HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 seriös espresso maskin
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:29:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har för mig att det fanns en del kaffe "tokiga" på detta forum? Orkar inte leta upp något dedikerat kaffeforum just nu....

Vi (jag och min fru) har fått en "seriös" espresso maskin i present av svärföräldrarna i 10 000 kronors klassen och nu undrar jag ifall någon har ett stalltipps??? Vi väljer alltså maskinen själva!

Det jag har kommit fram till själv med lite surfning är
1. Siemens S60
2. Jura F50

Kan detta vara något? Ser ju helcoola ut båda två. Jag tror nog att det ska vara hel eller nästan helautomatiska maskiner om vi ska använda till vardags.

Tackar för tipps

Artphotography

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/05 :  23:53:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kaffeforum.se finns.

Det var någon här på forumet som sålde en suveränt fin espressomaskin härom taget.

Själv har jag en La Pavoni "Professional Lusso" som är en s.k. levarms-maskin (eller pistong.. det låter lite otrevligt så jag föredrar levarm) där man själv pressar upp trycket. Nogot som förvisso är det mest klassiska sättet att göra det på. Men som kanske är lite svårt att lära sig.

Den som jag har ser ut som denna (står även lite om den i "mitt system"-tråden, som finns länkad i min signatur)


Några märken du bör kolla på är
Gaggia
Isomac
FrancisFrancis

En sådan här Isomac tillex kan du. Om du letar lite. Antagligen få runt 10kkr.

Fast enligt dina bilder var du kanske ute efter något "modernare" och helautomatiskt? Jag rekommenderar dock att du kollat på något i denna stilen.

Du vill gärna kunna påverka ditt resultat. Det kommer, med lite träning, spöa 99% av det kaffe du kan köpa på stan.. Oavsätt vilken stad du bor i (iaf i sverige ;)



Viktigt också att du lägger lite av pengarna på en kvarn. Ingen mixer. Och sen köper (eller rostar själv ;) hela bönor. Resultatet blir mångadubbelt så bra. (detta är inget tweek ;)

humm.. försöker komma på något mer av vikt..

Btw. Dessa maskinerna som jag tipsade om är verkligen inte svåra att använda. Inte ens den jag har. Resultatet på en helautomatisk har jag inte någon gång fått (när bliven bjuden på) bra. Mjölken har varit på tok för varm och skummet har inte alls varit bra.. Om det varit cappuccino som varit på menyn.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:03:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hehehe...überskönt att kaffeforum.se finns faktiskt! Skön grej att vara insnöad på liksom.

Det får mig att tänka på ett urklipp som sitter här på jobbet...jag har så pass tråkigt på jobbpasset i natt så jag kilar iväg och hämtar och skriver av...

Edit: Hittade bildlänkar! Håll till godo, rätt skön text tycker jag...




Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/08/06 00:07:58
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:17:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Här står jag och Zix och konverserar kaffetema på DIY 2005.
Verkar finnas många kaffetokar här :)




// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:41:03  Show Profile Send mayro a Private Message
Sänd ett pm till Johan Lindroos.. den mannen kan kaffekokande på hög nivå....

"Knoppen" heter han här eller "Johan lindroos" på faktiskt.se...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/08/06 :  08:56:59  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Om du inte vill lägga ner en förmögenhet men ändå har riktig kvalite så rekommenderar jag en Gaggia Classic eller tex Rancilio Silva.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:51:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tackar och bugar för flera mycket bra råd

OK, jag förstår då att det absolut inte bara är att "hugga" första bästa automatiska maskin! Tanken är, precis som i hifivärlden, att kvaliteten går före alla andra parametrar. Jag ska med intresse söka på de namn som föreslagits. Jag meddelar givetvis vad det blir till slut!

Förresten så kan vi självklart också lägga lite pengar själva ifall vi vill det! Jag menar, 10 papp är ju en bra rabatt på en dyrare maskin

Jag såg att JURA S9 avantgarde har bl a direktkopplat vatten och det tyckte jag var en briljant idé.
Kolla bara in den här specen.......visst lite dyrare än "gåvan", men kanske en billig mellanpeng för oss för en grym kaffemaskin...

Ska kolla mer traditionella maskiner också...
_______________________________________________

IMPRESSA S9 avantgarde - I en klass för sig
Garanti 2 år, service/underhåll hos Caricon

Tio års erfarenhet och kundförtroende i kombination med toppmodern IMPRESSA-teknik gör IMPRESSA S9 Avantgarde till den i särklass bästa IMPRESSA S-modellen någonsin.


Helautomatisk 1 eller 2 kopps maskin med inbyggd kvarn.
Intelligent för bryggnings Aroma System. ( I.P.B.A.S.© )
Rotary Switch
Connector system. Kopplingsystem för alla munstycken
Integrerade vattenrenings-, skölj-,disk- och avkalkningsprogram.
Dubbla rostfria värmesystem / termoblock för kaffebryggning resp. ångproduktion.
Bryggenhet för variabel kaffedosering från 5 till 16 gram
Höj och sänkbart utlopp för olika koppstorlekar.
Möjlighet till bryggning med förmalet kaffe.
Programmerbar på- och avstängning.
Separat mjölkskumning med uttag för ånga med Professionell cappuccino skummare och mjölkbehållare som standard.
Separat tevattenuttag för progarmmerbar volym.
Koppvärmare
Digital display med dialog i benämningar och siffror.
6 aktiveringsknappar med individuell programmering av
kaffe-, vattenmängd resp. ångproduktion i sek.
À la carte knapp med rotaryswitch för flexibel inställning
Snabbvalsknappar för filterbyte, disk- resp avkalkningsprogram.
Koppbelysning.
Direktanslutet vatten och extra stor bönbehållare som tillval.
Akustiskt designad
Vattentank: 2,7L
Kapacitet bönbehållare:280gr
Kapacitet pump:15 bar
Kapacitet sumplåda 16 körningar

Finish av högsta kvalitet
Finns i två färger, Platin och Titan
Två energisparlägen© (E.S.M.©)
Storlek (BxHxD): 34,5x 35x 39cm
Vikt: 11,7kg
Effekt: 1350w

Pris inkl. moms: 15995,00 kr.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:53:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
http://www.coffeequeen.jura.com/sv/ccse/products_se/products_home/products_s-line/s9_avantgarde.htm

Så ser den ut.....

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/08/07 :  17:54:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det lutar åt denna maskin nu! En Gaggia Titanium.

http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=25005241&referrer=kelkoo

Någon som tycker att jag ska ändra mig......??

Artphotography
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:28:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
OT - varning!

Annars borde ju Impressa S9 avantgarde var lämplig för en HiFi-entusiast - den är ju
quote:
Akustiskt designad
enligt databladet

Kunde inte låta bli!
/Jörgen G

edit: korr

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/07 20:43:54
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/07 :  21:22:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Måste säga att jag tror du kommer tycka det är roligare med en som inte är helautomatisk.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Andard
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:19:15  Show Profile Send Andard a Private Message
Espresso maskin d.i.y Nån som har sett något sådant projekt? Vore intressant. vad kan det vara man behöver? en vattenkokare å en vattenpump som klarar att pressa vattnet med c.a 9 bars tryck genom kaffet sen tillkomer väl en del elektronik så att den startar vid rätt temperatur plus mycket annat som jag inte känner till. Kanske en HFEM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000