HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Användarfientliga hatobjekt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/08/07 :  03:44:07  Show Profile Send Gus a Private Message
Användarfientliga icke ergonomiska hatobjekt är jag förmodligen inte ensam om att inneha.
Vilka erfarenheter har ni ?
Vad är det obegripligaste eller mest svårhanterbara som ni råkat ut för ?
Det behöver inte nödvändigtvis handla om elektronik.
Jag undrar t.ex. varför en skruvmejsel som jag har någonsin blev tillverkad,
den har en väldigt stor och kraftig klinga,till för bamseskruvar.....men...
handtaget är av minimodell och dessutom räfflat på ett sådant sätt att skinnet i handen verkligen ska få stryk.
Oandvändbar som mejsel men bra som bryt å bänd-verktyg.
Jag hade en gång en redigeringsvideo som kunde allt och jag lyckades begripa alla funktioner utom en.
Den som borde vara enklast,att ställa om klockan.
Två gånger om året (sommartid/vintertid) var det dags att ta fram instruktionboken....
Jag fick en microvågsugn som lagade all mat automatiskt.
Den åkte ut efter en vecka,inget kul att läsa manual i tio minuter för att värma något i tio sekunder.
Hembiostärkare,jo det har jag en som inte gör som jag vill men det brukar lösa sig,
dock fick jag ett uppdrag hos en bekant som hade handlat ett paket innhållande allt.
Tv,video,dvd,reciver,o.s.v.
Han är normalbegåvad med plus,han fattade noll.
Efter att ha läst alla manualer ringde han till mig och expert som jag är så åtog jag mig uppdraget.
Dumt!
Innan kvällen slutade var hela kvarteret inkopplat på detta mysterium.
Framåt natten var Fallet löst,det blev både ljud och bild men eländet borde aldrig ha fått säljas.
Mitt senaste huvudbry är en MP3-spelare med radio/inselning/sändare/och säkert något mer fördolt. Den har en massa knappar och hjul,varje knapp/hjul har två/tre funktioner och den var felprogrammerad från fabrik.
Ingentig blev som det skulle,alla kommandon blev till något annat än beställt,
väldigt nära soptunnan var den.
Hittade turligt nog en meny som sa,formatera.Yes!
Å nu funkar den som tänkt men användarvänlig....näää.
Till sist så ,en hammare som kröker alla spikar har jag också.
Trodde att jag var oduglig som snickare men det var just en snickare som förklarade för mig att hammareländet var felbalanserad,som gjord att kröka spik med sa han.
Alltid någon tröst men den kostade flera hundra.....

tja,det var några erfarenheter ur en väldigt lång lista.
Är det bara jag som inte fattar eller....

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/07 :  13:12:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag är instruktionsbok dyslektiker, läser och fattar nada.

Har haft samma mobiltelfön modell sedan 97, inne på mitt tredje ex får ladda upp med någon till medan det fortfarande går att få tag på ett exemplar. Lyckades efter två år bli bönhörd! Kan programmera!

Hemmabio racklet får jag fortsätta att terrorisera affären och vänner med, ibland lyckas jag fibbla till det, HJÄLP!

Cd kopierings maskinen får en väninna sköta, har försökt till ingen nytta. Det blir felbränt en låt eller inget är populärt.

Television apparaten fixar jag inte heller. Nu har Discovery flyttats och jag har sökt, lyckats? Vad tror ni?

Eftersom en småskole fröken 1967 lurade i mig att jag var intelligent ( vilket jag naturligtvis fortfarande tror) så är dessa ständiga tillkortakommanden obeskrivligt enerverande.
Önskar mig innerligt tillbaka till den tiden då man ställde in sina apparater med en ordentlig ratt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/07 :  14:22:25  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
*ASG*

Tack, både jag o sambon fick oss ett gott skratt!

Har också varit med om en del.. har dock inte tid att skriva om det nu.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:43:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min värsta är en digital-TV mottagare som erhölls från ComHem för sisådär 4-5 år sedan. Ljudvolym, programval - allt var krångligt och invecklat. Omöjlig att ställa in så att man fick det som man ville.

Lyckades få ComHem att gå med på att bryta kontraktet efter två månader, trots att bindningstiden var ett år!

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:28:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mitt favorit hatobjekt är Excel, världens minst intuitiva program.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/08/07 :  19:29:40  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Användarfientliga icke ergonomiska hatobjekt är jag förmodligen inte ensam om att inneha.
Vilka erfarenheter har ni ?

Microsoft Windows i dess olika varanter.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/08/07 :  19:38:32  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Har aldrig lyckats att fixa mina 2 videospelare att kunna spela in. Nånting med att välja kanaler blev för svårt.
Windows har alltid funkat för mig däremot.
Dimitri
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/08/07 :  20:40:48  Show Profile Send JonasY a Private Message
Radiodelen i farsans försteg kan göra vem som helst galen. Speciellt morsan tenderar att ta till diverese svordomar när hon försöker ställa in den, men det har hon för övrigt givit upp för länge sedan. Precis som vi andra i familjen ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/08 :  02:44:23  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
En instruktionsmanual till en japansk mobiltelefon är tjockare än min CCIE bok. Jag vill bara ha en telefon som jag kan ringa med, inte en telefon som jag måste läsa manualen till hela tiden.
Med CCIE boken kan du bygga hela internet, med manualen till telefon kan du "end of the day" bara ringa..........

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000