Author |
Topic |
KennethS
Member
1178 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 15:27:17
|
Det är ju muse burkar.. Han driver dom med ett jungson 80 w klass A för 6500-7000 kr nytt levererat o klart...
och vid rimliga ändå höga volymer som lätt fick grannar att gnälla så går det nog bra.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 15:49:20
|
quote: 80 w klass A för 6500-7000 kr nytt levererat o klart..
jodu jungman jansson, lägg på en tusing så kommer du precis på rätt siffra. |
Retro låter fint. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 16:18:23
|
det är bara du som får betala så extra då dom i kina vet hur avsides du bor... samt att du har råd med lite extra.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 17:33:34
|
Jag ska inte bedriva säljmarknad här, men ja, det är mina RSIIA.. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 20:43:25
|
Hur kommer det sig att du vill sälja Muse ?
|
En Boll rullar bättre nedför än uppför. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 21:06:19
|
Jag misstänkte det, men var inte hundra...Men som sagt, varför vill du sälja dom? |
Trött på folk utan vett |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 21:21:41
|
quote: det är bara du som får betala så extra då dom i kina vet hur avsides du bor... samt att du har råd med lite extra..
he!
Med sorg i sitt hjärta ska han göra sig av med sina Infinityuhäääh.. de alerta! Men glad som en spjuver studsar han fram som en yppig madame längs gatorna i Falbo? Borås? och Köpenhamn Ryggen är rak och lederna friska högtalarna vi vet men förstärkaren får den också ett nytt namn? |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 01:26:31
|
F-n Jeppe, har du varit å tullat på brännvinet igen? Du rimmar ju värre än min 4-årige son! Inte en stad rätt, du kunde väl ändå klämt till med Nynäshamn istället för Köpenhamn?!
OK, det är sent och pappsen är på lyset.. Dags och nanna. |
|
|
Vapor
fd "André"
20 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 16:56:42
|
Jeg er spekulant på Kappa 90. Rommet er 30 kvm, og jeg har Proac-clone i dag. Er veldig usikker.... redd forsterkeren (Doxa 70 signature er for klen) + at hørte nogon varnade for boomy bass... Hva mener dere Infinty guruer? |
Rega Planet CD- Conrad Johnson PV 11 - DOXA Signature- ProAc klone
|
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 06:52:57
|
Har själv Kappa 90. Personligen tyckte jag dom lät bäst med Rotel RB1080. För med den kraften och strömstyrkan det steget kan leverera, så vart basen satt under grym kontroll. Kappa 90 är inte lika "effekthungriga" som dom lite äldre modellerna, men gillar ändå ganska kraftiga steg. Tyvärr har jag inte koll på den modell du nämner. Bara att testa sig fram. Själv har jag så dämpat rum att jag tycker snarare jag får för lite botten, och då har jag bara 20kvm. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:28:13
|
Argh Muse, har du sänkt priset ytterligare en tusing nu på dina RSIIA? Hur fasiken ska jag klara av detta nudå?Fasiken att man precis köpt sina Kappa 90....
Hur stor är skillnaden mellan dessa högtalare egentligen?Nån vågar sig på en gissning?
|
Edited by - KennethS on 2006/02/28 15:29:29 |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 16:38:00
|
Du sitter nog bra med dina Kappa 90
RS2a kräver lite mera av Slutsteget. (Helst 2 slutsteg) Samt så vitt jag vet så saknar Muse Servon till RS2a. Den kontrollerar man basarna med. Kanske något som borde ha skrivits i annonsen Muse?
Men med rätt utrustning och servon, så är RS2a en bättre Högtalare än Kappa 90. Just nu, så sitter du nog bättre med Kappa 90, enligt mej.
Men vad vet jag, kanske har 1 par fina slutsteg i garderoben samt annat smått och gott. Som kan väcka dessa bestar till liv.
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 18:10:24
|
Vad är det jag läser Blomman? Hur kan du skriva så? Jag fattar ingenting..
För det första: Jag driver just nu med 2X80W(ren klass A)med mycket bra resultat.
För det andra: Det finns ingen servo till RSIIA, utan det fanns en EQ/delningsfilter som "option", jag skriver det igen: Option. Så varför ska jag skriva det i annonsen??
Och vi båda vet ju att det är väldigt stor skillnad mellan RSIIA och ett par Kappa90, finns det något att jämföra?
Ta och redigera ditt inlägg tack. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 18:57:25
|
fniss....
kappa 90 lika "bra" som RSIIA.. ja jäklar i min låda Blomman.. Nu fick du nog lite "fnurra i tankarna" i alla fall..Kappa90 har noll och ingenting mer än namnet som "likhet"..
Dom heter Infinity båda två.. Där har du likheten. Sedan tar den slut.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/28 18:59:49 |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 19:35:37
|
Såpass brutal skillnad alltså? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 19:58:14
|
jag törs nog säga så i alla fall.. Kollar man enbart på priset så ser man 2700 dollar i standardutförande 1981 RSIIa.......
Det säger en del av skillnaden gissar jag i utförande.. Det är ju lite efterträdaren till dom 4,5 jag hade.. Och en kappa 9 med kompetent drivning når inte till fotknölarna ens på dessa 4,5 tex..
Inte kappa 8.. inte rs IIIb osv.
Så... detta är en totalt annan högtalare helt enkelt som inte ens dag om året går att jämföra ens. Mer än namnet..
Dom har mer likheter med mina numera sålda IRS 4,5 däremot.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 20:49:31
|
Ojoj Radarparet Muse och Mayro
Ni tar verkligen saker hårt.:)
Skulle vara intressant att höra RS2a med Rotel 1080 och Kappa90 med Rotel 1080 i samma rum. Och höra hur mycket skillnad det verkligen är. Den är inte gudomlig, de kan jag lova.
Jag skrev också att RS2a var en bättre högtalare med rätt utrustning.
Servon/EQ delningsfilter var du en kallar det, är en ganska vital del. Vem vill inte ha kontroll på basen.
Och sedan om detta För det första: Jag driver just nu med 2X80W(ren klass A)med mycket bra resultat.
Det låter faktiskt otroligt att de funkar så bra för dej. Bara att gratulera. 2x80w klass A, låter ganska lågt.
Och om de nu låter så fantastiskt/bra som du säger, varför säljer du dem ? Kanske inte låter så bra trots allt ?
|
Edited by - Blomman on 2006/02/28 20:56:43 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 21:40:48
|
quote: Och om de nu låter så fantastiskt/bra som du säger, varför säljer du dem ? Kanske inte låter så bra trots allt?
Ja herre gud.. Man kan ju undra vad människan vill.
Du har PM, Blomman. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 00:43:51
|
Radarparet?? ja iofs så känner vi varann privat.. Men jag tycker nog du bör ha koll på att orden om kapacitet inte är uppkommna direkt invid säljandet. Utan ALLTID skrivits exakt på samma vis.. Jag skrev även tidigare att jag ju är partisk också...
Så att ta upp "radarpar" är att gå aningens för långt kanske.. Sedan förstår jag inte riktigt.. Muse har köpt sig en ny högtalare med horn. En högtalare som kostar honom skjortan o femtio.långt över hundratusen kronor. Och om du som jag o muse talat i tel dagligen så skulle du veta att samtalen gällt hurvida varkligen dom nya hornen ÄR en uppgradering eller ej...
Annorlunda JA. Men uppgradering?? svaret är kanske nej.. I våra samtal kan inte detta ens bestämmas..
Men för muse var just hornens livekänsla på en musiktyp han OFTAST spelar själv det som avgjorde... Där är dom helt magiskt bra..
Detta betyder inte infinity är dåliga.. Men exakt det som skrivs att avantgarde var överdjävliga just där..DETTA gör att muse tar lån o sliter med att betala via arbete på bruket i s-tälje och byter högtalare....för att kunna lira sin (rätt ibland vidriga) jazz han avgudar med hög livekänsla...
Och därmed blomman borde din självpåtagna roll som "byteskritiker" avslutas..För att jag är partisk mot muse som vän är solklart.. Men att detta skulle göra att jag lovordar en produkt enbart därför är uteslutet.. Dessutom har mina ord inte ändrat sig ett dugg from den stund jag först skrev dom om infinity tills idag..Så hoppas detta du gör här är endast gjort av dåligt humör och inte som det ser ut en torpedering för muse samt en ev kanonglad ny ägare av högtalarna..
Minns även att ALLA elementen på dessa som var dåliga eller mindre bra är numera utbytta mot fina välskötta. Så burkarna är snudd som nya..
Och att du fortsätter att ANTYDA det skulle vara ett servo är helt fel av dig. Det är ett eq endast för basen.. Vill man ha ett eq till basen så är det nog lätt att finna på eftermarknaden var som helst fast det inte heter infinity.eq´n säljs ju här o där.. Man kan ju använda i stort vad som helst.. jag har ett eq stående muse kan få gratis om han vill. föresten. Muse har ett redan själv också kom jag ju på..det är ju bara att använda på det steget som går till basarna så är det klart.. Det har noll med baskontrollen att göra . Det tonalt ändrar karaktären enbart.eller nivån av bas... INTE kontrollen.. Den biten sköter slutsteget..och denna eq är ett tillbehör som man kunde kompletera med.. inte ett krav..
Sedan har nog muse rätt tydligt skrivit att hans 80 w steg driver bra.. inte att det driver bäst.. eller megabra..
Men du kanske minns att krell ksa 50 "drev bra" det också.. bara en notering i protokollet här..Det va inget megasteg direkt det heller.. men stabilt va det.. och lirade så länge 50 w räckte..
Självklart kan man sedan lira med större steg o få ut ännu mer.. men detta gäller ju även på en bättre högtalare som kan växa i samma takt såsom en stor fin Infinity kan göra..
MVH Radarmayro
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/01 00:45:40 |
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 01:29:49
|
Måste....... bara för att jag blir STUM !!! När du ( Blomman ) allvarligt jämnför Kappa 90 med RSIIA ??.
Menar du på ditt fullaste allvar att du menar det ?, Kappa 90 som var en "nära" budget-modell, med prislappar runt 14.000 på Bestsound i Stockholm på slutet av försäljningen där 1998-99.
Att en model "nyare" infinity i massproducerade Kappa-serien spelar ungfär lika som en högtalare med 3 st emim/ 2 emit per styck är ett skämt att säga.......oavsett.
Emim & Emit elementen är i.o.f.s orginal-upplagan ( som sen fanns i en uppgraderad version ), men lovordas fortfarande av 100-tal's skribenter som bland dom bästa.
Dessa emim & emit satt dessutom i Infinity's dyraste reference model IRS, som 1980 kostade 90.000 $, vägde 1,3 ton, och var det absolut värsta du kunde köpa för pengar.
Blomman ??, menar du fortfarande att ett par Kappa 90 spelar med samma upplösning och deffinition som EMIM & EMit ?.
I så fall är det dax att du slutar med att sprida osanning, till människor som uppriktigt är här för att få våra råd.
Sen kanske jag skulle rekomendera mera watt, kanske runt 200/250, för att njuta av hela högtalarens potensial, att leverera det den kan och är byggd för.. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 10:07:00
|
Kappa 90 och RSIIB lika, kul skämt! |
Retro låter fint. |
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 12:11:52
|
Va ska man säga.
Jag har skrivit att RS2a är en bättre högtalare med rätt kringutrustning.
Jawen,
Blomman ??, menar du fortfarande att ett par Kappa 90 spelar med samma upplösning och deffinition som EMIM & EMIT ?.
Nej Kappa 90 har inte samma upplösning/deffinition ,men det gäller att kunna supporta RS2a med rätt utrustning också. Annars blir det ingen fin upplösning/deffinition.
Det borde du om någon veta.
Mayro, "byteskritiker" Knappast, har aldrig varit min avsikt.
Tanken med inläggen var att bättre kringutrustning kommer att behövas för få dessa RS2a att spela ut. Samt att EQ fattas. Visst, man kan köpa andra EQ. Och styra upp de hela.
Men man måste vara medveten om att det kommer kosta också.
Muse,
Lägg ner med elaka pm.
Kenneths,
Köp högtalarna (RS2a)om du har råd att ordna rätt kringutrusning.
Alla,
Jag ber om ursäkt om ni tog illa upp. Det verkande nästan, som man kom in på helig mark.
|
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 12:38:01
|
Oki, hur ju inte råd med vad som helst i slutstegsfrågan, och sålänge ska dom kunna fungera hyfsat iaf med min Marantz SR7500. Givetvis kommer jag skaffa slutsteg till dom, men det är en fråga om lite längre fram. Kappa 90 har fungerat över förväntan med Marantzen efter jag börjat köra bi-ampat. Så det skulle vara skönt om RSIIA fungerade hyfsat med. |
|
|
Topic |
|