HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värme i förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/13 :  11:18:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har en inte helt optimal placering av förstärkare, dålig luftgenomströmning. Med Amplifixen i stand-by eller på låg volym så ligger tempen på ca 35grader (ugnstermometer), innetemp på 23. Har dessutom RIAA-steg placerat på förstärkaren. Bör man åtgärda det eller är det helt OK?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:41:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ojoj om du tycker det är mycket, köp en Nad S300! Låter inte farligt tycker jag.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:45:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tempen tyder på klass A drift.

Mitt Accuphase A-50 som går i klass A 50 W har löjligt stora flänsar o dom ligger på ca 40-45 grader under drift. Men luftgenomströmningen är så bra att topp plåten blir inte ens ljummen.

Sitter flänsarna internt så bör man ju tex ha fritt iaf 10 cm upp.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/13 :  18:05:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om du nu ska lägga apparater på varandra så ta den som tar minst ström nederst, dvs. RIIAsteget.
Men för att undvika att apparaterna påverkar varandra bör du ha dom på separata hyllor.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:02:59  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan inte ha amplifixen på RIAAt, och hyllan är WAF-krav (och katt-krav med tanke på skivspelare). Men jag oroar mig nog i onödan. Har spelat en stund på hyffsad volym, tempen ligger på ca 43grader över lufthålen vid kylflänsarna. En hylla med bakstycke och kanske 4-5cm fritt över stärkaren.... tja, inte helt optimalt... Har borrat lite hål i bakstycket i alla fall, hjälper förhopningsvis till lite.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:15:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det bästa du kan göra är att kolla temp när den står fritt , är då skillnaden väldigt hög då är det kanske inte så nyttigt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:39:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kolla under drift då menar du? Brukar knappt bli ljummen då, nu är den varm. Kanske får leta upp en liten fläkt då för att få bättre genomströmning. Tror inte RIAAt mår jättebra av ett 40-45 gradigt element under sig heller.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/08/13 :  22:59:03  Show Profile Send sumo a Private Message
Intressant fråga tycker jag eftersom jag har stoppat in mitt slutsteg i ett skåp.
Jag testade också tempen med en ugnstermometer som visar 38º
Då har jag inte spelat på det på några timmar.
Jag spelar med skåps-luckan till slutsteget öppen eftersom jag tror att det blir alltför varmt annars.
Så jag undrar också om det är någon som vet hur varmt det får bli.


Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/13 :  23:09:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ju varmare desto snabbare går grejorna sönder, sen finns det ju såklart steg som blir varma även när man inte spelar musik, klass-A steg har ju tyvärr den egenskapen, men stapla aldrig elektronik på elektronik, utan att det finns gott om utrymme emellan så att luften kan flöda fritt, hur varmt eller kallt som är ok beror på steget, svårt att säga generellt, men som ML-steget i bilden ovan så tycker jag nästan att du bör haka av luckan för luftgenomströmningens skull, dessutom är det alldeles för vackert för att gömma undan på det viset 8-)
-om inte annat så skär åtminstone till en slits i ovandelen på skåpets baksida så att det flödar ut varmluft där..
Själv tycker jag inte att ett normalt slutsteg (som inte går så högt i klass-A) inte bör hålla mer än 40-45ºC under drift.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/14 :  01:03:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
föregåendetalare håller jag med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/14 :  01:41:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns olika komponenter som temperaturmässigt är anpassade till förstärkares normala arbetstemperatur och jag tror inte att någon konstruktör tar med i beräkningen att man täpper till luftgallren.
Ett klass-A-steg går alltid mycket varmt och då är som i tex. mina Vitusblock samtliga komponenter klassade för 105 grader Celsius i maximal arbetstemperatur.
Oavsett vilken arbetstemperatur komponenterna är klassade i så håller dom alltid längre vid lägre temperatur.

Amplifixen vill jag minnas går i klass A upp till 5 Watt, så det är inte så mycket i värmeeffekt, men den blir varmare ju hårdare man spelar med den till skillnad mot ett rent klass-A-steg som går svalare ju hårdare man spelar med den.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000