HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Störningar (knäppljud) från elnätet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:34:01  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har en Lavardin IT förstärkare och JMLab MiniUtopia högtalare bl a och har problem med att jag hör när kylskåpet slår på och av, när lysröret tänds på toaletten mm. Det kommer olika starka, korta knäppljud i högtalarna... Förstärkarens "överkänslighet" i kombination med orenheter i elnätet måste lösas på något sätt...

Jag har testat Clas Olssons/Kjell&Co:s billiga nätfilter för ett par hundralappar, men de funkar ej. Funderar på skiljetrafo från Elfa för 2-3 tusen eller att kalla hem en elektriker som drar ny egen separat jordad kabel direkt från egen säkring i proppskåpet.

Eller kan det funka med en PS Audio Ultimate Outlet (ett mer avancerat nätfilter, som nu finns ett par ex att köpa beg över Hifimagasinet). Finns det ngn med erfarenhet? Vad tror ni?

Eller finns förslag på helt annan åtgärd (överkomlig i pris)? Jag bor i hyreslägenhet...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:53:15  Show Profile Send Bosco a Private Message
Chansen är nog ganska stor att det är "luftburet". Inte säkert det hjälper med nätfilter.

Mitt Embla Erato-försteg är knäpptyst i såna sammanhang, medans en annan integrerad förstärkare jag har knäpper med kylskåp och lampor.

Inte kul när dyra apparater uppvisar såna problem.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:13:18  Show Profile Send CC a Private Message
Ferritkärnor som du sätter runt nätkablarna! Helst på störningskällan! Värt att testa! Finns på bla ELFA.

Annat tips är att pröva koppla stereon till annan fas (om den möjligheten finns i din lägenhet), kan hjälpa ibland.

quote:
Inte kul när dyra apparater uppvisar såna problem.

Har knappast med priset på apparaten att göra... Att sätta in nätstörningsfilter o ferriter är ingen märkvärdigt dyr historia om man inte bryr som HUR det låter! Och kan man slippa dessa strömrenare så är det oftast det bästa för ljudkvalitén!
Vill man inte begränsa dynamik osv krävs ofta lite tuffare saker än vad de billigast nätfiltren kan erbjuda...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:48:19  Show Profile Send Bosco a Private Message
quote:
Har knappast med priset på apparaten att göra...

Såklart inte, men ju dyrare apparaten är desto tråkigare är det att den är undermåligt konstruerad.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/01 :  19:16:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad man kan göra åt det beror på vilken typ av störning det rör sig om. Ferriter och nätfilter hjälper mot relativt högfrekventa störningar och fungerar ibland, om problemet är att nätspänningen momentant sjunker (med momentant menar jag minst några tiondels sekunder och uppåt) så hjälper bara en UPS eller liknande och det blir väldigt dyrt.
Isolationstrafo hjälper inte heller, trafos är bra för att isolera jorden (främsta anledningen till att de används) samt plocka bort en del relativt högfrekent skräp, det är troligtvis inte den effektivaste lösningen i detta fall.

Ett tips är alltså att först ta reda på vilken typ av störning det är innan man springer iväg och köper dyra nätfilter.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:54:48  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Tacksam för konstruktiva tips.... Vågar man satsa på en beg PS Audio Ultimate Outlet, eller är det bättre att kalla på en elektriker som drar separat ledning från ny separat säkring. För störningarna uppstår bara från de apparater som finns på samma säkring som uttaget som förstärkaren är kopplad till, verkar det som...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/02 :  01:43:43  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
en beg PS Audio Ultimate Outlet

Kan nog inte vara fel oavsett vad! Den har ju fått väldigt mycket bra kritik, skulle själv gärna lägga vantarna på en sådan
quote:
separat ledning från ny separat säkring

Utgångsläge nummer ett för en seriös audiofil!
Löser troligtvis/förhoppningsvis dina problem samt förbättrar ditt ljud rakt över oavsett!
Rekomenderas starkt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/08/02 :  09:05:22  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag hade motsvarande problem och de försvann med nätfilter (har PS Audio Ultimate Outlet HC + Longyu 201) samt skärmade kablar (Ljudmakarns Master Snake One).

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000