HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effektresurser Infinity Sigma
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/07/30 :  23:30:03  Show Profile Send bjarne a Private Message
Matsback: Det finns ju billiga ice-steg som du kan använda till basarna - jag säger detta i princip helt utan egen erfarenhet. Det borde duga gott efter vad folk skrivit på forumet - sök och du skall finna. http://www.acoustic-reality.com/ eAR 1001 bör ju räcka till...
edit: 5999 DKr x2 för 2 monoblock á 600W i 8ohm

Edited by - bjarne on 2005/07/30 23:32:44
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/31 :  02:30:17  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm. ärligt så tror jag ice svimmar av dessa laster.. Jag har hört.. OBS hört.. Att ice INTE gillar svängande laster samt låga impedanser osv...

hurvida det är med den saken vet jag inte. Men vis av praktik hantering av infinity så är ice väl inte sååå bra på just detta?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/01 :  08:39:12  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Ni som kan Infinity kan väl ge lite fakta ? har sigman de beryktade watkins basarna med impedans dippar nedåt 1 ohm eller värre ?
Ice har väl något hög utimpedans dvs lite låg dämpfaktor, det här är väl ett case då det kan ha betydelse ?
Stabilt strömstarkt och med hög dämpfaktor och hög effekt, sammanfattar väl det hela :-)

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:27:02  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Dom går ned till ca 2,9 ohm, d.v.s samma som Ren 90 ( med en 10 " )och Omega ( med en 12" ), problemet är att både basen & mid/top kräver rätt mycket effekt, prövade med ett monokopplat Nad 208 THX att driva en högtalare, men det hände inte tillräckligt mycket, men watt och watt är en himla stor skillnad, som ni alla vet.

Provade också Bladelius Avantegard M300, monoblock på 300 watt/st, dom lät "bra" och kan också räcka för en "normal" lyssnare.

Har kört mina Sigma både med ett Pass Labs X-350 & 2 st i biamp, ett räcker väldigt långt, och räcker om du inte är en 110 db lyssnare som jag, men fick ändå ur ca 10% mer med biampat. ( som passade mig bättre )

Har nu monoblocken X-600, och dom är som gifta med Sigma, har ett Krell FPB-600 också, men föredrar den grymma upplösningen som X-600 ger på mellan & top, och basen är också mer punch i och uppfattas som mer "solid" med X-600.

Tycker förövrigt att Infinity's IRS Sigma spelar skjortan av dom flesta högtalare upp till många $$$$$, men som alla högtalare kräver dom sin partner för att få visa sitt rätta.

Råder inte till att använda ett Rotel 1090, då det skulle bottna/clippa jämt, och 1090 skickar ut mycket ström när du bottnar det, med bränt element som följd. ( bandelementen EMIM & EMIT är inte billiga )

Möjligtvis ett 1090 i botten, då det inte skulle belastas lika hårt, och kanske ett kvalitet's-steg i mid/top, kanske ett mindre på ca 100 ärliga watt.

MvH John
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:31:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
Oj oj oj vilka effekt törstiga högisar som inte klarades av så bra med bryggat nad 208 som ska va ett monster effekt mässigt...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:33:10  Show Profile Send mayro a Private Message
JAWEN

Härligt inlägg detta du la här.... En rätt förstärkt infinity är INTE direkt något man "spelar ut" hursomhelst. En fel förstärkt är rent trist...

Och bra du tog upp detta med banden o stärkare.. För banden håller massor med en stärkare som ORKAR med utan att sända ut ström till dom...

Fast du som jag talar nog om volymer KLART över vad många spelar ändå tror jag

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/05 :  13:09:02  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Varför kolla på Ren90? Han är ju intresserad av SIGMA.
Det är en skillnad som inte går att beskriva.

Jag hade köpt Sigma och "lidit" ett tag tills det att jag kunde ha bytt slutsteg.

Jag driver mina Reference IIB med 2X90W! Visserligen 90 triod-wattsom verkligen rockar i 1 Ohm, och jag kan inte tänka mig att Sigma kräver mer ström än mina 4 st Watkins-basar, 6 st Emim och 4 st Emit..

Mitt råd lyder alltså: Satsa på en högtalare som förmodligen stanna väääldigt länge.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/08/05 :  14:42:40  Show Profile Send Matsback a Private Message
Tjabba igen alla HiFi vänner!

Tack för alla svar och all information jag fått i denna tråd.

Men jag gjorde faktiskt som Mayro och Muse sa "köp dom och tänk framåt, och uppgradera senare"

Och nu sitter jag med dessa underbart vackra,majestätiska vidunder och bara njuter av utseendet.Vilken finnish, vilken tyngd 90kg styck. Jag har putsat, smekt, granskat in i minsta detalj. Vilken kvalitet. Till och med luktat på dom. Och frugan undrar förstås vad jag håller på med. Dom luktar fortfarande nytt. Helt otroligt.

Efter många timmars trixande och fixande var det då dax för ett lyssnings intryck. Satte på hela anläggningen så att den fick gå varm i ca 1 tim. Satte mej lugnt i min favorit fotölj. Och satte på Chris Isaak "wicked game". OJ OJ OJ. Vilken chock. Vilket ljud, stort, maffigt, transparent. Instrumenten fullständigt smekte mina öron. Jag har aldrig förut hört en så otroligt tight, torr, högupplöst HiFi bas.

Nej, jag ångrar inte en sekund att jag köpte dessa högtalare. Trodde aldrig att det skulle vara så här bra. Men som vi alla vet så kan ju allting bli bättre. Så jag måste väl se mej om inom en snar framtid på ett nytt slutsteg. Som dom flesta här på forumet säger så kommer dessa pjäser bättre till sin rätt med mera dynamit.

Men nu måste jag vara nöjd för tillfället. Kan inte sälja bilen just nu för att köpa Krell eller dyl. för då slänger frugan ut mej.

Men ni får gärna komma med mer slutstegs förslag. Men säga vad man vill om HiFi. Det är ju detta som gör livet värt att leva.

Ha det gött så länge!

/// Mats - Den gyllene

Edited by - Matsback on 2005/08/05 16:08:39
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/08/05 :  14:51:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hur driver Vincenten dessa??Eller du har inte testat fullt ut pga husfriden

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:13:54  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Nej, jag ångrar inte en sekund att jag köpte dessa högtalare. Trodde aldrig att det skulle vara så här bra.



Min vän.. Detta du skriver är exakt så alla jag vet reagerar då dom får hör dom KOMPETENTA högtalare dessa mer "toppmodeller" är ifrån Infinity...

Tror dom är rätt svåra att slå faktiskt såsom helhet...väldigt svåra...

Och vad skönt att det blev bra eftersom du gick på min samt Muse linje efter vad du skrev...

För oj vad pinsamt om du skrivt vi LURAT in dig med dom...

Man får gratulera varmt in i infinityfamiljen då...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/05 :  16:21:29  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag bara måste fråga dig en sak.. Uppfattar du det som dina nya infinity spelar bredkäftade artister?? Att dom är som en del påstår infinity spelar med 3 meter breda käftar.. eller att en violin är en bred sak totalt spridd i rummet utan fokus osv..

Lite tillspetsat här frågat.. Men dessa påstående kommer rätt ofta numera på olika platser ifrån olika "tyckare" o "tänkare"

Så skoj att hör DIN nyblivna åsikt i frågan här?

Du är ju inte ÄNNU "sönderfärgad" av dessa högtalares spelsätt osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:28:28  Show Profile Send Blomman a Private Message
Grattis Mats till ett par riktigt fina Infinity högtalare.

Ett till slutsteg och sen är det bara att sitta och smila hela tiden :)






En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:37:50  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Jag bara måste fråga dig en sak.. Uppfattar du det som dina nya infinity spelar bredkäftade artister?? Att dom är som en del påstår infinity spelar med 3 meter breda käftar.. eller att en violin är en bred sak totalt spridd i rummet utan fokus osv..

Lite tillspetsat här frågat.. Men dessa påstående kommer rätt ofta numera på olika platser ifrån olika "tyckare" o "tänkare"


Mayro, får väl klargöra en del i och med att en del här inte läser Faktiskt.se.
1: Det var inte tal om 3 meter breda käftar, utan flöjt
2: Det nämndes inte något om dina eller andras Infinity, utan talades i generella termer. Sen om du tolkade det som om det var ett påhopp på dig/dina högtalare, bör du nog ta det via PM med vederbörande.
3: Det är inte direkt många "tyckare" och "tänkare" som du nämner utan endast en?
För alla som är intresserade att läsa den diskussionen kan se här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7158
/Jonas
Go to Top of Page

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:42:58  Show Profile Send Matsback a Private Message
Hallå Mayro.

Skall försöka förklara hur jag upplever ljudet lite grann och framför allt röster. Lyssnade på Eva Cassidy en kväll och kan bara säga att hennes röst griper tag i mig med kraft och med en klarhet som jag aldrig hört förut. Hon sjunger för mig. När jag sluter ögonen så känns det som hon står i rummet och sjunger.

Inte speciellt bredkäftat mer naturligt skulle jag vilja säga lite livekänsla och det är ju aldrig fel. Ljudet är ju väldigt stort och visst är det en omtumlande känsla man får när man lyssnar. Man blir lite lycklig kan man säga precis som i äkenskapet. Och måste även säga att upplösningen är på absolut toppnivå.

Lyssnade även på ett spår med Andreas Vollenweider "Belladonna" och där kan man snacka om separation och upplevelse. Skall lyssna mer ingående senare har ju bara haft sigmorna i några dagar. Men det låter helt kanon faktiskt och slutsteget pumpar på rätt bra. Tror även att försteget Plinius cd-lad hjälper till att förbättra ljudet lite grann.

Ha de.

/// Mats - Den gyllene
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:51:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

När ni talar om upplösning, vad menar ni då?
Jag har ganska hög upplösning på min bildskärm,
just nu kör jag 1400x1600 pixels upplösning.
Jag är rätt nöjd med den upplösningen faktiskt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:52:35  Show Profile Send Blomman a Private Message
/Muse Varför kolla på Ren90? Han är ju intresserad av SIGMA.

Ja visst var han intresserad av Sigma, men Mats ville ha rekomendationer också.

Angående Reference IIB skulle vara lika svåra att driva, eller mera trögdrivna än Sigma.
Har jag oerhört svårt att tro.

Hoppas Eapoe kan ge en kommentar här.



En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:55:12  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har du ställt din skärm på sidan NN
Borde det inte vara 1600x1400 Eller kör du stående A4......
Sorry, kunde inte låta bli.
Jag har ändå bättre upplösning 1900x1200. Gillar när ikonerna ser ut som flugskitar.....
/Jonas
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/08/05 :  17:57:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jadå om jag vill, pivotfunktion på skärmen, det är jättebra
när man skall hålla på med destop publishing etc etc !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/05 :  18:41:38  Show Profile Send mayro a Private Message
Jonas Nilson.

Jag angav inte exakt något eller någons ord.. utan i almänn form.. Sedan var inte frågan uppe först på faktiskt heller. Utan här.. Sist så var frågan INTE riktad till debatten i någon form mer än jag fann intresse av att höra vad denna numera nyblivna ägare till infinity ansåg... Övriga debatter om min tråd angående sthlm resan hoppas jag kan stanna där den är o inte komma hit via "smitta" in i trådarna...

Hoppas du förstår mig här.. Jag är oerhört besviken ska jag ÄRLIGT säga om resultatet som blev epilog...Låt det epilogen stanna på faktiskt.se och inte komma hit nu som en NY skittråkig bråkanledning...

PUNKT hoppas jag..
MVH Tobbe


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



MATSBACK...

Vad skoj att läsa HUR du uppfattar ljudet.. Ser ut som du exakt som mig o Muse direkt hittar exakt samma sak såsom "ljudtyp" eller hur man väljer att kalla detta...Fast ljudtyp inte är nåt speciellt ljud direkt. Utan mer sättet man UPPLEVER saken...

Tack för ditt svar... Väldigt skoj läsning.. Samt tack för att du tog dig tid att dege resultatet efter du bestämmt dig.. Ofta så glömmer ju folk skriva senare inköpsresultat ju...

Så tackar igen.. O lycka till med musiklyssnandet...

MVH
Tobbe


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/08/05 :  19:43:31  Show Profile Send ea poe a Private Message
Hej på er alla,
det var jag som ägde de RS 2B(A?) som står hos Muse numera.
Skälet till att jag sålde de otroligt fina högtalarna var att jag efter många funderingar kom fram till att jag inte kunde hitta plats i min plånbok för att införskaffa nog bra förstärkeri samt kablar som jag tycker att de behöver för att spela fullt ut.

Jag körde de med 90 Marantz watt & man hörde klart att basen inte hängde med ordentligt utan den blev lite "burdus", men vilken ljudbild!!! Vid en lystning så tyckte jag att det lät lite mindre på vänster kanal & då påpekade min son som satt vid den högtalaren att det inte lät något ur den. Märk min förvåning då jag såg att bananen hade halkat ur högtalaren, dvs EN högtalare fyllde nästan upp hela väggen från topp till tå.


/vad jsg menar är att det behövs en hel del mer för att de ska komma till sin rätt då jag var tveksam til att en Audio Research VT100 med 100 rörwatt skulle klara jobbet/


Jag kan inte hålla med om Meyro's lilla quote:

"FBK har nog rätt där... Men låt INTE en skitsak såsom drivningen bestämma",

då just med klassiska Infinity högtalaran kräva dessa bestar pga sina laster.

Jag vet en förstärkare som helt obehindrat kan spela 3 Extended versioner av Sagan om Ringen på HÖG ljudnivå & bara bli fisljumna.
Då ska vi nämna att de drev 1 par Infinity Kappa 9(santos) biampat, 1 par Infinity Kappa 9.2 + ett par Infinity Kappa 8.2.

Förstärkaren heter Earthquake & de kostar inte alls som t ex Pass Labs eller Krell. De kan köpas med 3,5,7 slutstegsmoduler.

http://www.earthquakesound.com/cinenova%20grande.htm

Nu har du köpt Sigma & jag gratulerar till ett fint köp men nu återstår den kanske lite knepiga jobbet att hitta rätt slutsteg att Biampa de med, vilket jag rekommenderar att du gör om du vill njuta av vad de kan åstadkomma fullt ut.

Lycka till

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/

Edited by - ea poe on 2005/08/05 19:47:07
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/05 :  19:56:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hoppas du förstår mig här.. Jag är oerhört besviken ska jag ÄRLIGT säga om resultatet som blev epilog...Låt det epilogen stanna på faktiskt.se och inte komma hit nu som en NY skittråkig bråkanledning..
Ärligt talat mayro, hade du väntat dig något annat.
Ps.Läste i vintras på Faktiskt, att man borde döpa om det forumet till Öhman.se och det ligger något i det........

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:03:42  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
GRATTIS MATSBACK!! Välkommen till "La Familia"!
Snacka om att man skulle vilja klämma, lukta, titta på och inte minst LYSSNA PÅ! Än en gång, grattis!

Varför jag och Mayro var lite "på" är för att Sigma är en helt annan grej än tex Ren90(vilket direkt inte är kattskit heller)..helt annan grej.


Blomman: Ursäkta att jag skrev lite klumpigt, visst ville han ha rekommendationer också, sorry..
MEN, varför skulle Sigma vara svårare att driva än RSIIB?
Berätta, jag vill veta.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2005/08/05 :  20:37:23  Show Profile Send Blomman a Private Message
Muse: På något sätt så verkar RS 2B verkar vara bättre uppbyggda än Sigma när det gäller att driva högtalare. Sigma kom ju till efter att Epsilon inte sålde så bra mest pga sitt höga pris.

De resulterade till att Infinity Sigma kom till ett billigare pris utan Servo basar, som i sin tur resulterade att de krävde mera kraft. Infinity vill ju inte lägga för mycket pengar på att göra Sigma effektivare. Den e ju som sagt en bantad variant av Epsilon.

Sedan bygger jag också min uppfattning på vad ett antal Infinity ägare har sagt världen över i forum.

En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2005/08/06 :  01:56:50  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Grattis till dit köp Matsback ,-)

Du har just köpt den mest prisvärda högtalaren som finns att köpa i mina ögon/öron, en högtalare som dessutom ligger i absolut högsta Hi-end.

Och nu när Harman har kommit med lösningar att fixa/laga Emit & Emin, så kan du njuta av dessa en lång tid framöver.

Att RS 2B är lättare att driva är nog rätt lättförståerligt då dåtidens förstärkare inte lämnade särskillt mycket effekter, och tillverkarna var tvyungna att utgå efter detta.
RS 2B kom redan 1981, samt hade paralell/serie-kopplade element som styrde lasten.

Vill ge dig ett råd ang placering och vinkling:

Placera högtalarna i lätt toe-in, ca 2,4-3,4 meter från varandra i exakt radie från ditt huvud, d.v.s du tar du ett snöre fäster ena ändan exact där ditt huvud är vid lyssning, sen går du till ena högtalarens yttersta hörn, kniper åt snöret med fingrarna då tummen är precis på hörnet, sen för du snöret åt högtalarens andra hörn ( fortfarande klämt mellan fingrarna ) så ser du om din högtalares vinkling är ställd exact mot ditt huvud.

Sen ( fortfarande med snöret klämt mellan fingrarna ) går du till andra högtalaren och gör detsamma, du kommer troligtvis få flytta fram eller bak någon av högtalarna för att få det exact.

Infinity rekomenderar en exacthet i högtalaruppställningen, och med den uppställningen får du en tollerans på ca 2,5 cm ( för huvudet )där den ultimata sweetspot hamnar, du tappar i praktiken alltså lite bara du lutar dig åt sidan.

Med den högtalarplaceringen låter det som sångaren står mitt emellan högtalarna, precis som hon/han var i rummet ,-)

Rekomenderar också en ca 5mm lutning framåt, d.v.s att toppen på högtalaren är något längre fram än underdelen, det ger en extra solid bas och en ännu bättre spridning av mid/top just i lyssningshöjden.

Har själv också ett par Revel Salon's, som kostar 5 X mer men har fortfarande ångest att ev sälja mina Sigma, då skillnaden mellan Revel & Sigma mest är att jag kan spela 10-13 db högre med Revel, men just där ligger ju min lyssningsnivå tyvärr :-( ( sen har ju Revel en fanatisk basåtergivning lågt utöver det vanliga )

Hade jag ett större lyssningsrum så skulle jag tveklöst köpa 2 par till Sigma, och använda samtliga i en 6.1 uppsättning.

Låna hem ett Rotel 1090 och driv basarna, sen driver du mid/top med dina Vincent.....tror du kommer att le rätt mycket mer då ,-)

MvH John
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/06 :  08:35:42  Show Profile Send Per100 a Private Message
Angående hur viktigt exakt uppställning av infinity är för att återknyta till JAWENS inlägg. Upplevde med Infinity ref standard 4.5 att 0.5 - 1 cm lutning i HÖJDLED på kanten av ena högtalaren gjorde stor skillnad. Så det krävs mycket arbete och ett rum som man kan laborera helt fritt med.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000