HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni hört skrattet i början av..Numer Toto-snack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/07/31 :  23:55:20  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
"Africa" med Toto?
Precis innan låten kommer igång med alla instrument
(det är ju ett trumm-intro).

Jag hör det väldigt klart och tydligt med mina nuvarande burkar.
Eller också så har jag haft sunkig upplösning tidigare.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2005/08/03 10:38:59

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/01 :  12:26:42  Show Profile Send CC a Private Message
Ca 30 secunder in på vänster sida? Jodå, det hörs även på mina burkar

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/01 :  12:28:19  Show Profile Send Snoop a Private Message
Måste testas när jag kommer hem....

Nu när du har avslöjat var i låten det är blir man man färgad av det kan jag tro men ska se om ja hör det.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/01 :  14:29:24  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
CC: Nja är det verkligen hela 30 sek?
Det är väl c:a 10 sek till att låten kommer igång.
Och skrattet är innan dess..

Men vänster sida är korrekt!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:18:03  Show Profile Send CC a Private Message
Har inte helkoll på hur långt in på spåret, uppskattade bara på ett ungefär Men jag tror det på min Toto platta är ca 30s in på spåret? Kan kolla lite nogrannare nästa gång... Det är svårt att missa

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:56:52  Show Profile Send Terminator a Private Message
Skrattet kommer ca 4s in och hörs på såväl min 24k guldplätterade utgåva som den vanliga cd-utgåvan.

Frågan är om det är Jeff eller David som skrattar . Kanske kan få reda på det genom www.toto99.com.

Kul med fler som lyssnar på denna eminenta grupp med tämligen sunkiga inspelningar!

Edit: Ordföljd

Edited by - Terminator on 2005/08/01 19:00:13
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:11:42  Show Profile Send pak a Private Message
oavsett skrett eller ej så är det en snuskigt bra låt från ett otroligt bra band.
live eller?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/01 :  23:51:25  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Härligt med folk som gillar Toto!
Trodde jag var själv i hifi-världen..

Ja, dom är otroliga! Finns inte ett mer kompetent band på Moder Jord, vissa säger Dream Theater, och jag skrattar!

pak: studioplattan..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/02 :  20:59:02  Show Profile Send pak a Private Message
ja jäklar du.
det har jag faktiskt aldrig hört,fast det är så tydligt.
fast liveversionen som är med på xx är ju helt otroligt mycket bättre,med den afrikanska inledningen.
har spelat den idag så jag har tinnitus av alla de slag tror jag-måste spelas högt!,för att inte tala om trumsolot på livefieldsskivan-huga!gåshud.!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/02 :  22:51:42  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
pak: Ja, XX är grym! Simon Phillips är mycket mer bombastik än Jeff.. Fast Jeff hade ju iofs andra medfödda kvaliteér!

Simon är min gud, men ingen, inte ens Si kan spela så dynamiskt och samtidigt kliniskt som Jeff kunde. Lyssna på groovet i tex Roseanna!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/02 :  23:03:16  Show Profile Send edison a Private Message
Simon Phillips jämförd med Jeff P????

Hehe, jag har min åsikt rätt klar där...och det är inte SP som jag ser som bäst av dom två...

Inte ska man skämmas för att man tycker TOTO är bra heller...
Visst dom är lite smöriga ibland men där finns kvaliteter som sällan hittas hos ETT band; dock låter plattorna inte alls så bra som grabbarna som som spelar är värda, DET är synd och skam det ;-(

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/02 23:06:05
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/02 :  23:46:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Muse: "Härligt med folk som gillar Toto!
Trodde jag var själv i hifi-världen."

Hehe... Toto är väl kanske det band i världen som har störst andel hifitokar bland sina fans, om jag skulle gissa...

Africa ligger på The Seventh One eller något sådant va? Jag har bara Toto IV tror jag...

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/03 :  10:35:32  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
edison: Läs mitt inlägg igen..JP, som jag skriver är mer dynamisk och har mer groove än SP. Men SP är MIN gud, det har han varit långt innan Toto.

Jag håller mid dig om att ljudkvaliteten inte matchar musikernas kunnande direkt..synd! Men vi som har sett Toto live vet vad som skulle presenteras bättre på skiva..

Men givetvis så har JP haft stor influense på mig, no doubt!

En rysare till med JP: "Gaucho" med Steely Dan, hehe prova att lira den på trummor...shit mannen..

Ett par "killers" med SP: "Space Boogie" med Jeff Beck, "Drag Him To The Roof" med Toto..

Blue: "Africa" ligger ju på "IV"..
"Seventh One" kom mycket senare, 1988 tror jag(måste gå ner och kolla) och IV kom definitivt 1982.

Vad tycker ni om Greg Phillinganes intåg i bandet?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/03 :  11:28:54  Show Profile Send pak a Private Message
ljudkvalité.
tambu är inte så illa ljudmässigt i alla fall.
hade jag alltid som referens förr när jag skulle utvärdera nåt.
men de är i alla fall fruktansvärt duktiga musiker som jag får gåshud av att se och höra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/03 :  11:39:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kul, den här tråden fick mig att ta fram en skiva jag inte lyssnat till på säkert 5-6 år. Visst, känner igen skrattet men är det verkligen samma skiva? Har det verkligen hänt såå mycket med min anläggning, vilket ljud, så främmande från den skiva jag hade då.
Då lät det tunt, skramligt och hårt nu låter det tight, fylligt och lättflytande och dynamiskt, för att inte säga musikaliskt. Började genast botanisera i flera gamla ratade skivor, lite Imperiet, gyllene tider, Mike Oldfield mm ja jäklar samma effekt, kul

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/03 :  12:57:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Muse: "Africa" ligger ju på "IV".. "Seventh One" kom mycket senare, 1988 tror jag(måste gå ner och kolla) och IV kom definitivt 1982.

Jag upptäckte det ja! Inte så tokig skiva egentligen, den där Toto IV, det är nog deras bästa va? Tycker Toto på sätt och vis har ett lite oförtjänt dåligt rykte i "musikkännarkretsar" (dock som sagt inte i hifikretsar). Jag menar, det känns kanske lite töntigare att säga något i stil med "shit vad Toto har varit viktiga för utvecklandet av det amerikanska FM-westcoast-soundet" än att kläcka ur sig något om att "Stone Roses debutplatta är ju en grym klassiker"... Eller hur?

Skönaste Toto-låten (i alla fall från "fyran") är i mitt tycke "Waiting for your love". Riktigt skön beat, go känsla!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:21:54  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Blue: Jag kan inte direkt utse någon platta som är bäst..
Men "Turn Back" ligger bra till, "Fahrenheit" gillar jag också.

Deras svagaste skivor, i mitt tycke, är "Mindfields" och "Through The Looking Glass".
Platta låtar utan vidare substans, "Better World" har klass dock.

Nya plattan "Falling In Between" kommer nog att besvara mina förväntningar på alla plan!

Fan va kul att snacka Toto!!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:43:50  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Trodde att även jag var den enda som gillar Toto!!!
Steve Lukather och de andra är klart bland de absolut bästa musiker på vår planet!
Steve Lukathers solo plattor är att rekomendera Lukather,Candyman och Luke!
Min favorit är nog Kingdom of disire just nu!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2005/08/03 15:47:08
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/03 :  16:42:26  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tycker att Mindfields absolut håller en hög klass och då från spår sju och framåt. Fyran är en grym skiva men det finns många andra bra och jag vill nog inte vara utan någon av dem. Kan dock erkänna att jag inte brytt mig om att köpa Through the looking glass, hela upplägget verkade inte vara någon hit.

Instämmer att förväntningarna är uppskruvade med nya skivan, himla kul att få följa processen med att ta fram den!

Angående skillnaden mellan Jeff och Simon så är det groovet/svänget (kalla det vad ni vill) som skiljer dem åt och det är den där känslan i spelet som Jeff är lite vassare på (lyssna gärna på Los Lobotomys). Dock har jag bara sett dem live tillsammans med Simon och det var nästan en religiös upplevelse första gången -95 i Slottsruinen utanför Borgholm på Öland. Spår två (har inte titeln i huvudet) från första skivan var så grym live!

Är det fler än jag som gått på niten att köpa den sunkiga Goodbye Bobby (bootleg)?
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/03 :  19:08:53  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Terminator, med Si så fick Toto en helt ny dimension..(nu får man väl skit..)
Att se honom live för första gången med Toto(Solnahallen, Tambu -95)var en chock för mig.
Har aldrig upplevt sånt tryck med bibehållet groove!
Mannen är ju omänskligt bra alltså!

Jag har även sett Si spela med sitt fusion-band 2 ggr på Fasching, det är det bästa jag hört/sett.
Vital Information samt Billy Cobham med Nordic Jazz ligger inte långt efter på Fasching-scalan heller!(OT)

Karnaa: Mina personliga favoriter från "Candyman" är "You Never Walk Alone" och "Song For Jeff"(så vackert att jag blir tårögd varje gång, R.I.P Jeff..)

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/03 :  19:56:19  Show Profile Send Terminator a Private Message
Kan inte annat än instämma i att han är omänsklig. Ofta brukar bara hans solon var värda biljettpriset.

Candyman är i mina ögon den bästa soloskivan med Luke men det finns några grymma spår även på den lite råare självbetitlade Luke (blir roligare/bättre om man vet att han var nyskild eller däromkring när mycket av materialet skrevs och spelades in). Dock är 80-talskänslan på Lukather inte helt fel den heller! Hmmm börjar låta som att jag gillar allt Toto-gubbarna gör.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:07:22  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ja, omänsklig är han..
Si har fått bevisa att han platsar år efter år, belackerna har suckat och stönat -"Ingen kan ta Jeff´s plats fullt ut" etc.

Simon Phillips är bland dom bästa trummisarna i världen,inte så många som tänker på det. Irriterar mig en smula ibland då jag själv är trummis och kan höra kvaliteter på trummisar lite bättre än dom som inte ens spelar instrumentet.

Visste ni att Tommy Nilsson var på audition med Toto efter Fergie slutat? Han var nära att få kneget, men föll på att han inte grejade Bobby´s höga toner..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:25:13  Show Profile Send Ayn a Private Message
Gillar också Toto. Liksom måååånga här inne misstänker jag, att döma av hur många som 'kommer ut' i den här tråden

Kolla även upp Far Corporation - "Division One" som en bunt av Toto-nissarna medverkat på.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:35:45  Show Profile Send arcam a Private Message
Toto har varit en av mina favoriter sedan 1978 då deras
första skiva kom. Tycker att deras bästa skivor är den
första, IV, Fahrenheit och The seventh one


Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/03 :  22:48:17  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Hehe, många som "kliver ur garderoben" nu..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/04 :  00:41:48  Show Profile Send edison a Private Message
Ja, detta var ju lite småkul ;-)

Muse:
Jag är INTE den som ska utvärdera eller nedvärdera Simon Phillips...så jag formulerade mej kanske väl stelt förut, men i bandet TOTO är JP ännu trumkung för mej.
Du som trummis har säkert både hört SP mer än jag och hittar mer av sånt du gillar i just hans spel, och det har min fulla respekt!!!

Nån som såg TOTO's gratiskonsert på torget i Jönköping för typ 4-5 år sen?
Tyckte den var riktigt bra och även ljudet var bra...men Steve L verkade smått full eller småhög stor del av konserten...verkar som han har visst strul med dom grejerna...tråkigt om det är så.

Första plattan kommer jag ihåg som igår när den kom, vad suveränt bra man tyckte den var både första och 54:a spelningen ;-) och jag tycker den håller mkt bra den dag som är idag också!

TAMBU låter ju 'bra till mkt bra' håller jag med pak om, ang ljudkvaliteten på TOTO-plattorna...

-----------------------------
Blue skrev:
"Tycker Toto på sätt och vis har ett lite oförtjänt dåligt rykte i "musikkännarkretsar" (dock som sagt inte i hifikretsar). Jag menar, det känns kanske lite töntigare att säga något i stil med "shit vad Toto har varit viktiga för utvecklandet av det amerikanska FM-westcoast-soundet" än att kläcka ur sig något om att "Stone Roses debutplatta är ju en grym klassiker"... Eller hur?"

-----------------------------------------

Tja, man ses kanske som töntig om man säger sånt, men jag tycker det är 'TOTObashare' som utgör töntfaktorn om nu nån sån måste pådyvlas någon, hehe.Vilket jag eg inte tycker, många 'rockkännare' som ogillar TOTO har helt enkelt inte smak för deras musikgenre i allmänhet.
TOTO får väl ta mest gnäll, just för att bandet har en stor fanskara (ofta bland DUKTIGA musiker, mer än bland HIPPA musiker...)

Jag för min del gillar både en del 'usla' sångare och en del 'superduktiga', vad som är bra för mej blir mest upp till om det berör mej på nåt sätt -detsamma på vilket.

Nåja, TOTO är lite småsmöriga ibland men dom gör mos av måååååånga musikers prestationer om man så säger lite snällt ;-)





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/04 00:46:57
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000