HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Matcha ihop stativarna med subben ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dea
Member

56 Posts

Posted - 2005/07/30 :  23:14:12  Show Profile Send Dea a Private Message
Hej

Har skaffat en Audio Pro Sub Focus till mina Monitor Audio S1:or och har haft lite svårt att justera in den på ett bra sätt.

Jag har tre inkopplingsalternativ:

* Köra helt odelat

* Dela internt i förstärkaren vid 70Hz, är dock lite tveksamt till detta då det har varit svårt att få reda på om filtret verkligen är inkopplat när man kör i 2-kanalsläge (det är en surroundförstärkare, Cambridge Azur 540R), fördelen är att jag kan slå av subben enkelt och köra ofiltrerat till S1:orna om jag vill.

* Köra S1:orna genom dom passiva filtren i subben.

Hittills har jag kört odelat men tycker inte det har blivit riktigt bra.

* Hur brukar ni göra för att få till justeringen ?

* Vad tror ni om inkopplingsalternativen ?

* Finns det nån lämplig testskiva med svep på som kan tänkas göra det enklare att justera nivåerna ?

mvh
Dea

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/31 :  08:24:56  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Dea:

Det bästa är att skaffa ett aktivt delningsfilter och dela vid 80Hz. Fast då bör man ha mer en en sub då våglängderna i basen är väldigt långa (~10m vid 30Hz) .. då klarar högtalarna mycket högre ljudtryck med mindre distorsion också.

Om dina S1:or spelar ner till sisådär 40Hz (-3dB) så blir integrationen svår!

Angående testsvep: (ett måste för någorlunda kalibrering)

http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html
Go to Top of Page

Dea
Member

56 Posts

Posted - 2005/07/31 :  10:22:02  Show Profile Send Dea a Private Message
Tackar för länken, ska genast testas.

Aktivt filter, subben har ju ett ställbart sånt inbyggt och tanken var då att utnyttja det i Cambridgen inbyggda filtret till S1:orna.

Fler subbar blir det inte...(ont om plats) och externt aktivt filter skulle ju innebära extra slutsteg och det blir det inte heller...

Får nog ligga på Hifiklubben/Cambridge om exakt hur det inbyggade filtret fungerar, nån måste ju veta.....

Fler tips mottages gärna.

/Dea
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000