HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity-klubben!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/09 :  23:58:12  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Finns faktiskt ett par IRS Beta till salu på Hi-Fi magasinet!!
/Jonas

Edited by - Jonas Nilsson on 2005/08/09 23:58:38
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2005/08/10 :  00:12:49  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, i allra högsta grad för det var Per-Ingvar Andersson som bytte skivor och mest spelades Dire Straits On Every Street.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/10 :  01:48:10  Show Profile Send KingX a Private Message
hehe. jao då får väll jag slänga in mina budget infity delar här då
har Infinty TSS-750 surround paketet i min ägo..
ville ha ett bra grund paket o börja bygga hem bio på o efter inköpet känner jag iaf att jag gjorde ett rätt val i den djungel av system det finns i den prisklassen.
låter fårvänadsvärt bra enligt mig.
driver detta med en Denon AVR-2105 reciver. funkar kalas bra.

kör dock med medkommande *host host* högtalar kablar och ska snarast införskaffa nya. vet dock inte riktigt vad jag ska slänga till dom.
har funderat på supra 2.5 kvadrat men jag vet inte. ska juh räcka till bakhögtalarna och det e några meter, ca 10 m. kabel per högtalare (bakre alltså) såvida jag inte vill dra kablen rakt över golvet. (vilket jag inte vill)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/08/10 :  06:53:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Synd att jag missade den demon, det låter som något väldigt minnesvärt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/08/10 :  10:30:36  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Malmö HiFicenter demade det här systemet på Motormässan i Malmö men då med bara Accuphase, det lät INTE bra.
Accuphasen klippte något enormt, rösterna sprack och diskanten lät illa. Men som sagt det var en imponerande anläggning att titta på. Så den demon var åxå minnes värd men tyvärr av det mer negativa sättet...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/10 :  11:29:34  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Krellen gjorde uppenbarligen ett bättre jobb på Opalen. Har inget minne av att det dåligt direkt
/Jonas
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/10 :  11:46:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Hmm, Krell på botten och Accuphase till toppen låter som en smaklig lösning!

"Om jag hade pengar..tja la la.."

Också ett par Beta till det också, sen kunde man garva högljutt åt allt som demades på mässor etc..Tror inte att så många vet vad dessa högtalare kan prestera. Okunnskapen är enorm om "gamla" Infinity med Arni Nudell i spetsen. Det är ju ballare att lira något hippt märke.

Men jag var inte heller speciellt "inne" på Infinity innan jag lärde känna min mentor, Tobbe(mayro), fick genast en plastig billig känsla när han på telefon berättade att han införskaffat Infinity RS 2.5. Tills jag fick en bild per mail samt ett besök..Sen dess är jag fast.

Hans 2.5 skulle säljas till förmån för hans nuvarande 4.5
Kunde jag hålla mig?

Numer så står dessa utsökta högtalare tyvärr i källaren, jag vet, men jag har ju separations-ångest!!

Men RSIIB är vassare, helt klart, men nypriset skiljer sig en del också. Men RS 2.5 är otroligt balla, mycket bättre bas än mina RSIIB(tyvärr!), mer transparent bas får man leta efter.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2005/08/10 11:46:57
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/10 :  12:37:51  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena! Äger som sagt ett par fina Kappa 8.2. Letade länge och till sist dök det upp ett par i Malmö. Blev förvånade när jag fick se dem. Inte en repa, ser ut som nya. Snubben drev dem med en(för klen)Sony förstärkare så lyssningsintrycket var inte optimalt. Jag gav 7500:- och jag har svårt att tänka mig en bättre högtalare för det priset :-)
Nu driver jag dem med Vincent 991. Min undring är: Vilken högtalare i Infinity-serien tror ni skulle vara optimalt för mina vincent? Jag har sneglat lite på Audiovector Mi3 Avantarde, men som sagt, är nog för "kär" i Infinity. 12" basen är ju rena jordbävningen :-)

Mvh,Håkan
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/10 :  18:18:11  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Håkan64: Tror inte att du får samma kärlek till Audiovector..

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/10 :  18:45:12  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag får härmed berätta jag har lämnat Infinitygänget för ett tag......

Men Vem vet vad framtiden har i sitt sköte ska man nog tillägga också....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:20:42  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Muse: Nä Audiovector är nog inget alternativ. En polare till mig har M3 Avantgarde, men jag tycker inte de spelar lika "soft", eller hur nu man ska förklara

Undrar om Vincent klarar Sigman eller är Renaissance 90 mer vettigt val?
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:26:26  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Håkan64: Visst "klarar" 991 att spela Sigma, men kanske inte fullt ut. Ren90 kanske inte går att jämföra, det är ju olika högtalare med olika ljud-egenheter.

Med Sigma så kan du ju uppgradera ditt hifi-intresse utan att behöva tänka på högtalarna som den svaga länken.

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:27:18  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
mayro, hoppas vi ses igen på den här tråden..

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:05:21  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Muse: Jo det ligger något i det du säger. Skulle vara mkt intressant och få lyssna på ett par Sigma...
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:13:39  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Om du är intresserad av "gamla" Infinity så är du välkommen hem till mig för att lyssna. Välj själv, RSIIB eller RS 2.5

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:28:55  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Hej igen... du bor väl i Stockholm? Jag bor i Helsingborg
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:42:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Förr eller senare kommer varje Infinityklubb till den oundvikliga frågan: Var står Infinity Modulus...
Med Arnie Nudell som avhoppare och Cary Christie ensam kvar vid rodret kom Modulus som ett svar på alla pompösa utsvävningar, en essens av årens samarbete och utveckling. Var det kronan på verket helt enkelt och är Modulus det bästa Infinity har gjort...
Svaret står skrivet mellan raderna i ett klassiskt nummer av den mest seriösa hifitidning Sverige någonsin har skådat: AudioVideo från oktober-november 1991. Tolv späckade sidor Modulustest och bättre kan det inte göras...
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:43:15  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
OK, lite långt avstånd då..

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/12 :  00:01:48  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Nja vi kan se Muse. Jag har bott många år i Stockholm och brukar besöka polare. Jag hör av mig
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/12 :  00:04:33  Show Profile Send mayro a Private Message
håkan64...

Var lite berädd på en överaskning... Infinity är INGET man bör underskatta..... tro mig.. Du kommer få en skoj resa i gamal hifi av hög klass.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/08/12 :  00:24:08  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Mayro: Jo det kan jag tänka Jag hade bara hört gott om Infinity när jag köpte mina Kappa 600. Jag hade dem ett par månader men blev aldrig riktigt nöjd med dem. Lätt så "grått" och trist. Sen så fick jag tag i Kappa 8.2 och jisses vilken skillnad.

Ska bli grymt kul och lyssna på fler Infinity från "den gamla goa tiden"
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/12 :  06:11:40  Show Profile Send mapem a Private Message
Infinity är inte vad det varit. När jag lyssnade på högtalare på 80-talet innan jag hade råd med några, tyckte jag alltid Infinity slog alla andra i klarhet och öppenhet, särskilt i de övre registren, mycket tack vare de utsökta emit-elementen. Och baskapacitet fanns också för all del. Sen när jag hade lite mera råd hade jag ett par kappa 5 som sagt under 90-talet, minstingen i den sista klassiska Infinity-serien som hade stora förtjänster men kanske inte helt lyckad som helhet. Sen har det bara gått utför. I dag gäspar man inför ett par Infinity-högtalare, tyvärr. Lyssnade nyligen på ett par golvare som höjts till skyarna av H&M, de var bland det tristaste jag hört på länge
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/12 :  08:46:10  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
mapem: Syftar du till testet av Prelude?
Vart har du lyssnat på dem?

Jag håller med att Infinity är oceaner från sitt tidigare jag.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/08/12 :  10:52:45  Show Profile Send EAR a Private Message
Det numret har jag läst(i min ägo)
Du har väl kvar dina Modulus Timbre
Du får ta upp dem och testa dem däruppe om du inte redan gjort det
Gärna reportage med hörselintryck

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/12 :  11:35:12  Show Profile Send mapem a Private Message
Muse: Prelude ja, så hette de nog. Nej, fel, de hette Primus visade det sig vid koll på Infinitys hemsida Golvare. Jag lyssnade hos Reference Audio på Götgatan i Stockholm. De var väl godkända för priset, de är billiga, men det är långt kvar till den fyllighet kombinerat med luftigt skimmer som åtminstone jag förknippar med Infinity som de var en gång. Jag upplevde dem som avrullade både uppåt och neråt, oengagerande men lättlyssnade om man vill ha musik på jämt och slölyssna lite. Jag skulle gett dem betyget 2 i stället för 5.

Tillverkas emit-diskanter fortfarande, vet någon? Man tycks kunna beställa dem som reservdel på Infinitys hemsida. Den runda emit-typen, som används av Neat Acoustics, skall enligt LSDG http://ldsg.snippets.org/index.php3 tillverkas av ATD men en sökning på Google ger ingen aktuell information. Däremot finns andra bandiskanter som Le Ribbon, Raven, Aurum Cantus m fl.

Edited by - mapem on 2005/08/12 12:03:09
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000