HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sommarens fiskebilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/08/07 :  17:38:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det är säkert många på forumet som ägnar sommaren åt fiske. Själv har jag tillsammans med Plind varit på en fantastisk fiskeresa till mina hemtrakter i arjeplog. Tänkte att vi kanske kan posta våra fiskebilder från sommaren i denna tråd.



Först en bild på mig själv med en trevlig öring. Konstig att den ser mindre ut på bilden för i verkligheten upplevdes den som rätt stor Dessa öringar är så otroligt vackra, mörkt guldorangea i färgen.



Plind släpper tillbaks en öring. Vi släppte tillbaks nästan all fisk och behöll bara de som krokats "olyckligt" i ett öga eller så. Det är sporten - fisket vi var ute efter, inte att fylla frysen med mat. (visst är vi himla ädla)



De fiskar som vi var tvugna att behålla hamnade rätt omgående i stekpannan. Stekta i äkta smör och hamande sedan på mjukt tunnbröd med extrasaltat bregott. Godare mat finns nog inte. Lägg gärna märke till hur otroligt röda öringarna är i köttet

läs mer på: http://hello.to/hifi

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:38:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ser väl inte LITE smarrigt ut...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:43:31  Show Profile Send Drem a Private Message
Fina bilder Stefan! Det är något väldigt speciellt med ädelfisk. Jag har fått en havsöring på Gullholmen en gång, den var hela 10cm lång Jag hoppas på en större sådan någon gång framöver.

Jag och brorsan och diverse polare brukar åka till Gullholmen på västkusten några gånger varje sommar och fiska makrill och torsk. Det är inte bara fiske utan lite passager av ängar med livsfarliga kossor och tjurar samt en hel del bergsklättring innan man kommer fram. Men man får alltid lön för mödan. På en dags fiske fyller vi oftast en hel bärkasse med fisk. Ibland får man annat konstigt på kroken som plattfisk, näbbgädda, vitling m m. Vi gjorde en resa idag men jag har ännu inte bilderna från den så jag postar från förra resan för ca 4 veckor sedan:

Målet, så här vackert är det kl 08.00 på morgonen:


Så här ser det ut mitt på dagen, nu ser vattnet grönt ut:


Här står jag och undrar om brorsan för en gångs skull skall lyckas få fler fiskar än lillebror


Nej, inte idag heller. Lillbrorsan måste ju ha ett magiskt fiskespö. Jag ger upp och sätter igång grillen istället


Hungern gör sig påmind redan efter 2 timmars fiske. Vi tillhör genren: "äter gärna någonting annat än fisk"


Den som får minst antal fiskar får ett straff, fixa grillen och servera Vinnaren sträcker på sig och vinkar till passerande fiskebåtar


Del av dagens fångst, sen är det dags för det tråkiga nämligen rensningen:


Några bilder från dagens fisketur kommer sen..




Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/07 :  21:11:46  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Kul för dom som får fisk. Själv har jag fått en fisk, halvkilosöring, på hela säsongen hittils. Ingen kamera dock.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/07 :  22:03:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Fin fisk StefanB, och oroa dig inte för att den ser mindre ut på bild. Till vintern då du sitter vid brasan och berättar fiskehistorier för polarna är den större igen



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/07 :  22:12:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Jösses vilka trevliga bilder! Tyvärr har det bara blivit en enda tur under semestern för min del (med bara en liten gädda i håven) men jag hoppas på att det ska bli ska mer nu under försommaren/hösten. Fiske ÄR underbart!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:03:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Oj, Oj, oj, vilka fina bilder!

Stefan, hoppas Ni hade kul!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/08/10 :  07:34:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo tack, det var en väldigt roligt fiskeresa. Nordanvinden blåste kall men det regnade inte. Fisket var helt makalöst. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att vi fick 200 öringar var under 5 dygn och givetvis tappade vi några, STORA


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/08/10 :  12:27:34  Show Profile Send plind a Private Message
Vackra urstarka öringar högg i var och varannat kast våra drag och flugor



Kalfjället är inte så kalt och öde man kan tro!



En närbild på ett av mordvapnen



Det sägs att några dygn på fjället bland mygg och knott kan driva vem som helst till vansinne och efter att ha sett Stefan dödsföraktande kasta sig i den iskalla fjällsjön är jag beredd att hålla med


Se på den belåtna minen, visst ser han ut att njuta
Efteråt försökte han få i även mig genom att hävda att det var skönt men den lätta gick jag inte på Synd att göra sig av med den genuina vildmarksaromen...

Efter Stefans dopp gjorde vi varsitt kast i den pyttelilla tjärnen


Varsin halvkilosöring.

Här står jag och njuter så av en grann öring på flugspöt att det ser ut att gå i brallan



Min största (42cm) öring.



Sista dagen var mulen och för en stund blev det vindstilla. Tystnaden var öronbedövande, man kunde höra sina pulsslag.




Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:38:16  Show Profile Send Drem a Private Message
Sagolika bilder plind!

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:12:59  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Öronbedövande tystnad hör man inte varje dag
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/08/16 :  07:41:18  Show Profile Send plind a Private Message
Kom igen nu! Jag vet att ni varit på spännande fiskeresor.
LOOPEN! få se lite Tjuonajokkbilder nu
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/08/16 :  09:59:44  Show Profile Send Mattias a Private Message

Underbart!! Nu blev jag avis.....

/Mattias
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/08/17 :  01:01:17  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hej alla!

Jaja jag har varit och fart jag med. Det blir lite bilder.

Vi skulle lång så vi började med att min fru körde ner oss till Landvetter i vår S60




Efter bil blev det......




Väl på Kiruna flygplats så hoppade vi in i denna.




Vi flög över våra vatten och längtan började närma sig sitt slut.




Efter 20 minuters flygning landade vi och efter lunch (älgskav) så äntrade vi en av dessa.




Kompisen började genast att spana




Se där, öringvak, eller var det kanske en harr som visade sig?
Vår kompis från Gällivare fick börja. Första kastet med torrfluga och så var det dags. (kolla rispan efter linan och vaket)




Drilla öring




Nu var det ju en öring men det kunde lika gärna varit en....




Efter några timmars fiske kan det vara läge att komma ner i varv




En dag tog vi båten en timma över den mäktiga Nedre Kaitumjaure.
Vem har sagt att man inte skall vara cool när man flugfiskar?




Vi var på väg till Tjirtjam.....




Det finns saker som är viktiga. En sak är dessa.




En annan sak är denna med tillhörande sotpanna och kaffekåsa.




Mina kamrater är inte riktigt kloka och det är på egen risk man åker iväg. Hade du tillbringat en vecka på fjället med denna Gällivarebo?




Kompisen från Göteborg ser tveksam ut. Hur skall det gå?




Jag själv hade inga kommentarer för jag plåtade......




Svågern spanade efter nått!




Var det dessa?




Nä vi hade ju fått sällskap vid älven.




Ja det var ju en del av resan. Vi hade omväxlande väder vilket gjorde att det inte blev så mycket bilder som tänkt. En av kompisarna var sjuk halva veckan, Ett Sagespö brann av när det blåste ner i elden, och som om inte det var nog så kapsejsade vår båt när vi var på väg hem till kampen sista kvällen. Spön, rullar och linor för 25"k försvann ner i älven och två digitalkameror följde samma väg. Som tur var så klarade vi oss utan skador men känslan av maktlöshet när man ligger i det 13 gradiga vattnet och ropar på hjälp är inte så angenäm.
Som tur var så var fisket som vanligt kanon och vi ficka alla harr på kilot och en del fina öringar strax under.
Gällivarebon fixade massa god mat åt oss och en kväll efter middagen dukade vi upp med The Dalmore Cigar Malt (12årig), parmaskinka, choklad och en fin cigarr.

Ha det gött alla //Loopen

Edited by - Loopen on 2005/08/17 01:06:52
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/17 :  01:42:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilken resa... Otur med båten

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/08/17 :  01:46:59  Show Profile Send DIESEL a Private Message
vackra bilder loopen, osis med båten bara.

Utmärkt val av whisky, den är en höjdare

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/17 :  02:01:32  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
SNYGGT!

Friidrotten ligger i lä.... i bildkvalitet!

Störtskönt!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/08/17 :  07:41:26  Show Profile Send plind a Private Message
Sådär ja Härligt äventyr och finfina bilder Loopen
Jag fyller på med lite bilder från min förra resa i midsommartid(Norge)

Gryning vid öringtjärnen.



Fet öring från första nattens fiske.





Kompisen drillar harr i Glomma.









Kvällsfiske i ett större biflöde till Glomma. Berget vilar tungt på bron.



Varsin 1,5kg öring





Trollsk morgon vid öringtjärnen.


Edited by - plind on 2005/08/17 09:21:37
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:13:54  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tackar alla!

Fina bilder Plind
Vi måste fiska ihop någon gång

Det börjar suga lite i fisketarmen igen. Efter vår fadäs så var det lite som luften gick ur och jag har inte vart sugen på fiske. Men om ca. 4 veckor bär det iväg till Norge för en långhelgs fiske tillsammans med vår fiskeförening. Glomma och Galten är det som står på programmet.

Tight Lines grabbar

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/20 :  19:32:51  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Vicka fina bilder i den häringa tråden....va avvis man blir

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/21 :  14:15:12  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fantastisk fina bilder och vilket bra fiske ni verkar ha haft, grattis

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/21 :  16:41:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, vilka fina bilder!

Jag får verkligen en lugn och go känsla när jag sitter och tittar här. TACK!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/08/22 :  00:35:45  Show Profile Send Roq a Private Message
Off-Topic-delen när den är som bäst!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/23 :  01:46:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tjejen vid Hemlijaure en liten öringström:


Lite senare såg det ut såhär:




*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/08/23 01:52:24
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/08/23 :  15:26:54  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hahaha att du vågar mangew.....
Skall kolla efter några fler kuliga fiskebilder....man skulle ha en diaskanner
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/08/23 :  23:38:03  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Mycket schysta bilder grabbar!
Får väl bidra lite jag oxå...



Inget slår känslan när första laxen ligger på detta viset!!! (Då spelar inte srorleken inte så stor roll heller)

Begreppet "färsk fisk" får liksom en ny betydelse när man tar laxen kl 10 och den ligger i pannan vid femsnåret, gudamat!

Mvh Sebastian

Ps: Laxen är från Beiarn och tog på en Tempelhund. Nu är den skrivbordsunderlägg...


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000