HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka förstärkare skall jag kolla på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/08/04 :  10:31:48  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Jag har ett par hemma byggda högtalare som skall få nytt förstärkeri så nu undrar jag vad ni rekomenderar?

Fakta om högtalaren: Den har en effektivitet på 85 dB/w. Så den är trög!!! Men impedansen sjunker aldrig under 6 ohm.

Så vad rekomenderar ni för ca 10000 kr det finns möjlighet för biamping.

Jag har funderat på ett Embla Erato försteg med någon typ av icepower slutsteg. Tror ni det kan va något?

Mvh The_groupie

The_Groupie

Edited by - Schantz_Audio on 2005/08/04 10:51:00

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/08/04 :  13:11:53  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Ingen som har några förslag????

Mvh

The_Groupie
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/08/05 :  00:25:12  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag har ett Quad 909, ligger i och för sig på runt 12.000:-, som spelar väldigt bra med bra kontroll/driv samtidigt som det är varmt och mjukt. Mina högtalare ligger runt 86db, och det klarar steget utan några problem.
Effekten är på 2*140W
Beror också väldigt mycket på vad högtalaren har för karaktär (ljus eller mörk tex)!?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2005/08/05 :  22:59:00  Show Profile Send mantra a Private Message
Primare I21 kan jag varmt rekomendera. Har den själv och vad jag hört från andra ska den klara av trögdrivna högtalare ..


Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/05 :  23:55:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34356

Driver högtalarna med bra ljud utan problem.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/08/06 :  13:29:15  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Mangew är Zell 200 en bra stärkare jag vill ha en med ett neutralt ljud. Mina högtalare är neutrala i klangen skulle jag säga. Så neutralt vill ha.

The_Groupie
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/06 :  13:33:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Zell:en känns så neutral att det inte verkar onaturligt på något sätt. Då det är helt neutralt går givetvis inte att avgöra med någon hifikomponent.

Den är nog väl så bra som förstärkare att du kan leta beg alternativ av på sin tid hög klass eller lägga några tiotusingar till för att få något bättre nytt idag.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/06 :  14:35:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
The_Groupie:

Effektbehovet då?...har du stort rum...hur stort/litet?
Betongväggar?....är det viktigt att du kunna dra på ordentligt?

Hur mycket effekt kan tänkas behövas på ett ungefär?..själv använder jag en 20-watts förstärkare till mina högtalare (85-86 dB).

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/08/06 :  14:45:20  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Rummet är på ca 23-25 kvm med betongväggar men jag har att in tubetraps och annat för att få bukt med rumsresonanser.

JAg skulle tro att runt 100 watt per kanal detta för att jag har märkt att dom blommar ut med mycket effekt.
Jag kan nog sträcka mig uppåt 15000 om det skulle vara så. Men för 15000kr skall försteg vara medräknat.

Jag kan absolut tänka mig att köpa beg.

The_Groupie

Edited by - Schantz_Audio on 2005/08/06 14:46:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000