HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sladdar i tonarmen på Dual
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hank
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/08/02 :  13:30:57  Show Profile Send Hank a Private Message
Min Dual 505-3 har av någon anledning varit demonterad under ett antal år. När jag monterade tillbaka PU:n fanns det fem sladdar. Förutom de fyra med rundstift (röd, grön, blå, brun? sitter på jobbet och ser därför inte sladdarna) finns det en svart med något som liknar ett flatstift som har ett litet spår i sig, (hör denna ihop med jordkabeln som kopplas till förstärkaren?) jag kan inte hitta något vettigt ställe där denna skall anslutas. Vid uppspelning i phono-läge brummar det ordentligt och detta brum ökar/minskar när jag tar i olika delar av kablar och spelare. Någon som har en lösning på detta?

Tack på förhand/H

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2005/08/02 :  22:46:16  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Hank!

Finns det ingen liten skruv (eller alternativt hål där det borde sitta en) på armen?
Har sett det på vissa spelare att det går en kabel till armen med.

Tror nog att den sista kabeln hänger ihop med jordningen därav brummet.

Mvh /

Comus

Edited by - Comus on 2005/08/02 22:47:43
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/02 :  22:50:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den extra sladd du har där är som du misstänker en jordsladd denna jordsladd är fastsatt i tonarmen och bör förmodligen gå till jordningen i förstärkaren som du nämner. Det enda är att prova sig fram men jag tror att du har själv lösningen på problemet. Blå och grön kabel är pu:ns jord.


/Anders

Numera en hänsynslös eoJUED:are.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/08/03 :  13:04:27  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tog lite bilder på hur det ser ut på min.
Eftersom bilderna inte är förminskade så lägger jag bara länkarna
till dom, annars blir det lite trögt för dom som har modem.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Hlindgren/dual_1.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/Hlindgren/dual_2.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/Hlindgren/dual_3.JPG


HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Hank
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/08/06 :  10:26:37  Show Profile Send Hank a Private Message
Tack för era svar. Jag kan verkligen inte hitta något naturligt ställe att fästa sladden på. Fina bilder HLindgren, du har inte möjlighet att ta ett par bilder vid PU:en, det är där någonstans mitt problem ligger. Hade varit bra med en där man ser andra ändens infästningspunkt för kabeln.

Hälsningar H
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000