Author |
Topic |
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 17:38:47
|
Det är säkert många på forumet som ägnar sommaren åt fiske. Själv har jag tillsammans med Plind varit på en fantastisk fiskeresa till mina hemtrakter i arjeplog. Tänkte att vi kanske kan posta våra fiskebilder från sommaren i denna tråd.
Först en bild på mig själv med en trevlig öring. Konstig att den ser mindre ut på bilden för i verkligheten upplevdes den som rätt stor Dessa öringar är så otroligt vackra, mörkt guldorangea i färgen.
Plind släpper tillbaks en öring. Vi släppte tillbaks nästan all fisk och behöll bara de som krokats "olyckligt" i ett öga eller så. Det är sporten - fisket vi var ute efter, inte att fylla frysen med mat. (visst är vi himla ädla)
De fiskar som vi var tvugna att behålla hamnade rätt omgående i stekpannan. Stekta i äkta smör och hamande sedan på mjukt tunnbröd med extrasaltat bregott. Godare mat finns nog inte. Lägg gärna märke till hur otroligt röda öringarna är i köttet |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 18:38:23
|
Ser väl inte LITE smarrigt ut... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 18:43:31
|
Fina bilder Stefan! Det är något väldigt speciellt med ädelfisk. Jag har fått en havsöring på Gullholmen en gång, den var hela 10cm lång Jag hoppas på en större sådan någon gång framöver.
Jag och brorsan och diverse polare brukar åka till Gullholmen på västkusten några gånger varje sommar och fiska makrill och torsk. Det är inte bara fiske utan lite passager av ängar med livsfarliga kossor och tjurar samt en hel del bergsklättring innan man kommer fram. Men man får alltid lön för mödan. På en dags fiske fyller vi oftast en hel bärkasse med fisk. Ibland får man annat konstigt på kroken som plattfisk, näbbgädda, vitling m m. Vi gjorde en resa idag men jag har ännu inte bilderna från den så jag postar från förra resan för ca 4 veckor sedan:
Målet, så här vackert är det kl 08.00 på morgonen:
Så här ser det ut mitt på dagen, nu ser vattnet grönt ut:
Här står jag och undrar om brorsan för en gångs skull skall lyckas få fler fiskar än lillebror
Nej, inte idag heller. Lillbrorsan måste ju ha ett magiskt fiskespö. Jag ger upp och sätter igång grillen istället
Hungern gör sig påmind redan efter 2 timmars fiske. Vi tillhör genren: "äter gärna någonting annat än fisk"
Den som får minst antal fiskar får ett straff, fixa grillen och servera Vinnaren sträcker på sig och vinkar till passerande fiskebåtar
Del av dagens fångst, sen är det dags för det tråkiga nämligen rensningen:
Några bilder från dagens fisketur kommer sen..
|
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 21:11:46
|
Kul för dom som får fisk. Själv har jag fått en fisk, halvkilosöring, på hela säsongen hittils. Ingen kamera dock..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 22:03:39
|
Fin fisk StefanB, och oroa dig inte för att den ser mindre ut på bild. Till vintern då du sitter vid brasan och berättar fiskehistorier för polarna är den större igen
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 22:12:41
|
Jösses vilka trevliga bilder! Tyvärr har det bara blivit en enda tur under semestern för min del (med bara en liten gädda i håven) men jag hoppas på att det ska bli ska mer nu under försommaren/hösten. Fiske ÄR underbart!
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 14:03:01
|
Oj, Oj, oj, vilka fina bilder!
Stefan, hoppas Ni hade kul! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 07:34:13
|
Jo tack, det var en väldigt roligt fiskeresa. Nordanvinden blåste kall men det regnade inte. Fisket var helt makalöst. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att vi fick 200 öringar var under 5 dygn och givetvis tappade vi några, STORA
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 12:27:34
|
Vackra urstarka öringar högg i var och varannat kast våra drag och flugor
Kalfjället är inte så kalt och öde man kan tro!
En närbild på ett av mordvapnen
Det sägs att några dygn på fjället bland mygg och knott kan driva vem som helst till vansinne och efter att ha sett Stefan dödsföraktande kasta sig i den iskalla fjällsjön är jag beredd att hålla med
Se på den belåtna minen, visst ser han ut att njuta Efteråt försökte han få i även mig genom att hävda att det var skönt men den lätta gick jag inte på Synd att göra sig av med den genuina vildmarksaromen...
Efter Stefans dopp gjorde vi varsitt kast i den pyttelilla tjärnen
Varsin halvkilosöring.
Här står jag och njuter så av en grann öring på flugspöt att det ser ut att gå i brallan
Min största (42cm) öring.
Sista dagen var mulen och för en stund blev det vindstilla. Tystnaden var öronbedövande, man kunde höra sina pulsslag.
|
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 14:38:16
|
Sagolika bilder plind! |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 15:12:59
|
Öronbedövande tystnad hör man inte varje dag |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 07:41:18
|
Kom igen nu! Jag vet att ni varit på spännande fiskeresor. LOOPEN! få se lite Tjuonajokkbilder nu |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 09:59:44
|
Underbart!! Nu blev jag avis.....
/Mattias |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 01:01:17
|
Hej alla!
Jaja jag har varit och fart jag med. Det blir lite bilder.
Vi skulle lång så vi började med att min fru körde ner oss till Landvetter i vår S60
Efter bil blev det......
Väl på Kiruna flygplats så hoppade vi in i denna.
Vi flög över våra vatten och längtan började närma sig sitt slut.
Efter 20 minuters flygning landade vi och efter lunch (älgskav) så äntrade vi en av dessa.
Kompisen började genast att spana
Se där, öringvak, eller var det kanske en harr som visade sig? Vår kompis från Gällivare fick börja. Första kastet med torrfluga och så var det dags. (kolla rispan efter linan och vaket)
Drilla öring
Nu var det ju en öring men det kunde lika gärna varit en....
Efter några timmars fiske kan det vara läge att komma ner i varv
En dag tog vi båten en timma över den mäktiga Nedre Kaitumjaure. Vem har sagt att man inte skall vara cool när man flugfiskar?
Vi var på väg till Tjirtjam.....
Det finns saker som är viktiga. En sak är dessa.
En annan sak är denna med tillhörande sotpanna och kaffekåsa.
Mina kamrater är inte riktigt kloka och det är på egen risk man åker iväg. Hade du tillbringat en vecka på fjället med denna Gällivarebo?
Kompisen från Göteborg ser tveksam ut. Hur skall det gå?
Jag själv hade inga kommentarer för jag plåtade......
Svågern spanade efter nått!
Var det dessa?
Nä vi hade ju fått sällskap vid älven.
Ja det var ju en del av resan. Vi hade omväxlande väder vilket gjorde att det inte blev så mycket bilder som tänkt. En av kompisarna var sjuk halva veckan, Ett Sagespö brann av när det blåste ner i elden, och som om inte det var nog så kapsejsade vår båt när vi var på väg hem till kampen sista kvällen. Spön, rullar och linor för 25"k försvann ner i älven och två digitalkameror följde samma väg. Som tur var så klarade vi oss utan skador men känslan av maktlöshet när man ligger i det 13 gradiga vattnet och ropar på hjälp är inte så angenäm. Som tur var så var fisket som vanligt kanon och vi ficka alla harr på kilot och en del fina öringar strax under. Gällivarebon fixade massa god mat åt oss och en kväll efter middagen dukade vi upp med The Dalmore Cigar Malt (12årig), parmaskinka, choklad och en fin cigarr.
Ha det gött alla //Loopen |
Edited by - Loopen on 2005/08/17 01:06:52 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 01:42:44
|
Vilken resa... Otur med båten |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 02:01:32
|
SNYGGT!
Friidrotten ligger i lä.... i bildkvalitet!
Störtskönt! |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 07:41:26
|
Sådär ja Härligt äventyr och finfina bilder Loopen Jag fyller på med lite bilder från min förra resa i midsommartid(Norge)
Gryning vid öringtjärnen.
Fet öring från första nattens fiske.
Kompisen drillar harr i Glomma.
Kvällsfiske i ett större biflöde till Glomma. Berget vilar tungt på bron.
Varsin 1,5kg öring
Trollsk morgon vid öringtjärnen.
|
Edited by - plind on 2005/08/17 09:21:37 |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 23:13:54
|
Tackar alla!
Fina bilder Plind Vi måste fiska ihop någon gång
Det börjar suga lite i fisketarmen igen. Efter vår fadäs så var det lite som luften gick ur och jag har inte vart sugen på fiske. Men om ca. 4 veckor bär det iväg till Norge för en långhelgs fiske tillsammans med vår fiskeförening. Glomma och Galten är det som står på programmet.
Tight Lines grabbar
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/20 : 19:32:51
|
Vicka fina bilder i den häringa tråden....va avvis man blir |
nyfiken skeptiker |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 14:15:12
|
Fantastisk fina bilder och vilket bra fiske ni verkar ha haft, grattis |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 16:41:52
|
Oj, vilka fina bilder!
Jag får verkligen en lugn och go känsla när jag sitter och tittar här. TACK! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 00:35:45
|
Off-Topic-delen när den är som bäst! |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 01:46:54
|
Tjejen vid Hemlijaure en liten öringström:
Lite senare såg det ut såhär:
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/08/23 01:52:24 |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 15:26:54
|
Hahaha att du vågar mangew..... Skall kolla efter några fler kuliga fiskebilder....man skulle ha en diaskanner |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2005/08/23 : 23:38:03
|
Mycket schysta bilder grabbar! Får väl bidra lite jag oxå...
Inget slår känslan när första laxen ligger på detta viset!!! (Då spelar inte srorleken inte så stor roll heller)
Begreppet "färsk fisk" får liksom en ny betydelse när man tar laxen kl 10 och den ligger i pannan vid femsnåret, gudamat!
Mvh Sebastian
Ps: Laxen är från Beiarn och tog på en Tempelhund. Nu är den skrivbordsunderlägg...
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
Topic |
|