HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 sladdar samt lödtenn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:15:34  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag är mitt uppe i sladdmeckande, just nu håller jag på att experimenterar lite och söker efter bra VETENSKAPLIGA texter att läsa. Det finns många som tycker men få som förklarar varför det är så bra.
Sedan är jag nyfiken om vad ni som har testat tycke om olika kontakter... WBT verkar var populära, vilka mera bra finns att få tag i (max 500:- för 4st).
Sista frågan handar om lödtenn för silverlödning clas ohlson har ett som beskriv på följand sätt.
quote:
Lödtenn blyfritt för el och elekronik. 95,8% tenn, 3,5% silver, 0,7 % koppar, hartsfylld. Ersätter tenn/blylod vid de flesta lödningar.


Kan det funka med lödning mot rent silver?

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:58:12  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
citat:

"Det finns många som tycker men få som förklarar varför det är så bra."

Ja ,Det är med kablar som med bilköp. Det gäller att fråga bilhandlaren om vilken typ av bra olja det finns i växellådan som främsta argument och som uppenbarligen blir helt utslagsgivande för eventuellt köp.

Är oljan bra så köp,men om den är dålig så undvik! Hela systemet står och faller med denna olja precis som den "snakeoil" som dyrkare anser måste finnas i en dyr kabel för audio.

Rek.:
Gå på biblioteket och låna årgång 97 av Electronics World(gamla Wireless World).

Där kan du själv leta upp de artiklar som Douglas Self har skrivit om ämnet kablar,dvs. Cable Sonics.

Det går nog att löda silver med denna typ av lödtenn,men är inte att rekommendera på silverföremål från tex. "hemmet" på grund av sin mjukhet. Andra typer av hårdlödningslod används därför med större fördel.Hör med en silversmed!

Björn

Gignos
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:00:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror nog på vad du menar med "vetenskaplig". Det finns enorma mängder texter om kablar att låna från ex. ett tekniskt bibliotek (böcker från ex. KTH, Chalmers med flera kan beställas via fjärrlån på ditt vanliga bibliotek) men det finns tre problem.

För det första så kräver de flesta böcker en hel del kunskaper i elfältteori och matematik (Maxwells ekvationer m.m).

För det andra så är nästan alla böcker inriktat på sånt som inte är direkt relevant för hifi, nämligen höga frekvenser (några hundra MHz och uppåt) eller mycket höga strömmar/spänningar.

För det tredje så hittar inget matnyttigt i dessa om du ska bygga den "perfekta hifi-kabeln" eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för några skillnader överhuvudtaget mellan olika kabeltyper för hifi, frekvenserna är så låga.
De enda "tekniska" detaljer man ska tänka på är att minimera kapacitans/induktans för signal/högtalarkablar men det löser man enklast genom att använda godtycklig koax-kabel för signalkablar och tvinnad kabel av vettig diameter (för att minimera resistanser) till högtalarna.
Det är allt du kommer hitta i vetenskapliga texter.

Om du vill ha en "allmän" introduktion så kan jag rekomendera en bok som heter "introduction to copper cabling", i första delen tas det mesta som är relevant upp på "nybörjarnivå"; större delen är dock inriktad på olika typer av datakablage.


Tyvärr har jag inget tips vad gäller lödning mot silver, tänk dock på att för att få ett bra resultat med silverlod så måste du ha bra grejer (riktig lödstation) samt en del erfarenhet; vanlig 60/40 är betydligt lättare att löda med.

Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:15:54  Show Profile Send Joav a Private Message
Tack för alla svar, jag ska ta mig till bibloteket och försöka få tag i bok/tidning...
Jag har köpt silvertråd 0,7mm för att göra en tvinnad sladd av och vad jag har föståt så "förstör" tenn silver när man löder med det och därför ska man ha silvehaltigt tenn minna alternativ just nu ligger mellan Clas ohlson och WTB-tenn från svalande

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:20:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Clas Ohlssons silver lod funkar, men är väldigt kinkig med temperaturen. Några grader hit o dit och du får en lödning som inte ser så kul ut. Lödstation kräves och testnign på vilken temperatur som ger den bästa lödningen.

Håller med f95toli; 60/40 om du vill få det enkelt.

Vill du iaf ha silver i, så köp WBT´s. Kanske några kronor dyrare, men väldigt bra. Inte alls lika kräsen på temp och ger bra lödningar även för klåpare som mig.

M
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:33:25  Show Profile Send Joav a Private Message
när det gäller lödstation har jag tillgång till något som liknar denna
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2009119.htm?_82_241_15 det är en Weller iaf...

Finns det nån affär som säljer WBT tenn. jag vet att svalander har men känns så dumt när jag behöver ca 1m á 15:- och det kostar 30:- i frakt (om jag inte missförstor hanns hemsida)

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/08/05 :  01:46:01  Show Profile Send Lovan a Private Message
Finns dom som säger att det är viktigare att inte blanda bly och silver. Jag skulle rekommendera att du börjar med vanligt lödtenn och spenderar dom där pengarna på bulletplugs och/eller gör fler kablar att testa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000