HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu är jag ute på djupt vatten...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/03 :  09:33:16  Show Profile Send ayayay a Private Message
Kan någon förklara detta diagram för mig

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-610s.htm

Jag antar att den RÖDA linjen visar hur elementet mäter i frekvens, eller

Men den BLÅ linjen då Impedans

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/03 :  09:53:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ja.

Inte helt oäven som datormonitor med nån liten diskant delad högt..

Edited by - UrSv on 2005/08/03 09:58:15
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/03 :  09:54:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det verkar som om ditt antagande stämmer!

Frekvenskurvan är förmodligen "infinite baffle", tyvärr är de rätt dåliga på att ange hur de tar upp kurvorna.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/03 :  10:02:16  Show Profile Send ayayay a Private Message
Ok, bra då är jag med så långt.

Ja, jag undrar verkligen hur de mäter sina element

Jag funderar nämligen på att göra en golvare i massiv ek, med 2st sådanna här element i varje högtalare + 2st 3" oxå dem från tangband.

Hela projektet är tänkt om ett kul "att-lära-sig"-projekt.

Tips


"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/03 :  10:25:27  Show Profile Send cittroman a Private Message
TB är fint!

Ska du ha 2 st 3" i varje låda också?

Passiv eller aktiv delning?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/03 :  10:30:53  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag tänkte det, men det kanske är overkill eller?

Blir nog snyggast med bara en 3" i varje låda.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/03 :  10:35:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag hade nog satt 2 st W5-610s och en diskant i d'Appollito eller liknande.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/03 :  10:37:28  Show Profile Send ayayay a Private Message
Ok... Hmm, låter intressant.

Får kolla upp detta.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/08/03 :  13:42:05  Show Profile Send asto a Private Message
Spännande elemenet, dessa två 5:or ihop med diskanten 28-847s kanske. skulle matcha fint med verkningsgraden.
2 eller 2½-vägs liten transmissionline kanske skulle vara trevligt att prova.....
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/03 :  13:52:35  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag tycker att dessa elementen spelar väldigt bra med tanke på deras prisnivå.
Sen är det kul att kunna exprimentera lite utan att det skall kosta skjortan.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/04 :  13:09:13  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Nåt sånt?
http://www.blueplanetacoustic.de/de/lautsprecherselbstbau/ducone/index.html

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/04 :  13:59:42  Show Profile Send ayayay a Private Message
Detta ser intressant ut...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:11:48  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Det här är min tanke, fast med lite större element, 5-tum, och line array arrangerade diskanter också. Fast en hel del studier verkar krävas..
http://www.hifilehti.fi/keskustelu/tm.asp?m=38668

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/05 :  08:22:51  Show Profile Send ayayay a Private Message
Den va cool!

Jag har nu 3st olika "projekt" med tangband som jag står och väljer mellan. Vi får se vad det blir.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/05 :  10:45:43  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Beat! Det finns fallgropar att hamna i om man försöker använda 5 tum element för lijearrayer om inte en besselarraytyp är frågan.

Tex. om två 5 tumselements(kortast array) FR kurva jämförs med lägsta ordningens besselarray med samma element, så finner man för 3 dB rippelgräns att besselarrayet blir användbart för 8 ggr högre frekvens.

Vanligare är vanliga serie/parallell kopplade arrayer, då kan rekommenderas för <=5 tum:

För bra off axis egenskaper måste man dela lågt helst under 1,5 kHz för någorlunda resutat.

Gränsen går nog för tvåvägs arrayer med 4 tums element om inte band med låg delning används för diskanten eller tex. en NEO8.

Diskantarrayer blir heller inte bra om diametern på elementet överskrider ca 40 mm.

Boven i dramat är stort rippel som redan några grader of axis vertikalt kan bli mycket stort.

Bästa och lättlästa dokument som är publicerat är : "Effective Performance of Bessel Arrays" av Don B. Keele,JR, där jämförelse görs mellan olika arraytyper map. prestanda.

Dokumentet innehåller många "belysande" bilder och grafer som säger det mesta om de olika arraytyperna som är vanliga.

Tror att denna uppdelning kan göras för bra resultat med vanliga konelement där samtliga arrayer är placerade för vänster sida B,M,D och för höger sida D,M,B dvs. absolut inga delningsfrekvenser i vertikalled :

1. Bara bredbandselement.......<= 3,5 tum(sittavstånd minst 5 x arraylängden)

2. En rad 3,5 tums element + en rad diskanter(<= 40 mm)(sittavstånd i närfältet)

3. En rad 4 tums element + en rad diskanter(<= 40 mm)()

4. En rad 5 till 8 tums element + en rad 4 eller 3,5 tum + diskanter ()

5. >= 8 tum = Basarray( i vanligt vardagsrum räcker 4 element gott och väl golvplacerade och delade < 250 Hz.

Klart att man kan försöka sig på andra kombinationer om man nu vill testa men risken är överhängande för extremt dålig vertikal frekvensgång (höjdkänslig) med högt rippel och liten sweetspot i närfältet som resultat.

Björn


Gignos
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/08/05 :  11:03:57  Show Profile Send asto a Private Message
Intressant läsning Gignos.....

Vad har du för teori kring svängd baffel med en radie tänkt från lyssnings position, med ex. 16st 4" element...
Detta borde avhjälpa en del av utsläcknings problematiken, men det kanske dyker upp andra problem istället, vad tror ni?
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/05 :  11:53:54  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hej gignos,

tack för proffessionell tankegång och tur att det finns de som är pålästa. Har ögnat igenom 2 avhandlingar av Jim Griffin och han är konsekvent motståndare till Besselarray men hans är också alltid två vägs, eller de han är känd för - Linus och Lucy. Nu vill jag inte kapa ayayay:s tråd men min tanke är att göra ett array med bredbandare och hitta en enkel delningsfrekvens och lägga till basar. Array eller inte har jag inte koll på än. Detta projekt kommer att börja med en enkel konstruktion med 4 bredbandare på var sida för att hitta en bra lådform och var delningsfrekvenserna ligger för dessa mini semi-arrayer. Endast ute efter att ära mig hantera array konstruktionen just nu. Tangbandare kommer inte att användas för den slutgiltiga modellen men där är mycket studier och "trial-and-error" på vägen dit.
Men...
eftersom du har förslag och om jag tittar lite till i de papper jag nästan ibland förstår så ser det ut att bli ditt alternativ nr 4 plus extra basar i någon konfiguration, kanske array.
Neo8 används flitigt och så gör även de mindre vifa 4" och 5".
När jag är tillräckligt påläst för att starta en tråd om teorier angående linearray så hoppas jag att du har lust att upplåte lite teoretisk kunskap.
Under tiden kanske du kunde tala om var jag får tag i Keele´s avhandling?

Tack för hjälp och ursäkt till ayayay för att jag snodde hans tråd en stund.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/05 :  12:09:34  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Asto! Det fungerar bra bara man inte kröker för mycket.

Det räcker i allmänhet att kröka tills ca 700uS gångväg blir maximal skillnadsväg för de yttersta elementen.

Böj allstå ändarna med måtta.

Detta är precis samma hänsyn man bör ta för reflexer från godtyckliga baffelytor.

Inom dessa 700 uS 24 cm? kan "tradingeffekter uppstå så att fantomen sträcks ut i onödan, men för större avstånd från baffelytan ramlar allt som Haas effekter,dvs ingen lokaliseringsproblematik uppstår, däremot känslan av att lådorna står närmare än de gör och fantomer blir virtuellt fysiskt stora.

16 element i svagt krökt radie borde fungera bra om ovanstående tas till beaktning.

En mindre sweetspot blir även följden men med mycket bättre definition.

Offaxis fältet,speciellt från något annat närliggande rum blir tyvärr sämre,men det kan man kanske leva med.

Ett utmärkt dokument om krökta arrayer:

Wavefront Sculpture Technology
MARCEL URBAN, CHRISTIAN HEIL, PAUL BAUMAN
L-ACOUSTICS

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/05 :  12:44:52  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Beat: Griffins avhandlingar är bra som de är,dvs om det gäller vanliga kolumn högtalare.

Att Griffin är motståndare mot besselarrayer är inte så konstigt.

Om man väljer bessel teknik och håller sig till den ,måste man löpa hela linan ut,dvs.bara använda besselkonfigurationer för alla element.

Gör man detta kan man helt skippa Griffin,speciellt om man räknar ut alla koefficienter som behövs för en godtycklig arraylängd med full symmetri.

En oslagbar frekvensgång erhålls och man kan börja betrakta detta långa element nästan som ett enskilt.

Däremot om man försöker blanda "Griffin" och "Bessel" måste mittsymmetri användas, för att inte akustiska summationen skall bli för dålig.

Inget att rekommendera för stående arrayer men fungerar bra för liggande,tex för en centerkanal.

Så länge du använder <= 4 4-tummare/serie/paralell(ca 45 cm?) på var sida om någon diskant,kan ett hyfsat resultat erhållas men där tror jag gränsen går för vad som blir bra med minimum c-c avstånd mellan elementen.

Keele's dokument kan du skaffa från JAES.

Ayayay har nog överseende och kan nog höra av sig om han tycker annat!

Björn

Edit: stavfel

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/08/05 12:47:00
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/08/05 :  12:46:10  Show Profile Send asto a Private Message
Tack Gignos....

quote:
Tack för hjälp och ursäkt till ayayay för att jag snodde hans tråd en stund.



ber även jag om ursäkt till Ayayay. tillbaka till ämnet

quote:
Jag har nu 3st olika "projekt" med tangband som jag står och väljer mellan. Vi får se vad det blir.


har sett två projekt i din tråd, vilket är det tredje
är lite sugen på ett nytt TB projekt jag oxå

du har kanske sett mitt tidigare projekt http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38108&SearchTerms=tangband
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/08/05 :  13:43:58  Show Profile Send ayayay a Private Message
HA! Det är lugnt, låna på.

Jag har nytta utav denna informationen oxå vet du

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:36:04  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Jag lånar på………

Satt just och tittade på hur många 49 centare som har inköpts för gruppköpet.

Tänkte att jag skulle kunna bidra med ett designtips för dessa efter som jag i denna tråd har antytt att besselarray kan vara användbart för liggande arrayer.

En högtalare som vållar stort bekymmer vid design är centerhögtalaren i en flerkanalanläggning.

Den skall ju hantera dubbel effekt jämfört med huvudhögtalarna och vara av symetrisk monotyp.

En absolut symetrisk spridning är att föredra så att man kan sitta mycket offaxis tex., då flera personer samlas kring en TV och någon eller några råkar hamna kanske i en vinkel, kanske mer än 60 grader off axis, ganska snett i förhållande till uppställningen av allt.

För detta fall kommer tex. vänster huvudhögtalare vara närmare än centern och längst från höger, så att en "trång" ljudbild uppstår för lyssnaren.

Det vanliga är att centern är liggande av D'Appolitto typ" dvs två element på var sida om en diskant.

Jag har själv funnit att detta sätt är den allra sämsta av de möjligheter som finns att konstruera en bra center näst efter en liggande tvåvägare.

För ca två år sedan testade jag med skärmade fyrtumselement att göra en liggande centerhögtalare med besselarrayteknik.

Jag valde då ett 7 ordningens array med 6 positioner av 4 tumselement, dvs en skärmad diskant i mitten och 3 element på var sida om denna med lika C-C avstånd så tätt som möjligt mellan alla 7 element.

Total elementbredd blev då ca 86 cm i min konstruktion, nästan måtten för en 32 tums TV.

Bakom elementen, dvs enbart för fyrtummarna, utformade jag 6 st TL kvartsvågs gångar i fyrkantig rörform rakt bakåt, för att sedan vinkelrätt böja av nedåt ända till den plana ytan som TV: står på.

De 6 mynningarna riktades framåt vid slutet av de "konstant taperade" rören.

Rören fylldes med dämpmaterial tills korrekt funktion erhölls, dvs. elementen visade hög akustisk impedans vid avstämningen som sammanfaller med fs för elementet.

Som Tl konstruktion blev rören något längre än optimal för en standard fyllning med ca 8 kg/m^3 ullmängd.

En mindre fyllnads vikt av ull behövdes då för dämpningen.

Det gav en bredare terminus utstrålning som jag fann användbar för bra TV bild/ljud centrering.

Användbar undre gränsfrekvens hade jag valt till ca 50 Hz pga. att centerhögtalaren i en hembio ofta står symmetriskt mellan en kortvägg eller asymmetriskt placerad i ett rum och ett sub-bas system finns för de allra lägsta frekvenserna.

Det är lätt att visa att en overkill situation eller utsläckningsfenomen i ett vanligt vardagsrum medför att lägre gränsfrekvens är helt onödigt för en centerkonstruktion ens i läge "large".

Min konstruktion har då egenskaper att utstrålningen blir begränsad med "cutoff " vid ca 50 Hz nedåt.
"Terminus" ljudet utmynnar under TV:n praktiskt taget med den fördröjning som tillkommer (ca 6 mS senare) med en lite större bandbredd än för en vanlig bas TL.

Detta innebär ingen olägenhet för det centrerade ljudet då endast ASW (Auditory Source Width) egenskaper adderas till center mittljudet med tillräcklig fördröjning, inte för lång så att "image split" eller störande "tonal coloration" som ljudfärgning åstadkoms i nämnvärd omfattning.


Effekten av mynningarna fick den egenskapen att fokus för ljudet hamnade nästan mitt i TV:n precist centrerat oberoende var man sitter.

Någon som lyssnat har påstått att illusionen från denna center är så bra att oavsett var den står och var man befinner sig är alltid TV:ns mitt ljudbildsfocus.

Besselarray har ju den egenskapen att "mima" ett element lika stort som arrayet och med lika spridningsegenskaper i alla riktningar.

På ett visst avstånd från ett liggande array kan inget rippel höras oavsett hur man rör sig omkring högtalaren med nästan en konstant ljudstyrka.

Diskanten som sitter mitt i arrayet, på den lediga positionen fungerar som "attraktor".

"Offaxis" egenskaperna kommer att bli utslagsgivande för hur "snett" man kan sitta, utan att center illusionen skall driva för långt mot vänster eller höger.

Den bör helst vara av god typ och med "proggresivt avtagande "rundstrålning" ,typ Vifas XT neodymium-variant eller liknande, delad 2 - 2,5 kHz akustiskt jämnt och >= 12 dB/oktav.

Spridningsförmågan för ett liggande besselarray blir mycket bra för högre frekvenser map. 4-tumselementen.

På ett avstånd mindre än 5 x arraylängden uppgår "ripplet" till ung 2 dBmax och med en förmåga att sprida högre frekvenser mer än 10 ggr horisontellt, med 2 dB rippel först för ca 3 ggr högre frekvens jämfört med en D'Appolitto konfiguration.

På längre avstånd sjunker ripplet asymptotiskt till ca 1 dB.

Den enda nackdel som kan finnas är att verkningsgraden sjunker ca 0,5 dB och måste tas med i beräkningen, men detta tas igen med en effekttålighet på 4,5 ggr (6,5 dB) jämfört med bara ett element. Känsligheten för ett 7 positioners 6 elements besselarray är alltså bara något mindre men maximal utnivå blir ändå 3 dB mer än för en D'Appolitto.

Observera att besselarray som används som liggande monohögtalare inte får den nackdel som kan uppstå för lokalisering om arrayet används i stället som vanligt vertikalt array utanför positionen "akut on axis" pga. att ingen fasinformation används av hörseln för en ljudkälla som är placerad akut med azimut 0 grader.

Vänster och höger högtalare är ju vanligtvis 2 monohögtalare därmed bra horisontell spridning och vanligtvis med sämre spridning vertikalt.

Det liggande besselarrayet har i detta fallet tvärtom egenskaper, dvs. mycket god vertikal spridning och en horisontell minst lika bra som de omnämnda höger respektive vänster huvud-högtalare har.

Detta medför ringa fasproblematik från centern till de två huvud-högtalarna som används till fronten utan integrationen upplevs som fullständig .

Om ett akustiskt fokus kan beskrivas ,så blir den minst lika bra(tycker jag) som för ett enda bredbandselement eller "UniQ" men virtuellt förskjuten bakåt något, ett par dm pga. avståndsskillnaden i horisontalled till de yttre elementen för en centrerad lyssnare och med en fördelaktig närfältkänsla som däremot inte bredbands eller "UniQ"- elementet kan åstadkomma.


Hur skall man då koppla dessa 6 element till varandra?

För godtyckliga fyrtums-element kan man få problem med summa impedansen , men om tex "49 centare" används till experiment blir det enkelt pga. de elektroakustiska egenskaper dessa har:

Detta typiska "open baffel element" har först en egenhet som man bör uppmärksamma, dvs. Sd "framåt" motsvaras bara av ca Sd/2 på baksidan av elementet.

För open baffel betyder det inte så mycket, men för en sluten låda eller Tl kan okonventionella grepp tas.

Tex. en sluten låda kan ges "IB" egenskaper mha. överdämpning i "1-1,5 liters" låda där densiteten bör ligga mellan 32-40 kg/m^3 för bästa resultat.

Många sådana lådor kan med fördel användas till ASW (jfr. Rs resp Ls för hembio),lateralt utplacerade inom "cone of confusion",huller om buller.

Tex. (minimum) 8-16 st till vänster och lika till höger om lyssningsplatsen.
Min erfarenhet är ju fler ju bättre.

Naturligtvis blir det ännu bättre om små Tl:ar konstrueras. Kvadraturläget är i och för sig en "dekorrelation" för de låga frekvenser som mynnar ut från "terminus" och kan bara ses som en fördel för lateralt ljud.

Med Sd/2 som ingångsarea blir nödvändigtvis TL-"gången" mycket liten och kan göras kort med tanke på fs som är ung. ca 105 Hz.

Något underavstämd (ca 90 Hz) fås kvadraturläget ned till ca 60 Hz utan någon hörbar "bump" i lågändan, detta vid en totalvolym på ca 3,7 L.

Distorsionen från elementen använda på detta sätt kan anses vara "blameless" då nivåerna normalt är många dB ned i förhållande till fronthögtalarna och blir nästan försvinnande liten om många element används väl spridda.

Har upptäckt att när elementantalet överstiger ca 12 st., kan en del element även vara riktade tex. 2 st. mot lyssningsplatsen i öronhöjd, utan att ”cuer” avslöjar positionen för dessa som olägenhet.

Inga diskanter behöver blandas in då bandbredden är tillräckligt stor för sidosystemanvändning (multikanal musik)

Elementen uppvisar mycket användbar FR kurva för just denna applikation där speciellt peaken vid ca 7 kHz en tillgång om den används på rätt sätt.

Elementen kan köras i läge "small" och med ett frekvensomfång uppåt som räcker gott och väl för tex. NEO6 osv då man först och främst lyssnar på musik. Gäller även för hembio, då man knappast saknar något över ca 8 kHz ändå.

Den från början avsedda användningen för "49 centaren" var montage i godtyckligt "trånga utrymmen", och ”platta högtalare” tex. för inbyggnad ” in wall” eller helt enkelt i en öppen baffel.

Byggdjupet är bara ca 6 cm och pga. utformningen av baksidan inses att volym skapas bäst/ lättast i en mycket grund låda.

Högtalarelementet lämpar sig mycket bra att direkt montera in i en väggkonstruktion med ca 5 cm djup eller större djup finns med motsvarande dämpmateral fyllnad.

En distansring (1 cm) måste då skarvas på så att elementet får plats för 5 cm fallet.

Som konsekvens av element konstruktionen blev Rm max impedans vid fs) bara ca 50 % större än nominell impedans.

Just för denna egenskap kan man med fördel använda shunt eller seriemotstånd för att justera känsligheten för elementet i filter för arrayer utan större olägenhet eller problem.

Det finns olika bra sätt att göra detta, men jag visar bara en av möjligheterna som står till buds.

Man kan då koppla : = (+ in) (-1element) i serie med (1element) i serie med ett motstånd med ca dubbla Re(Ohm) : //parallellt med (1element) i serie med ( -1element) och till //parallellt (1element) i serie med (1 element). (- ut).

Konfigurationen för centerkanal exemplet här ovan skall då se ut som m,m,m,d,m,m,m där viktningen impedansmässigt skall vara 1,2,2,0,-2,2,-1 eller effektmässigt 1,4,4,0,-4,4,-1.

Obs: I "0" skall diskanten placeras. Med motståndet = Re x 2(ex. 15 Ohm) blir min totalimpedans (Re ca 7,9 Ohm) = 7,9 x 2 +15 // 7,9 x 2 // 7,9 x 2 = ung 6,3 Ohm.

Min 12 dB (akustiskt) filter bör användas som får loberna från diskanten resp. 4-tummarna att peka åt samma håll, dvs. vinkelrätt mot arrayet.

En intressant upptäckt jag gjort och gällande eget bygge för ca två år sedan:
Gör man denna center- besselarray får man vara beredd på att ”sänka” ljudkvaliteten på denna genom trim av FR kurva så att centralfantom matchning erhålls till annars godtyckliga huvud högtalare.

De kan säkert i de flesta fall inte kan projicera lika skarp mono mittfantom som detta array förmår!

Bara två st 7 elements/7positioner besselarrayer med två siffrors nogrannhet amplitudviktade, B,M,D för vänster sida tätt inpå TV:n och D,M,B högersida kan ge ett skarpare fokus och högre ljudkvalitet, men det är ju en hemlighet som jag inte avslöjar för mycket av.....

Björn


Gignos
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/09 :  23:24:19  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Om jag läser det där 5 ggr, kanske jag förstår en 1/5

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/10 :  00:22:09  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Beat! Ligg i ett tag till!

Av ca 70 meningar x 1/5 = kan du klara av av 14 st.
Inte illa om du nått så långt!

Men du har kanske störtat igenom allt i hast utan att reflektera över vad som skrivits och som t.o.m. körts i genom rättstavningskontroll just för din skull.

Tips: Läs 25 ggr så kanske du förstår 25 x 1/5 = 1/del.

Innan dess! Kom igen och ställ frågor om något känns oklart!

Björn

Gignos
Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/08/10 :  10:42:39  Show Profile Send phon a Private Message
Och när du läst 8 ggr förstår du 1/8 ....

Sedan är det bara att läsa vidare, efter oändligt många genomläsningar förstår du ingenting längre



(fritt travesterat från någon idrottsmans ekonomistudier .... )
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000