HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Oxiderade kontakter - lösning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/08/02 :  14:21:35  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag har kollat på banankontakterna på mina högtalarkablar (AQ Granite samt AQ Bedrock) och tycker att de verkar vara oxiderade. Finns det någon snäll själ som kan tala om vilket som är det bästa sättet ta bort oxiden? Om det är på kemisk väg som man gör detta tar jag även tacksamt emot tips på var "medlet" kan inhandlas.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/02 :  14:30:04  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Man kan väl antingen använda såndär kontaktspray eller så kan man skrapa bort oxiden med exempelvis en skruvmejsel. Vilekt som är bäst vet jag inte men att skrapa bort den kan ju ge märken så om det är något som ska se "fint" ut vilket kanske inte är så bra.

Mvh


Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/02 :  16:21:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Hilfe!
skrapa absolut inte med något, då skrapar du av guldpläteringen, sen kommer kontakten att oxidera hela tiden... 8-/
Ta en näve med Tops (såna man stoppar in i örat) doppa i så ren alkohol du hittar och sätt dig att gnugga, det absolut bästa sättet!
(Har dock hört att ultraljudstvätt skall funka bra, men det ställer jag mig tveksam till..)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/02 :  16:22:39  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ps. är det riktigt ärgat så finns det bara en lösning och det är att försiktigt rengöra med en glasfiberborste, tror ELFA har sådana.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/08/02 :  17:15:00  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Om man är försiktig skrapar man inte av guldplätteringen. Om det nu inte är så allvarligt mycket oxid borde det ju räcka att dra ur och sätta i kontakterna några ggr.?

Mvh



Edited by - Baltazar on 2005/08/02 17:15:29
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/08/02 :  17:23:41  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tackar för tipsen. Jag tror nog att jag ska testa mr.Triatics tips med tops och alkohol.

Funkar det med någon 18-årig single malt eller ska det vara något med mer alkoholstyrka, men mindre rökighet?

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/02 :  19:42:09  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag har faktiskt en dålig whisky jag brukar tvätta mina kretskort med innan jag löder dom, det luktar riktigt gott när man värmer på med lödpennan, nästan så man trillar av stolen när man lött några timmar av alla ångorna
Nej faktum är att det skall vara så ren sprit som möjligt för att man inte skall lägga på en ny "beläggning"
prova att rengöra dina glasögon i Whiskey eller i fredagsgroggen nångång så får du se..
quote:
Om man är försiktig skrapar man inte av guldplätteringen

jag skulle vilja påstå attman visst srapar bort den, det är inte många my guld på exempelvis en RCA-kontakt (därav det relativt låga priset kanske?), skulle man då mot förmodan lyckas utan att skrapa hål på det tunna guldskiktet första gången så lär man iallafall göra det andra gången..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/08/02 19:42:45
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/08/02 :  20:11:48  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote mr. Triatic

"(Har dock hört att ultraljudstvätt skall funka bra, men det ställer jag mig tveksam till..)"

Jag har turen att vara gift med en guldsmed & hon använder bla ultraljudstvätt i sitt arbete.

Jag brukar köra alla mina kontakter & sådant som jag vill ha rent osv i tvätten, & det funkar utmärkt!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/02 :  21:43:52  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->snare2
jag trodde faktiskt inte det funkade att ta bort ärg med, men säger du det så.. -Det kanske till och med är årets tweak??

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=40490&path=

..det kostar bara 599:- att prova

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/08/02 21:44:30
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/08/03 :  12:33:36  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag ska tillägga att hon använder en blandning av bla ammoniak mm & att hennes ultraljud ligger på ca 10,000:- om det nu gör någon skillnad......
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:18:28  Show Profile Send CC a Private Message
Då blir det nog billigare med en flaska sprit o lite tops

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:29:41  Show Profile Send Bosco a Private Message
Man kan köpa Isopropanol för teknisk rengöring på apoteket, kostar 46 kr.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/04 :  02:25:35  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
mr. Triatic
quote:
prova att rengöra dina glasögon i Whiskey eller i fredagsgroggen nångång så får du se..

Erfarenhet?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000