HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning av förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/05 :  15:18:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Undrar bara om förstärkare behöver "spelas in" under en tid eller om den bara behöver bli varm för att låta som bäst? Tänker på stärkare i allmänhet men Pathos Logos i synnerhet. Den har ju rör i försteget.

Kanske varierar detta mycket mellan olika stärkare? Vad är det som gör att det låter bättre i en stärkare efter en inspelningsperiod?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:15:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
I och med den förbättring jag själv märkte av då min denver fick stå och spela nästan ett dygn vid mina 2:a lyssning...å det var stor skillnad...dvd-spelaren hade bara varit på en halvtimme 1:a gången....å jag skulle vara förvånad om inte samma sak gäller förstärkare....fast det gäller kanske inte ALLA förstärkare eller så.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:21:19  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Mina slutsteg lät som bäst efter 300 timmars inspelning ungefär. Min cd spelas in efter ungefär 100 timmar.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/08/05 :  18:46:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
När jag först pluggade in min förstärkare, PrimaLuna, så lät det lite kort och rått. Det var som om den "glappade" i registren. Bas fanns i överflöd, sedan var det ett glapp upp till lägre mellanregistret. Inte så det var störande, men åtminstone subjektivt uppfattningsbart.
(Nåja, ni förstår vad jag menar.)

Efter ca 100 h gångtid så menar jag att det hela är homogent och dessutom lugnare överlag.

Visst kan jag ha blivit lyssningsvan på ljudet och visst kan jag inbilla mig, men så känns det nu, och dessutom känns det hur bra som helst.
Jag blir i vilket fall sittande och spelandes platta efter platta.
Det måste betyda att jag gillar det jag hör.
I annat fall är jag masochist, vilket jag inte var sist jag kollade.

Nå, någon ingående teknisk förklaring har jag inte, men det finns det säkert några hundra medlemmar som har, så jag överlåter det till dessa ärade deltagare.

Å den luktar fortfarande gott.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:44:00  Show Profile Send Loopen a Private Message
Visst skall alla förstärkare spelas in.....

Komponenter behöver en viss tid innan de levererar optimalt, det är i alla fall så jag har förstått det hela. Jag fick äran att låna en helt ny Thor från H-C och den lät inget vidare de första 50 timmarna men sedan började det hända saker. Efter ca. 100h så släppte det ordentligt.
Det värsta jag varit med om var när jag köpte min Thule CD150B ny. Den lät skit de första 50 timmarn. Så illa att jag trodde något var fel. Det var sedan likadant när jag uppdaterade till ett DIGIT kort i den. Samma historia igen.

Hur Phatos är vet jag inte men det borde vara det samma med rör....tror jag

Visst varierer det mellan olika elektronik. En del låter ju bra bara de blir varma men troligen bättre efter x-antal timmar.

Lycka till.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/08 :  11:01:29  Show Profile Send MartinN a Private Message
Pathos Logos som sprillans ny låter minst sagt underligt.
INGA lyssningsintryck bör tas på allvar under de första
ca 150 timmarna, karaktären förändras minst sagt enormt.
Först efter 200 timmar börjar man få reda på hur den
egentligen kommer att låta, men den blir bara bättre och
bättre med tiden och hur länge detta pågår vet jag inte.
När den väl har gått 200 timmar märker man dessutom att
från start (kall) till varm efter ca 30min spelande
blir ljudet också bättre. Detta kan vara litet trist
att varje gång måste man vänta 30 min. En rörförstärkare
(också Pathos) bör INTE stå på hela tiden, koppla bort
strömmen under pauser längre än någon timme, tyvärr....

Dessutom bör Logos stå luftigt, den blir hetare än varm
och med dålig ventilation fick jag termo-övervakningen
att tysta förstärkaren en gång i början. Man blir ganska
paff när det blir tyst ....

Martin
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:25:32  Show Profile Send snare2 a Private Message
Mina DynamicPrecision slutsteg behövde ca 4mån för att bli ordentligt inspelade.. men sedan var det ( varning klyssja ) som att öppna en dörr.

Jag försöker oftast att planera mitt lyssnande beroende på vilka produkter som jag ska lyssna på.., så jag bruka tex slå på mina produkter kl07,00 för att sedan lyssna runt 16,00.

Då har de flesta prylarna blivet varma i kläderna, men visst är det bästa att kanske låta allt stå på dygnet runt ( Dock ej rör..).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000