HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur står det till med att kunna tänka och förstå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/08/08 :  18:22:15  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
I första inlägget så står precis det som jag skrev!!! Okej, kanske FBK inte tolkar det som att det är vad Ingvar Öhman har skrivit och han ställer bara en fråga om det är så. Men efterföljande "skribenter" verkar då tyda det så, eller har jag fel?
Om han inte skrivit det, vad är det då en massa skitsnack för här då?


Vet inte riktigt om jag hänger med här...........

IÖ har ju skrivit det han skrivit eller hur? Att du sen tycker att
det är "skitsnack" här så är det ju upp till dig.
Dock kan jag inte hitta ett enda uttalande på detta forumet
som är en femtedel så korkat som:

"Att folk på faktiskt förstår bättre än de flesta är inte så märkligt. Det har ju liksom blivit så att de som är bra på att tänka och förstå har samlats här."

PS. Förstår inte heller varför Mayro, högtalare och
recensioner debatteras här. Tråden handlar inte om det....






"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/08/08 18:24:38
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/08 :  18:26:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med dig Snoddas, mindre genomtänkt skrivet. Tycker han så får det väl stå för honom, det är ungefär lika dumt som att skriva att "alla zigenare stjäler som korpar"... Men återigen, det vore bra om IÖ var medlem på detta forumet så han kunde förklara vad han menade. Annars får man ta det på Faktiskt.se istället, som Blue gjort.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/08 18:30:19
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:00:07  Show Profile Send ART a Private Message
Snoddas: Var högtalare och recensioner kom in i bilden vet jag inte. Mayro debatterades eftersom han valde att debattera sig (eller om det var mig) här. Vill jag minnas.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:24:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det kan möjligen finnas en anledning till att alla på detta forum inte är medlemmar i det andra här omtalade forumet.

quote:
Att folk på faktiskt förstår bättre än de flesta är inte så märkligt. Det har ju liksom blivit så att de som är bra på att tänka och förstå har samlats här."


Jag är t.ex bara medlem här och har ingen avsikt att bli medlem på fler ställen. Tolkningen överlåter jag åt andra...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:54:00  Show Profile Send Snoop a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Att folk på faktiskt förstår bättre än de flesta är inte så märkligt. Det har ju liksom blivit så att de som är bra på att tänka och förstå har samlats här."
--------------------------------------------------------------------------------
Detta är faan i mig ett av de värsta uttalanden jag stött på under den tid jag varit intresserad av HiFi

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:42:24  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ni är roliga ni
Med tanke på att det klipps och klistras en del mellan forumen, och framför allt ovanstående citat, så det antagligen få som har lagt märke till att det är en ironisk smiley som avslutar meningen i orginalet. Ironi tänker jag inte lägga någon möda på att förklara, då jag tror att de flesta förstår vad det ordet betyder. I smileyform har det förvanskats i forumen åtskilliga gånger, så betydelsen har kanske urvattnats. Författaren borde kanske avslutat meningen med följande text: Obs ironi! för att tydligöra sin avsikt med texten

Annars kan en tolkning vara:

Att folk på Faktiskt (eller andra hi-hi orienterade fora) förstår bätttre är inget märkligt. Det har ju liksom blivit så att de som är bra på att tänka och förstå (hi-fi orienterade produkter, mätningar, diy, akustikreglerade rum osv) har samlats här. Till skillnad på Pelle, Kalle och Eva som köper sina kompaktstereo på Siba. Obs! fiktiva människor, inget ont om dom, de är säkert nöjda.

Men jag har säkert fel. Ni har givetvis tolkningsföreträde på IÖ´s text i och med att ni känner honom personligen så väl, och vet hur han utrycker sig i tal och skrift Obs ironi.......
/Jonas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:45:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Det föreligger rena faktafel om HiFiForum i denna tråden.

quote:
Är det inte bättre att starta trådar om Ino och I.Ö på ett forum där I.Ö faktiskt får skriva och förklara och/eller försvara sig?



Jag och EPKPENG hade kontakt med Ingvar efter att vi tagit över HiFiForum.nu på hösten 2003. Ingvar var inte intresserad av HiFiForum då och han har inte uttryckt något annat när jag träffat honom senare. Vi hade ett mycket trevligt samtal på Arkenmässan 2004 och senast jag försökte snacka lite med Ingvar var på Stockholmsmässan och då hade han som jag sagt tidigare tyvärr inte tid för mig.


quote:
...särksilt jämfört med HF(där fö. människor nekas medlemsskap om de gillar "fel" högtalare).



Det är helt fel.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:54:45  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
För skoj skull klipper och klistar jag ett inlägg från första sidan.

Pac skrev:
quote:
FBK,
du misstolkar säkert vad Ingvar menar.
Ingvar är en trevlig man. Jag har snackat många gånger med honom, nu senast fick vi några minuter på Stockholmsmässan innan han var tvungen att rusa vidare. Synd att det inte blev mer för jag brukar ha ett gott utbyte och uppskattar de små diskussionsstunderna. De små lösryckta citaten som man kan läsa ibland ger tyvärr en helt felaktig bild av Ingvar.


/Jonas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:16:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac brukar vilja prata mer än så...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/09 :  01:01:17  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Att folk på Faktiskt (eller andra hi-hi orienterade fora) förstår bätttre är inget märkligt. Det har ju liksom blivit så att de som är bra på att tänka och förstå (hi-fi orienterade produkter, mätningar, diy, akustikreglerade rum osv) har samlats här. Till skillnad på Pelle, Kalle och Eva som köper sina kompaktstereo på Siba. Obs! fiktiva människor, inget ont om dom, de är säkert nöjda.
Hmmmm. Jonas, vi kan också tänka och förstå. Verkar som du vill mjuka upp det som Öhman skrev, inget fel i tanken ifrån din sida. Men de som har läst lite av det Öhman skriver, ser att han är mycket noggrann och tydlig i sina ord/text när han skriver så det går liksom inte att mjuka upp det han skrev till något mer mjukt. Och sedan när han kallar HF för Kalle Anka forum, ja då blir det ju inte bättre....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/08/09 :  01:29:29  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Men jag har säkert fel. Ni har givetvis tolkningsföreträde på IÖ´s text i och med att ni känner honom personligen så väl, och vet hur han utrycker sig i tal och skrift Obs ironi.......


För att då älta vidare så vet du antagligen att den smiley som du själv använder här dvs. denna: står för ironi, eller hur?

Den använder inte IÖ som avslutning på sitt inlägg! Smileyn han använder kallas "razz" och står för (enligt ordböcker på nätet): "To deride, heckle, or tease."!
Inte mycket ironi i det ,eller hur? Om han förlöjligar sig själv eller Hififorum vet jag klart inte men att han skulle förlöjliga sig själv låter väl lite långsökt......

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/08/09 01:42:23
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/09 :  01:42:00  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jonas Nilsson: Det är ingen ironisk som avslutar meningen utan en , viss skillnad.

Jonas

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/08/09 01:42:48
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:12:49  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jonas Nilsson och Baltazar: Som ni ville pågar, så har jag nu kastat mig in i diskussionen på faktiskt.se och till och med försökt mig på att ställa en fråga till självaste "chefsideologen"!

Nu har Blue gjort som ni och andra har påtalat, men får han några svar ifrån Öhman? Nej!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:53:14  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ok, Pac, ber om ursäkt. Då verkar det föreligga skilda upfattningar mellan er och Öhman. Han verkar vara av uppfattningen att han inte är välkommen om man läser tråden på faktiskt.

Hursomhelst var inte det poängen med inlägget. Om du byter ut "får" mot "kan" så blir det mer rätt.

Ang. det andra citatet så glädjer jag mig när du säger att jag har fel ang. er urvalsprocess och ber givetvis om ursäkt. Du vet säkert vilken tråd på faktiskt jag syftade på och vad som står i den, därav mitt uttalande.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:11:39  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
För att då älta vidare så vet du antagligen att den smiley som du själv använder här dvs. denna: står för ironi, eller hur?

Den använder inte IÖ som avslutning på sitt inlägg! Smileyn han använder kallas "razz" och står för (enligt ordböcker på nätet): "To deride, heckle, or tease."!
Inte mycket ironi i det ,eller hur? Om han förlöjligar sig själv eller Hififorum vet jag klart inte men att han skulle förlöjliga sig själv låter väl lite långsökt......


Tjohoo, det första man blir blind på är ögonen My misstake
Att IÖ använder razzsmileyn gör tolkningen ännu roligare.

quote:
Hmmmm. Jonas, vi kan också tänka och förstå. Verkar som du vill mjuka upp det som Öhman skrev, inget fel i tanken ifrån din sida. Men de som har läst lite av det Öhman skriver, ser att han är mycket noggrann och tydlig i sina ord/text när han skriver så det går liksom inte att mjuka upp det han skrev till något mer mjukt. Och sedan när han kallar HF för Kalle Anka forum, ja då blir det ju inte bättre....


Tanken var att försöka visa fler sidor av myntet. Om vi hade tolkat mayro på samma sätt ni tolkar IÖ, med lösryckta citat av vad han hade skrivit, så hade vi kunat få till en hel hög märkliga skrifter, och säkert från oss andra också När man träffat någon privat eller lärt känna personerna i forumet under en längre tid så ökar förståelsen och toleransen på inläggen. Man förstår meningen bakom orden. Det har vid ett flertal gånger påpekats "xxxxx är superrolig privat, han menar inget illa, han har bara svårt att uttrycka sig osv" ,när jag har gått in i diskussioner på forumet, men det gäller tydligen inte alla. Det var därför jag klistrade in Pac´s citat från första sidan, vilket ni uppenbarligen inte brydde er om.

quote:
Nu har Blue gjort som ni och andra har påtalat, men får han några svar ifrån Öhman? Nej!


Här är Blue´s inlägg på Faktiskt: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7158&start=150
Men vad är frågeställningen?

Detta?
quote:
Ni som kritiserar Hififorum, kanske är det läge att se om ert eget hus? Hififorum har den fördelen (vilket egentligen borde vara en självklarhet) att folk där får tycka och säga vad dom vill (så länge det inte går över i personangrepp givetvis). Så är det tydligen inte här längre? Vad är det som har hänt?


Eller denna?
quote:
Av den här tråden att dömma tycker jag att faktiskt.se idag mer påminner om den av ledningen styrda och omskötta anslagstavlan på valfri lokalavdelningen av Pingstkyrkan än en fri, öppen och demokratiskt webbplats för diskussioner gällande olika aspekter av hifi. Men det senare är kanske inte längre vad ni vill att faktiskt.se ska vara?


Den här?
quote:
Visst, ett hififorum och en hifitidning är lite olika saker. Men i just denna sak kan jag inte se någon anledning att spelreglerna skulle behöva förändras så radikalt. Vad är det som gör att man på faktiskt.se inte kan få skriva vad man tycker utan att få Öhman och hela LTS-Sverige mot sig i en aggressivt laddad stenkastning?


Är det dessa frågor Öhman ska svara på? Påståenden ställda som om ett helt forum ska gå i svaromål eller åtminstonde admin, men Öhman???

Var inte detta den intressanta frågan?

quote:
Jag vidhåller: Om nu Ino-högtalarna är så fantastiska som Öhman och hans fans tycker, så vad tusan, visa världen hur överlägsna dessa högtalare är! Sälj Piparna färdigmonterade för 25.000 spänn paret (eftersom dom ändå "slår" alla existerande stativare på marknaden bör det inte precis vara något överpris). Skicka in för testning till Stereophile, Hifi Plus och alla dom andra och invänta deras hyllningar. A-listan, Editor's Choice, fem stjärnor, you name it! Låt sedan pengarna strömma in! Om nu inte Öhman själv är intresserad av att dra in cashen måste det väl finnas någon annan i LTS som skulle kunna tänka sig att bli hifibranschens Bill Gates?


/Jonas


Edited by - Jonas Nilsson on 2005/08/09 11:14:19
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:44:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Du är för rolig Jonas Ja eftersom vi visst leker klippa och klistra leken Så är det väll lika bra att klippa och klistra in ALLT som Blue har skrivit i tråden på Faktiskt, om inte annat så är det mycket underhållande läsning
quote:
Om den här tråden vill jag sammanfattningsvis säga: Herregud!

Jag brukade hänga här förrut, men när nästan alla diskussioner (förutom dom som handlade om "kablar - gör dom någon skillnad eller ej?") snöade in på Ino-högtalare, 208or och andra av LTS rekommederade produkter så lessnade jag och "bytte" till Hififorum.

Ni som kritiserar Hififorum, kanske är det läge att se om ert eget hus? Hififorum har den fördelen (vilket egentligen borde vara en självklarhet) att folk där får tycka och säga vad dom vill (så länge det inte går över i personangrepp givetvis). Så är det tydligen inte här längre? Vad är det som har hänt?

När jag läser genom den här tråden upptäcker jag: 1. Att Öhman uppenbarligen varken tolererar eller klarar av att hantera kritik gällande sina högtalare. (Värt att notera i sammanhanget är också att Mayro tydligt har påpekat att detta handlade om hans egna, subjektiva åsikter). 2. Att Öhman sätter agendan för vilket synsätt som är "det rätta" på det här forumet. "Korrekt återgivning"... according to LTS. 3. Att majoriteten av deltagarna på faktiskt.se (i alla fall dom som uttalar sig i denna tråd) tycker att Öhmans ord är lag och att ingen har rätt att kritisera hans produkter.

Av den här tråden att dömma tycker jag att faktiskt.se idag mer påminner om den av ledningen styrda och omskötta anslagstavlan på valfri lokalavdelningen av Pingstkyrkan än en fri, öppen och demokratiskt webbplats för diskussioner gällande olika aspekter av hifi. Men det senare är kanske inte längre vad ni vill att faktiskt.se ska vara?

PS. Blir spännande att se om det blir censur på detta inlägg!

quote:
Diskussionen kring "korrekt återgivning" - vad det är, om det överhuvudtaget existerar, och om detta allena är det enda rimliga målet med hifi - det är ett kapitel för sig. Och det var inte denna diskussion jag främst ämnade sätta igång (än en gång) med mitt inlägg.

En del av svaren på mitt inlägg var väl ungefär vad jag väntade mig: "Vaddå, så du vill ha ett FÄRGAT ljud, det är ju inte hifi" (fast med andra ord då). Man har hört det förrr. Samtidigt glädjer det mig att det trots allt fortfarande verkar finnas dom här som inte är helt instängda i LTS-garderoben utan faktiskt verkar ha ögonen öppna för vad som händer där utanför, i den så onda, pengastyrda och framförallt "subjektiva" hifivärlden...

Angående Öhmans reaktion på Mayros synpunkter på högtalarna: Vad gör andra tillverkare av hifiprodukter om deras produkter får lite kritik i en tidning? Kräver dom att få skriva en lång artikel i tidningen där dom får förklara att "nej det stämmer inte att vår produkt låter sådär som dom sa i recensionen" och "dumma, elaka dig som skriver sådana saker om mina produkter"? Knappast va! Trots att det förmodligen många gånger kan vara så att just det recensenten kritiserar är det som tillverkaren tycker att dom har lyckats allra bäst med. Istället fortsätter dom gladeligen skicka in nya produkter för bedömning. På vinst och förlust.

Visst, ett hififorum och en hifitidning är lite olika saker. Men i just denna sak kan jag inte se någon anledning att spelreglerna skulle behöva förändras så radikalt. Vad är det som gör att man på faktiskt.se inte kan få skriva vad man tycker utan att få Öhman och hela LTS-Sverige mot sig i en aggressivt laddad stenkastning?

Någon form av svar på dessa frågor från Öhman själv vore verkligen intressant!

Läs den sista raden i inlägget ovanför,Jonas N!
quote:
Max Headroom: Fel. Lite beroende på vilka tidningar man läser så händer det ganska ofta att produkter får kritik i relativt stor omfattning. Kolla t.ex. Hifi Choice.

Dimitri: Eh... givetvis kan jag inte "kräva" något svar från Öhman. Det har jag på intet sätt heller påstått. Jag skriver bara att jag tycker det vore intressant att få se honom svara på detta. Det är inte att "kräva", eller hur? Sedan när det gäller detta med "censur". Det var något jag skrev lite med glimten i ögat. Jag talar ju inte om censur i ordets striktaste bemärkelse som du kanske förstår (införs DET på faktiskt så skulle i princip sajten kunna hamna i rättsliga problem), utan om det inskränkta och ensidiga samtalsklimat som jag tycker präglar den här tråden.

Jag hoppas att det inte ser lika illa ut i alla andra trådar här, som någon var inne på. För jag minns att det förr i tiden kunde vara riktigt trevligt här!
quote:
Angående censur: Jag skrev "i princip" eftersom jag också (nej, jag är inte jurist) känner till att man som webbsida i praktiken kan komma undan med vad som helst. Dock är jag ganska övertygad om att det även för en privat sida i så fall krävs att det tydligt framgår att censur kan komma att göras. (Strunt samma egentligen, detta är ganska OT).

Angående "högt till tak" på faktiskt vs. hififorum: Det vore kanske fel att dra alltför långtgående slutsatser av bara denna tråd eftersom det var ett tag sedan jag hängde här mer frekvent, det har "ni" rätt i. Ni som menar att moderatorerna griper in i en högre grad på hififorum har nog också rätt. Men grejen är ju att dessa "ingripanden" allra oftast handlar om att en tråd börjar handla om något annat än ursprungsfrågan (och därför bör tas upp i en annan tråd), eller att tråden flyttas till den kategori där den hör hemma så att den är lättare att hitta. Detta är, i mitt tycke, en mycket harmlös form av "ingripande" som främst har effekten att forumet blir mer lättöverskådligt. Det sektliknande samtalsklimatet i den här tråden: Öhmans aggressioner över att någon lyssnat på hans högtalare och inte gillat precis exakt allt han hört, och inte minst allt detta "vi vet bäst"-snack från flera av er andra, det är i mitt tycke något helt annat.

Slartibartfast: Jo, jag drog in här igen för att det skrevs om tråden på hififorum och jag blev smått förundrad över vad jag hörde talas om. Inte så jättemärkligt kanske? Varför är du själv här förresten?

Öhman: Hur blev det, några reflektioner på mina funderingar? LTS-killarna på hififorum propagerar å det varmaste för att man ska ställa frågor till dig här direkt istället för att ta omvägen via dom, men det blir ju knivigt om man inte får några svar... (Jag kan väl tillägga att jag inte för en sekund betvivlar att du är en mycket skicklig högtalarkonstruktör och att dina högtalare är mycket bra. Tyvärr har jag inte fått tillfälle att lyssna på dom själv dock. Mer svårt har jag kanske att förstå att du titulerar dig själv "chefsideolog").
Jonas N,Läs det sista stycket i inlägget ovanför, börjar med Öhman:

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:46:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det var därför jag klistrade in Pac´s citat från första sidan, vilket ni uppenbarligen inte brydde er om.

Vad är det du vill att vi ska förstå? Vilka är de "ni" du säger inte bryr sig om det? Själv är jag i varje fall inte tillräckligt bra på att tänka och förstå för att gå iland med ditt resonemang.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:50:43  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Du behöver inte skrika FBK
Du kan väl säga vad det är för frågor som Öhman ska svara på.
Har svårt att hitta fler än dom jag saxade ut.
Är det dessa? Det var dom enda jag hittade med frågetecken efter.

quote:
Om den här tråden vill jag sammanfattningsvis säga: Herregud!

Jag brukade hänga här förrut, men när nästan alla diskussioner (förutom dom som handlade om "kablar - gör dom någon skillnad eller ej?") snöade in på Ino-högtalare, 208or och andra av LTS rekommederade produkter så lessnade jag och "bytte" till Hififorum.

Ni som kritiserar Hififorum, kanske är det läge att se om ert eget hus? Hififorum har den fördelen (vilket egentligen borde vara en självklarhet) att folk där får tycka och säga vad dom vill (så länge det inte går över i personangrepp givetvis). Så är det tydligen inte här längre? Vad är det som har hänt?
När jag läser genom den här tråden upptäcker jag: 1. Att Öhman uppenbarligen varken tolererar eller klarar av att hantera kritik gällande sina högtalare. (Värt att notera i sammanhanget är också att Mayro tydligt har påpekat att detta handlade om hans egna, subjektiva åsikter). 2. Att Öhman sätter agendan för vilket synsätt som är "det rätta" på det här forumet. "Korrekt återgivning"... according to LTS. 3. Att majoriteten av deltagarna på faktiskt.se (i alla fall dom som uttalar sig i denna tråd) tycker att Öhmans ord är lag och att ingen har rätt att kritisera hans produkter.

Av den här tråden att dömma tycker jag att faktiskt.se idag mer påminner om den av ledningen styrda och omskötta anslagstavlan på valfri lokalavdelningen av Pingstkyrkan än en fri, öppen och demokratiskt webbplats för diskussioner gällande olika aspekter av hifi. Men det senare är kanske inte längre vad ni vill att faktiskt.se ska vara?
PS. Blir spännande att se om det blir censur på detta inlägg!



quote:
Diskussionen kring "korrekt återgivning" - vad det är, om det överhuvudtaget existerar, och om detta allena är det enda rimliga målet med hifi - det är ett kapitel för sig. Och det var inte denna diskussion jag främst ämnade sätta igång (än en gång) med mitt inlägg.

quote:
En del av svaren på mitt inlägg var väl ungefär vad jag väntade mig: "Vaddå, så du vill ha ett FÄRGAT ljud, det är ju inte hifi" (fast med andra ord då). Man har hört det förrr. Samtidigt glädjer det mig att det trots allt fortfarande verkar finnas dom här som inte är helt instängda i LTS-garderoben utan faktiskt verkar ha ögonen öppna för vad som händer där utanför, i den så onda, pengastyrda och framförallt "subjektiva" hifivärlden...

Angående Öhmans reaktion på Mayros synpunkter på högtalarna: Vad gör andra tillverkare av hifiprodukter om deras produkter får lite kritik i en tidning? Kräver dom att få skriva en lång artikel i tidningen där dom får förklara att "nej det stämmer inte att vår produkt låter sådär som dom sa i recensionen" och "dumma, elaka dig som skriver sådana saker om mina produkter"? Knappast va! Trots att det förmodligen många gånger kan vara så att just det recensenten kritiserar är det som tillverkaren tycker att dom har lyckats allra bäst med. Istället fortsätter dom gladeligen skicka in nya produkter för bedömning. På vinst och förlust.

Visst, ett hififorum och en hifitidning är lite olika saker. Men i just denna sak kan jag inte se någon anledning att spelreglerna skulle behöva förändras så radikalt. Vad är det som gör att man på faktiskt.se inte kan få skriva vad man tycker utan att få Öhman och hela LTS-Sverige mot sig i en aggressivt laddad stenkastning?

Någon form av svar på dessa frågor från Öhman själv vore verkligen intressant



Fråga ett, två och tre verkar vara ställda till forumet/admin generellt. Fel?
Fråga fyra besvaras av Blue direkt i inlägget, men har även besvarats senare i topicen har jag för mig.
Fråga fem är väl också en allmän fråga till forumet/admin. Frågeställningen är hur det allmäna beteendet ter sig på Faktiskt.
Ska Öhman stå till svars för allas beteende på Faktiskt? Är det inte alla som kriver på Faktiskt som tillhör LTS-falangen som får sig en skopa/fråga.
Sen hjälper det inte FBK, hur mycket du än skriver/skriker att Blue vill ha svar från Öhman om inte frågeställningen är precisare. Vad exakt FBK är det Öhman ska svara på??? Varför klimatet på Faktiskt är som det är??

quote:
Vad är det du vill att vi ska förstå? Vilka är de "ni" du säger inte bryr sig om det? Själv är jag i varje fall inte tillräckligt bra på att tänka och förstå för att gå iland med ditt resonemang.

Ni är väl antagligen de som jag har en diskussion med här, och som har kommenterat det som topicen handlar om? För att förklara resonemanget. Om en person utrycker sig lite klantigt på det här forumet, så rycker ofta några personer som känner vederbörande ut till hans/hennes försvar. Förklarligt givetvis, då det skrivna ordet är lätt att misstolka, och personer som känner människan privat har lättare att tolka vad han/hon menar. När Pac rycker in i sitt första inlägg och gör samma sak för Öhman, så är det ingen som bryr sig.
Trots att Pac antagligen är en av få av de som är inblandade i diskussionen här, som pratat/träffat Öhman irl.
/Jonas
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:35:50  Show Profile Send Blue a Private Message
FBK: Tack för uppmuntrande betyg på mina inlägg. Jag gör så gott jag kan/hinner.

Jonas Nilsson: Ja du, du efterlyser alltså mer precision i mina frågor riktade till Öhman. Hmmm... jag kan till viss del förstå vad du menar. Saken är väl den att det är en diskussion på ett forum som jag har kastat mig in i, ett forum där det vistas fler personer än bara Ingvar och jag. Det gör att det är en hel del som man vill bemöta och det blir ganska svårt att isolera det som jag vill ha svar på av just Öhman, och det som jag lika gärna kan få svar på av någon av hans lärjungar.

Hur som helst så är jag övertygad om att Öhman är tillräckligt bevandrad i det svenska språket och i retorikens värld för att förstå vad det är jag skriver, och vad det är jag efterlyser svar eller reflektioner på från hans sida. Ärligt talat tror jag även att du förstår detta, även om du tydligen är väldigt road över att dumförklara mig genom att klippa ut lösryckta delar ur en gigantiskt lång tråd.

Vilka av mina frågor som DU tycker är mest intressanta är självklart upp till dig. Just frågan varför Öhman inte själv, eller med någon annans hjälp, satsar på en internationell lansering av sina felfria högtalare är jag MYCKET intresserad av att få ett vettigt svar på. Men eftersom jag ännu inte har fått någon reaktion från Öhman på något av mina inlägg så finner jag det föga sannolikt att just denna fråga skulle vara något som lockar honom att bryta tystnaden.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:30:34  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Angående Öhmans reaktion på Mayros synpunkter på högtalarna: Vad gör andra tillverkare av hifiprodukter om deras produkter får lite kritik i en tidning? Kräver dom att få skriva en lång artikel i tidningen där dom får förklara att "nej det stämmer inte att vår produkt låter sådär som dom sa i recensionen" och "dumma, elaka dig som skriver sådana saker om mina produkter"?


Den tyckte jag besvarades?

quote:
Ärligt talat tror jag även att du förstår detta, även om du tydligen är väldigt road över att dumförklara mig genom att klippa ut lösryckta delar ur en gigantiskt lång tråd.


Har inte försökt dumförklara dig. Dels la jag ut hela länken för att läsas och sedan även dina frågeställningar i ditt första inlägg i tråden. Dumförklara??
I mitt förra inlägg så är hela dina två första inlägg kopierade och så rödmarkerade jag dina frågor. Jag undrar vilka frågor det är som IÖ ska svara på? Den fjärde rödmarkeringen tyckte jag mig se besvarad i topicen, men jag kan ha fel. Ska han allmänt besvara varför Faktiskt.se uppfattas som du beskriver det? med LTS-svans, personangrepp, stenkastning, pingstkyrka osv?
/Jonas
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:47:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Att du orkar JonasDet här med Dumförklara är inget nytt när det gäller dig!, det har du vid flertal tillfällen gjort mot mig också, så du är uppenbarligen road av detOch du förstår mycket väl vad Blue menar!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:59:36  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Du ångar på som vanligt FBK, att du bara orkar
Då kan du väl klargöra vilken fråga som är direkt ställd till IÖ?

quote:
Det här med Dumförklara är inget nytt när det gäller dig!, det har du vid flertal tillfällen gjort mot mig också, så du är uppenbarligen road av det


FBK ett exempel, snälla bara ett exempel.
/Jonas
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:09:06  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag tycker de flesta i den här tråden dumförklarar sig själva rätt bra.
Tråkigt att se vuxna människor bete sig såhär...

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:08:53  Show Profile Send FBK a Private Message
Nej, nu har jag fått nog av dig Jonasdå du beter dig som en fullblodsidiot och på en nivå som är allt annat än vuxet.

Personpåhopp är inte OK. Det är lustigt att det inte går att enas om att det finns meningsskiljaktigheter./Pac

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/10 :  10:36:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Red ut meningsskiljaktigheterna via PM som vuxna människor. Tror inte att någon av er skriver för att provocera, utan att ni pratar förbi varandra helt enkelt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000