeles extra. Loveless är ett album man inte kan jämföra med något annat vare sig förr eller senare, skivan är ett lyckligt äktenskap mellan skira, oändligt vackra melodier och avantgardistiska distortionsmättade ljudlandskap.

Man får inte vara rädd för distortion när man lyssnar på den här skivan, allt distar utom sången. Jag kan inte mer än att beordra alla att provlyssna. Makalöst bra!!! Det kan vara värt att notera att den här skivan tog tydligen knäcken på bandet vilket är fullt förståeligt, hur kan man uppbåda kraften att skapa när man redan har skapat paradiset.

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/08/08 :  15:12:02  Show Profile Send nin a Private Message
Håller med dig. Grymt bra skiva som fler borde kolla upp.
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:09:04  Show Profile Send lenwac a Private Message
Japp, Lost in Translation platsar lätt på min topp trelista, lätt!
Dessutom underbart soundtrack.
En sak bara innan ni slänger er till videobutiken och hyr den.
Filmen MÅSTE avnjutas med kvinnligt sällskap, nåja, manligt går nog bra det med, men se den inte själv, det är gött att ha någon att hålla i handen när man ser en sådan film.
MBV är bra men minst lika bra är The Jesus & Mary Chain.
Avslutningslåten "Just like honey" från mästerverket "Psychocandy" (1985), där kan man snacka om dist...
O har man börjat lyssna på dom kan man ju lika gärna plöja igenom Primal Scream's alla mästeverk, mina husgudar! O varför inte fortsätta med att avnjuta Billy Corgan och hans Smashing Pumpkins när man ändå är igång, o sen varför inte .......

pust!

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000