HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cayin 860 eller 9084D ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/05/09 :  14:57:57  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message
Hej,

Eftersom detta är mitt första inlägg här på HiFiforum först och framst ett stort HEJ ALLIHOPA :) !

Nu dirket till den eviga, sur-söta strävan efter "perfekt" ljud: Just nu sitter jag och försöker välja mellan två olika rör-baserade slutsteg från Cayin som skulle matcha ett par Gallo Reference 3 (8 Ohm /88 dB) och min musik (klassikt baroque kambermusik -Vivaldi/Telemann/Charivari Agreable). Valet står mellan Cayin 860 monoblocks -- KT88/6550 slutrör, push-pull design, ultralinear 70 W eller single ended 38 W (switchable) -- och Cayin 9084D monoblocks -- renblodigt SET med en 300B som driver en 845 slutrör, ger 28 W.

Finns det någnon som har erfarenheter av dessa mmonoblocks (ideelt båda två) ? Komentarer / insyn i själva designen av dessa monoblocks ?

Tackar i förväg för alla tips och svar,

Florian

P.S. Gallo'rna skall ha en annan slutsteg som tar hand om basen (t.ex. under 80 Hz), dvs ren wattage är inte viktigast. Dessutom 1) jag __avskyr__ höga volymer och 2) lysningrummet är relativt litet.

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/08/07 :  06:07:06  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Jag har Cayin 860 sedan knappt fyra månader och är mycket nöjd. Gallo Reference 3 är precis som mina nuvarande högtalare något trögdrivna (Compact XZ-5 87dB, 6Ohm), varför jag valt att köra 2.1 med separat 350W slutsteg till subben.

Det sitter två ingångar, "A" och "B" på Cayin 860, vilket tilltalade mig eftersom jag kör musik och hembio från olika försteg. Det finns ingen A/B-switch, och en egenhet som jag inte förstår är att basregistret försvinner om man har bägge inkopplade samtidigt. Givetvis bryter jag strömmen på det försteg som inte används, men för att återfå basregistret måste signalkabeln fysiskt tas bort. Vad är då vitsen med A/B-ingångar kan man undra?

Här är två länkar från Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=93495&hl=cayin 860
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=77420&view=findpost&p=622308

Hör av dig om du vill provlyssna och är i Malmötrakten

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/07 :  10:09:13  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag har hört 9088D och 860 men ej 9084.
Av de två förstnämnda jag hört att döma så är även 9084 ett "säkert" kort.
Matchningen bör förmodligen vara med högeffektiva högtalare. Min erfarenhet generellt är att det då kommer låta bättre även på lägre volymer. Vet ej hur känsliga Gallo är i praktiken (siffran 88db kanske inte stämmer med verkligheten) så det kan bli en chansing.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000