HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mjukare och varmare ljud, hur? Hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:08:20  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Sitter inne på lite "budget" grejor och undrar om det går att få till ett lite varmare och mer lättlyssnat ljud?

Annläggningen består av NAD C521BEE -> Xindak AC-01 -> Cambridge Azur 340A -> Xindak SC-01 -> Monitor Audio Bronze 2. Använder Rosevoix nätkabel till stärkaren samt ett Rosevoix filter.

Finns det något jag kan göra eller måste jag byta ut mina grejor för att bli 100% nöjd? Vill tyvärr inte ha tips på akustik förändringar eftersom jag redan har haft en tråd om det och fått mycket hjälp men mer kommer jag inte att göra och kan inte göra mycket mer med akustiken i mitt rum.

Hur mycket kan en förstärkare göra på ljudet? Alltså mer värme etc.? Finns det något annat som jag kan byta ut och testa? Kablar kanske? Tror att det är förstärkaren som är den största felande länken och den som skall bytas ut närmast men sen vill jag stanna på denna nivån! För kan jag inte bli nöjd med dom här pengarna så vet jag inte vad jag skall göra, vill juh inte sälja!

Tacksam för all hjälp...

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:14:26  Show Profile Send mayro a Private Message


en träff med Euljued så är problemet löst

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:17:38  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Du får nog inga radikalare förändringar om du byter ut elektroniken.
Den är redan åt det "varmare" hållet.
Det är nog tyvärr så att du måste akustikreglera mer för att komma åt problemet om du inte vill "börja om från början".
/Jonas
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:26:57  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Skaffa en EQ och sänk registret 2-5 kHz.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:47:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Rabbe

Jag antar att du jobbat med högtalarplaceringen och har de riktade lite off axis. Ljust ljud kan lite förenklat ha två orsaker - hissad top eller för lite botten. Att ställa dom lite närmare vägg kan hjälpa till med fylligare klang men bara du kan avgöra det. Ibland kan man genom att ta bort alla hårda kopplingar mellan apparat och underlag få bort det mest "nervösa" i ett ljust ljud och därmed få det hanterbart. Pröva gratis prylar först (luftslang, mjuka bollar etc etc).

Byte av elektronik tror jag inte påverkar i någon väsentlig del om man inte går mycket långt i en rikning. Problemet med det är att du måste byta allt när minsta del byts i framtiden. Brukar bli dyrt.

Till sist finns det bara att bita i det sura äpplet kvar och fixa akustiken/byta högtalare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:53:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
gardiner?


sorry.. såg att du inte ville ha tips på akustiken.
Men om det är det som är fel då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/06/14 22:55:04
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:03:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Än surare blir äpplet när man inser att det ibland är inspelningarna som är problemet. Det finns gott om trådar om detta, det räcker här med att säga att många moderna inspelningar låter rätt "kantiga"; de är helt enkelt "optimerade" för radio/enklare anläggningar. Så fort man spelar dem på en hygglig anläggning låter det hårt.

Och jag utgår från att du inte spelar mp3 i låg bitrate (128 kbit och nedåt)? Det låter väldig ofta hårt (det varierar iofs lite beroende på vilken codec man använder).

För ett tag sedan köpte jag singelsamlingen med Kylie och det är ganska bra exempel, trots att det är samma skiva så låter de nyare inspelningarna (med ett par undantag) betydligt hårdare på min anläggning.

Min poäng är att man måste vara lite försiktig så att man inte försöker "bygga bort" ett problem utan att vara säker på att det är själva anläggningen som är problemet.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:07:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Det som i mitt tycke är riktigt bra:
Din cd-spelare tycker jag är riktigt bra. Speciellt sett till vad den kostar!!!
Cambridge förstärkaren är också bra speciellt sett till priset.

Det som i mitt tycke är mindre bra:
Det kan vara ett placeringsproblem du upplever till en del. Dock tror jag inte att du kan bli av med din känsla helt ut med en ny placering av dina högtalare. För dina Monitor Audio B2:or är inte de lämpligaste av högtalare om man gillar ombonat och varmt ljud i mitt tycke. De kanske inte passar dina ljudideal helt enkelt!

Saker jag inte alls har en aning om:
Dina signalkablar och hgtkablar. Kinasakerna är ofta mycket prisvärda. Så de är säkert helt okej. Men prova gärna annat också. Det finns mycket roliga kablar därute men förvänta dig inga mirakel eller dag & natt skillnader...

Mina förslag till förbättring:
Jag har lyssnat en del på Dali's Concept 2 (kostar 2800 SEK på Hifiklubben) tillsammans med just din Cambridge förstärkare och det lät underbart bra faktiskt (sett till kostnaden givetvis). Detaljerat men fortfarande "varmt" och mycket behagligt. Bra djup och godkänd höjd på stereobilden som målades upp.
Gillar du det men vill ha ytterligare mer "av det goda livet " råder jag dig att kasta dina blickar mot Quad's 12L (kostar 4900 SEK på AudioConcept). Här hittar du en underbar musikförmedlare som är synnerligen transparent och detaljerad utan att bli jobbig, utan lika silkeslen hela tiden så länge ditt musikmaterial tillåter det. Finns det dynamik och köttig "råhet" i materialet återges det som det var tänkt men med finnes och fulländad timing. Ljudbilden är för prisklassen inget annat än sensationell. Ett riktigt kap tycker jag!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:28:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Instämmer med Magnus, byt ut dina högtalare. Det finns andra alternativ som är klart varmare i karaktären än de som du har!
Så det är bara att ge sig ut på lyssnings runda

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:31:32  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Om du känner att du vill byta ut något av elektroniken, så spana in någon av Vincents apparater. Jag rekommenderar en lyssning på deras sa31 och sp331 (för-slutstegs kombo)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/15 :  07:54:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag instämmer med att par ovan om att du bör byta högtalarna, de är lite ljusa i karaktären. Satsa på varmare högtalare, det är ju den delen i kedjan som påverkar ljudet mest. Har man ljusa högtalare från början är det svårt att rätta till, jag talar av erfarenhet då jag bytade mina Audiovector mot de varmare Vienna.

EDIT: Quad 12L kan nog vara ett starkt kort med ett varmare ljud (?), ska ju vara otroligt prisvärd. Annars kanske Dynaudio audience 42. Ska du ha Dynaudio som har ett ganska varmt ljud bör du byta förstärkare mot betydligt mer kraft.

Synd du inte var med på träffen hos mig i lördags och lyssnade på Vienna, då hade du nog kärat ner dig i deras ljud

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/15 08:42:31
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/06/15 :  08:33:15  Show Profile Send bjarne a Private Message
som alla andra.... Jag vet att du nyligen bytt högtalare, men det är nog där du har den största boven. Rekommenderar dig att försöka hitta en Chario syntar - mjuk och varm.

200 demo: http://www.hifi-punkten.se/hogtalare.htm#c
300 beg: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7210
100 hemmahosbild:http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=leokress

Edited by - bjarne on 2005/06/15 08:54:53
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/15 :  09:26:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Instämmer i kören: Ett byte till lite mjukare och varmare högtalare kommer med största sannolikhet lösa många av dina problem. Bra tips från Manga X!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/15 :  09:39:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
Och i samma andetag får väl jag inflika att Vienna Acoustics och Sonus Faber är trevliga alternativ som kan vara värt att titta på!!

Hade sammma problem som du Rabbe med ljust och kallt ljud och det försvann med högtalarbytet!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/15 :  09:47:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller helt med om att största förändringen nog kan göras med högtalare, dock gäller det att ha en förstärkare som klarar av att driva dessa på ett bra sätt, vilket kan göra valet lite knepigt ibland att hitta en högtalare som man gillar tilljust sina apparater. Omöjligt är det dock vanligen inte, utbudet är stort.

Bravo
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:55:58  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan alla!

Tackar så mycket för tipsen och trixen, tar till mig allt.

Blir nog att sticka ut en dag och lyssna på lite högtalare och stärkare tror jag.

Har fixat gardiner nu oxå så det kanske hjälper lite, hoppas det...

Ha det sålänge, fortsättning följer...

Tackar än en gång...

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:08:35  Show Profile Send Drem a Private Message
Med rör i anläggningen så får du ett "mjukare" ljud också. Kan vara värt att undersöka. Jag hade också aningens kallt och analytiskt ljud men ett rör-försteg gjorde verkligen susen i min anläggning. Nu låter det levande, varmt och detaljerat.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Soeren
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/07/30 :  20:51:04  Show Profile Send Soeren a Private Message
Jag känner väl Cambridge Azur 340A (har den själv) och NAD C521an (har haft den). Det är högtalarna. Vil du ha mjukare stativare kan du lugnt gå efter Dali Concept 2 eller Dali 2002. (min favorit är Concept 1 eller 2 - 2erna med mera bass).
Lycka till.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/31 :  04:11:31  Show Profile Send sampix a Private Message
Har inte NAD C521BEE tonkontroller? Där har du svaret

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/31 :  08:20:16  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
rabbe66:

EQ eller akustik hade jag kollat innan jag hade köpt nya prylar. Det är mycket billigare!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/31 :  10:39:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mer dämpning i rummet! Du kommer att bli förvånad över hur stor betydelse det har för ljudet.
Dämptavlor av minerlullsskivor skulle göra susen.
Det är enkelt att testa också.
Mineralullsskivor köper du billigt på en byggmarknad och dom placerar du vid väggarna där du har reflexer i förhållande till lyssningsplatsen.
På så sätt provar du ut hur många du behöver.
Därefter är det bara att snickra ihop träramar och klä allting med tyg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000