HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud-test-program för Mac OSX (Halvt OT)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  00:44:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tjena. För er som gjort rätt val i operativsystemens underbara värld så har jag hittat ett litet program som kanske kunde vara av intresse.

(sorry, inget datorsnack i denna tråden)

Länk att ladda ner programmet:
http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=03886&cat=2&platform=osx&method=sa/AudioTest142.dmg


(bilder / texter från apple.com)


About AudioTest
Generates audio test signals and can save audio test signals as AIFF files.
- Wave types: sine wave, triangle wave, sawtooth wave, square wave, pulse wave, uniform distribution white noise, pink noise, bown noise, and Gaussian distribution white noise.
- Frequency: fixed, linear sweep, and logarithmic sweep.
- Level: fixed, linear sweep, and logarithmic sweep
- Phase shift ±180 degrees.
- Sample rates: 44.1k, 48k, 88.2k, 96k, 176.4k, and 192k.
- Bit depths: 16-bit, 24-bit, and 32-bit.
- Channels: mono, stereo, left, and right.
- Level meters: peak, RMS (root-mean-square), and average.

What’s New in this Version
- Minor bug fixes.

Apple is providing links to these applications as a courtesy, and makes no representations regarding the applications or any information related thereto. Any questions, complaints or claims regarding the applications must be directed to the appropriate software vendor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/05/17 :  08:14:37  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Strålande! Ska bli kul att kolla upp...

Visst är det väl så att om man skickar signal från det här programmet till en förstärkare och sätter "Level" på 0dB så kan man sabba förstärkaren?

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  09:47:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vetifan. Ta det försiktigt ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:58:09  Show Profile Send dude a Private Message
Fint, kan även användas för att stämma gitarren :) ska laddas hem!

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/23 :  05:50:15  Show Profile Send Leffler a Private Message
Tack för tipset! Skall hämtas bums!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/23 :  17:28:40  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det här var riktigt intressant! Jag kan konstatera att mina (gamla) högtalare ger klart hörbar bas ned till 27hz, vid 25hz och nedåt är det dock i princip tyst. Uppåt är det värre, 17khz är okej, sedan försvinner det snabbt.

Man kan göra sweeps och höra om nivån ändras mellan olika frekvenser, man kan ändra fas och höra ljudet flytta sig från höger till vänster, samt köra vitt brus och hitta "mittpunkten" i stereoperspektivet.

Och hur mycket frekvens klarar era burkar då?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/23 :  22:41:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kan juh vara så att hörseln inte hänger med över 17kHz heller?
Har inte testat ännu :) kanske skall ta o göra det när man hittat sig ett försteg :)
Ill be back

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2005/05/26 :  15:20:00  Show Profile Send kebarb a Private Message
Trevligt att andra kör OSX, jag har haft lite
svårt att hitta vettiga program för uppmätning
av rumsakustiken.

Jag har haft en tanke sedan länge om följande:

Genom att skapa en CD skiva med diverse
olika referens ljud. Och sedan spela upp
denna i anläggningen och mäta med en microfon
PRECIS framför högtalaren (gärna under två duntäcken ;-)
och på detta vis kalibrera microfonen.

Sedan använda denna microfon tillsammans
med programvara och datorn för att på
olika punkter i rummet mäta upp en kurva
på hur rumsakustiken är.

Detta kan vara MYCKET bra om man tänker
laborera med olika ljudabsorbent och liknande.

Eller är det alldeles för nördigt?

tack för tipset iallafall om mjukvaran!
Skall ladda ned och ta med hem till PBn ;-)

/kebarb
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/06/07 :  16:12:24  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag köpte idag ett par Dynaudio 42, och körde samma test på dem som på mina gamla stora saker, och resultatet imponerade stort; uppåt kunde jag urskilja tydligt 18khz, 19khz fanns också, men där tror jag att det var min hörsel som gav sig... Nedåt så fanns det goda resurser nedåt 40hz, men det märkliga var att det tog aldrig riktigt slut - även toner på 22hz var hörbara (om än betydligt svagare är 50hz förstås). Detta med pyttelåda och 6" element, de stora har 10" element och jättelådor, och tystnar vid 27hz. De har dock mer volym vid lägre frekvenser, men saknar den kontroll som gör 42:orna speciella i basen.

Här kan nog finnas en del av förklaringen till varför Dynaudio 42 sägs växa med bättre förstärkare - en svag/ dålig förstärkare kroknar på de låga toner som högtalarna kan återge. Min 2x10w rörhäck kroknar så att den "tappar" elementen om man vill för mycket väldigt långt ned.

Detta program är en rolig leksak!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/06/07 :  16:25:55  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Vilken lattjo liten pryl, tack för tipset!

Stereo Audio
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:52:22  Show Profile Send kebarb a Private Message
Ingen som har ett program för OSX som MÄTER ljud
i ett rum istället för genererar ljud?

Jag skulle gärna vilja kunna använda min burk
som mätinstrument via kalibrerad Micingång
och med lämplig mic.


/kebarb
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:54:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo.
Hittade ett häromdagen som jag inte riktigt förstått mig på.
Men det klarar säkert ni bättre :)

FuzzMeasure heter detta.
Länk till programmet

kostar $85.. prisvärt vetifasen. har bara testat demon

Vad som finns att läsa om detta kan skrivas:

quote:
Capture the dynamics of your audio system in a quick and straightforward manner. Using commercial off the shelf audio hardware, you can record your own high-quality acoustical and electrical measurements of audio signals. FuzzMeasure is designed to make measurements as easy and accurate as possible.

FuzzMeasure was developed exclusively for Mac OS X with Cocoa and CoreAudio technologies. By leveraging Cocoa, FuzzMeasure looks and works just like the rest of the applications you're already using on your Mac. Using CoreAudio, FuzzMeasure will operate with all sorts of audio hardware. You can achieve very good results with standard low-cost USB audio devices, but if you choose, you're welcome to use FuzzMeasure with any high-powered, high-precision audio interface for even higher-quality measurements.


(edit: fixade rätt på länken)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/08/02 00:45:29
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/08/02 :  00:33:12  Show Profile Send TNT a Private Message
Fuzzmeasure är uppdaterad till 1.3 nu och nu finns smoothing, mic/ljudkorts kalibrering/kompensering + mer ...

http://www.supermegaultragroovy.com/products/FuzzMeasure/download.py

FYI!

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000