HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Biwire konvertering hur göra??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:43:57  Show Profile Send denada a Private Message
Hej.

Jag hoppas att det finns någon (vet att det finns men online...) som kan säga om det är så att det går att konvertera ett par högtalare, med en uppsättning ingångar för högtalar kabel, till Biwiering?

Det är ett par Dali VI som jag tänkte gå loss på. Anledningen är att jag har fått fatt på ett nadsteg till... så jag funderade på om jag inte skulle använda det...

Jag har varit och rotat i filtret och konstaterat att det borde gå att anpassa det till att köra biwier.

Men är det något jag ska tänka på? Eller ska jag bygga helt nya filter Jag har tyvärr inte någon digicam så någon bild på filtret har jag inte möjlighet att lägga ut. Det är möjligt att jag kan fixa fram bild till helgen, om det är något som kan hjälpa.

Tacksam för svar och idéer...

Filter kommer här. Jag redigerade bilden så att det syns lite tydligare hur det ser ut där det blev helt vitt av blixten. Hoppas att Ni ser lite bättre denna gång.



Bilden är inte den absolut bästa men det var vad jag kunde fixa lite fort...
Så Ni som är kunnigare än mig på filter hör av Er så ska vi se till att modda lite...

Jo en fundering till.
Är det någon som vet om det bara är att byta nätbrunn i en NAD C352? Det sitter en ojordad i den och jag funderar på att byta till en jordad. Detta för att det kommer jordade uttag till stereon. Det torde väll bara vara att mosa in en jordad och ansluta jorden till chassit? Eller är jag yr nu igen?

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2005/08/03 12:14:42

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/08/01 :  21:54:39  Show Profile Send Larsen a Private Message
Är nog inget problem om det är ett parallellfilter (och inte seriefilter, men det tror jag inte det sitter i Dali).

Bild eller avteckning av filtret med dess kopplingar behövs. Finns nog många här som kan komma med förslag.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/08/02 :  21:59:53  Show Profile Send Larsen a Private Message
För att förenkla kan du väl säga vilka ledare/färg som går till vilket högtalarelement. Är väl en 3-vägare iaf. Går nog att lista ut ändå, men det hjälper mycket. Hur ser det ut där blixtblänket är? Bara så inte missar ngt. Kan inte lova jag ger dig en lösning...
Försök fota utan blixt

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2005/08/02 22:04:20
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/02 :  22:26:33  Show Profile Send denada a Private Message
Hej igen.

Bugar för Larsens kunnande och vänlighet...

Förtydligande till den underbart skarpa bilden... eller inte...

Gul och grön går till diskantelementet.
de svarta och vita går till var sitt element en 8" och en 10"
minus ledarna är den gröna och de två vita ledarna.
Den undre bilden i nedre vänstra hörnet det som döljs av blixten är den ena vita kabeln som är fast lödd.
Jag kan inte se om det är någon avdelning till minus ledarna så jag tror att det bara är ett stort fält för minus ledarna. Jag ska skruva i sär högtalaren en gång till och titta lite närmare. Jag ska även se om jag kan få till någon form av kopplings skiss över hur filtret är byggt.

Men jag hoppas att detta hjälper till i alla fall.
Jo jag ska försöka att ta ett nytt kort utan blixt men det blir något GRYMT mörka kort då...
men jag ska försöka...
Men det är ju burkarna jag använder och det är lite slagsmål om högtalarna barna vill oxå lyssna på stereo/titta på film...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2005/08/03 11:07:16
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/03 :  23:23:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nuskavise...här

först en bild

Det röda strecket är var du skall kapa för att göra bi-wire, alternativt löda loss spolen och koppla direkt på den.

Det gula är min tolkning av hur filtet ser ut.

Ett två-vägsfilter där 8 och 10 sitter parallellt ????

Diskanten (understa banan) seriekonding, parallellt med nånting??? sedan en shuntspole. Förutom vita grunkan, så ett vanligt 12db filter.

Basarna.....hum... först en seriespole...sedan en resonanskrets (LCR) eller notchfilter, dämpar en viss frekvens. Sedn en konjugatlänk för impedanskorr, sedan en shuntresistans och sist en shuntkonding. ( först eller sist spelar mindre roll då de är parallella)

Man dämpar alltså basarna....

Hoppas jag tolkat rätt nu, andra får hemsk gärna korrigera, kommentera.

MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/04 :  09:39:40  Show Profile Send denada a Private Message
Man tackar.

Magils jo basarna sitter lite märkligt. Det är ett två vägsfilter, med en märklig variant av koppling. Den vita mojängen du inte viste vad det var... vet i fasen vad det är men det står 3x3k00 på den och det är allt. så det skulle kunna vara i princip vad som...


---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:22:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har försökt rita upp filtret, men då jag är av åsikten att ingen vettig högtalarbyggare kan ge sig på att dämpa basen, så är jag väldigt fundersam på hur det är kopplat just där blixtblänket är. Den vita ledaren närmast de två svarta, hur är den lödd?
Det är iof inte så viktigt då du kan dela där Magils sa. Du kommer iof att få en gemensam minus. För att dela på även den så... *det förb blänket*
OBS: ta INTE det jag säger som "lag". Det kan ge rök och lukten av brända komponenter

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2005/08/04 17:23:27
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/08 :  13:33:11  Show Profile Send denada a Private Message
Larsen: Jag ska ta ett nytt kort när jag har en VETTIG digicam. så kommer det en ny bild. Problemet är att jag inte äger någon... Hur nu en über geek som jag INTE kan äga en digicam. Men jag ska trolla fram en i bekantskapskretsen. Jag har varit ute på lite resande fot ett tag så jag har inte haft nät... *snyfft*
Men ny bild kommer. med närbild på lödningarna och lite annat... så mycket bilder blir det... :D

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000