HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sveriges Rätts system har gjort det igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:13:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,678609,00.html


Man blir rent ut sagt jävligt förbannad när en dom utfaller på detta viset.......

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/07/29 :  16:53:40  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Nästan så man hoppas att någon tar lagen i egna händer och utmäter ett straff motsvarande för vad han gjort.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:26:04  Show Profile Send mayro a Private Message




Jag undrar ödmjukt om detta hade varit fallet OM det varit nån politikers barn som fått uppleva liknande sak...........

Tror ärligt talat inte det..

Eller om det varit en politiker som legat i porten på kungsgatan.

Nej då jäklar hade det sett totalt anorlunda ut troligen.. För det första hade INTE dom anhöriga o vänner suttit där o aplåderat i alla fall.... En har dörtt och idioter sitter o apploderar...

Borde vara rent straffbart enbart detta fenomen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:31:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Rättshaveri, utan sans och måtta

Den som sparkade ihjäl killen på Kungsgatan fick tolv månader,
några företagare som snikat med skatter och avgifter fick något
liknande.

Där ser man vad ett liv är värt..............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:52:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sveriges rättsystem är tyvärr ett mycket dåligt skämt, först dödsmisshandeln i Sthlm, sen detta...

Sjukt nog kan man få hårdare straff genom att ladda ner låtar från nätet än att döda en medmänniska...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/29 17:53:56
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:57:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja tyvärr är det så i sverige att om man laddar ner en film så kan man få fängelse och dyra böter. Men misshandlar man en person till döds och personern som dör är på fyllan då går mördaren fri...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/07/29 :  19:42:29  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Saknar ord...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/29 :  20:19:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast frågan är om det verkligen är domstolens fel?

HD domen sätter ju i praktiken skalan för skadestånden, och skadestånd vid ett enstaka övergrepp ska ju vara lägre än övergrepp som skett ex. under flera år.
Det är inte hovrättens sak att bestämma vad som är ett "rimligt" skadestånd vid brott; de har att fälja lagar och prejudicerande HD-domar. Det är ju också ett problem om det inflation in skadestånden och de belopps om utdöms blir högre för varje mål, det är ju rimligt med likartade skadestånd för samma brott.

Av tradition är skadestånden mycket lägre i Sverige än i ex. USA, vill man ändra det så krävs det en lagändring och det är inte domstolens sak; skadestånden överstiger sällan några hundra tusen kronor oavsett brott.

Sedan kan man ju undra vad som är ett "rimligt" skadestånd i ett brott som detta? Jag tvivlar på att offret i detta fall tycker att pengar ens kan börja kompensera hennes förlust.



Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  21:15:15  Show Profile Send mayro a Private Message
ok.. HD sätter nivåerna.. MEN där sitter ju dommare som inte ens själva följer en enkel lag osv... Så deras ord gäller noll o ingenting enligt mitt tycke..

Pojkpippare mot pengar ena dan. o sedan dommare nästa.. JOJOmensan.. fina grabbar detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/29 :  21:42:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte en sak nu bara , det är inte säkert att hon får några pengar överhuvudtaget. Snubben som gjorde har säkerligen inte pengarna så klart. Då måste man söka hos brottsoffers myndigheten att dom ska gå in o betala (staten med andra ord) odet är inte säkert att dom går med på det. Jag vet inte vilka kriterier som dom följer.

Man kan inte söka där direkt utan det tar 2 år ca , innan dess måste man gå via dom vanliga kanalerna som är kronofogden , tingrätten Försäkringskassan etc etc. Ett jäkla jobb helt enkelt men så är det i det byråkratiska Sverige.

*edit*

Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/07/29 21:42:35
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  22:22:57  Show Profile Send mayro a Private Message
Tur för dessa förövare JAG inte är domaren som dömmer.. Bestialare dom fick man leta efter. Stegling var avslutet kan jag svära på.

Men INNAN den rätt "hemtrevliga steglingen" skulle domar avtjänas...

Och har man mördat mamman,efter våldtagit i dotterns åsyn... o sedan våltar barnet så kan man inte bara få "mat o husrum" till straff.. Så fungerar i alla fall inte MITT rättsväsände kan ja säga... detsamm gäller tre idioter som skyller på fylleglömska osv...

I malexader så dömdes alla fast dom INTE visste vem som sköt osv...

Men men. Vi är ju lika inför lagen...

Hmm ska nog inte läsa detta mera nu. För det ilska som jag känner är inte bra att känna...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/30 :  07:02:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tänger och blåslampa!!!!
Kopparspik under naglarna och blåslampa!!!!
Kopparstång i urinröret och blåslampa!!!!
Väldans mycket medeltid helt enkelt!!!!

Edited by - Circlomanen on 2005/07/30 07:05:07
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/30 :  08:35:34  Show Profile
Dagen då folk tar lagen i egna händer kommer allt närmare. Sverige kommer bli som ett laglöst kalhygge då domstolarna inte kan sköta sina jobb...

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/30 :  10:50:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Dagen då folk tar lagen i egna händer kommer allt närmare

Om nån hade gjort nån av mina nära och kära illa och fått ett sånt snällt bäbis straff så hade väl jag oxå kunna tänkt mig ett år i fängelse för att sparka ihjäl kräket på öppen gata.
Hmmm, American history X har en scen jag kommer att tänka på.(Tänder på kantsten)

Ursäkta min lite halv-hatiska inställning men jag blir så förbannad på hur det daltas med kriminellt slödder i sverige.
Det verkar ibland lättare att vara kriminell än hederlig. Kanske skulle råna en bank med en psykologibok? Jag får väl Nobels fredspris och en kryssning i väst Indien som straff?!
Om man gör nått icke lagligt så får man mat och husrum, tv, utbildning, gratis gym och en peng i månaden. Som en hederlig arbetande människa så är det ditt eget dj.vla problem att skaffa allt det.
Fram för en Irakisk fängelse modell!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/30 :  11:28:19  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jag har mer lust att nita domaren än förövaren!


Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/30 :  11:32:42  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Efter att han (Mattias?) blev ihjälsparkad så fick ju en kille (19 år) 1 års fängelse, resten fridades så gjorde Aftonbladet.se en röstning om förtroendet för rättsystemet, resultat:

~95% hade INGET förtroende för rättsystemet. Det krävs inte bara lagändringar, det krävs en ****ing revolution!!!

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/30 :  12:04:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast som redan påoekats så är det ji i praktiken inte gärningsmannen som betalar skadeståndet (har lär knappast ha några pengar) så ur straff-synpunkt är det exakta beloppet antagligen irrelevant, skadeståndet lär knapppast vara hans största bekymmer.

Det enda "fel" jag kan se här är att domaren gjort en något annan bedömning vad gäller riktlinjerna för skadestånd än tingsrätten.
Att tungsrätt och hovrätt tycker annorlunda är inget ovanligt (det är ju därför det finns flera rättsinstanser), efter vad jag förstår så fastställdes tingsrättens dom i övrigt.
I praktiken handlar det alltså om en bedömningsfråga inom rätt snårig juridik. Gissningsvis kommer nog därför frågan om skadeståndet tas upp i HD.

Jag tycker de hela lkiknar ett typiskt kvällstidnings-drev, utan speciellt mycket substans.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/30 :  12:12:52  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
f95toli:

Men ärligt talat, efter alla skandaler.. om nu det är staten som pröjsar och inte gärningsmannan -

varför inte smälla till med en redig summa så folk får tillbaka iaf lite av förtroendet?

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/30 :  12:17:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Man tror inte det är sant när man läser det... Vad är "tillräckligt" lidande då? Jag har svårt att mig värre än det hon varit utsatt för... Hoppas han som gjorde det sitter på tidaholm eller hall, och inte nån mysanstalt för sexualförbrytare... På riktig anstalt får han åtminstone redigt med stryk av de andra.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/30 :  12:50:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
m_persson79: Därför att domaren inte själv kan bestämma hur stort beloppet ska vara, han MÅSTE följa de lagar och prejudicerande domar som finns vad gäller skadestånd; skulle han sätta ett mycket högre belopp än vad praxis säger så går HD in och sänker det.

Jag kan hålla med om att beloppen över hela skalan borde höjas, men för det krävs det antagligen en lagändring vilket är riksdagens sak.

Mayday: Tyvärr kan man nog tänka sig värre lidande. De högsta beloppen (som inte är mycket högre) är ju som sagt reserverade för de som utsatts för en serie övergrepp under många år.
Domarens jobb i fallet med skadestånd är ju att "väga" offrets lidande och placera in det på en skala, i det här fallet gjorde han bedömingen att någon som ex. regelbundet utsatts för våldtäkter under sin uppväxt har lidit mer.
Att överhuvudtaget sätta ett "pris" på lidande är naturligtvis extremt svårt, det är inte underligt att olika ínstanser (i det här fallet tingsrätt och hovrätt) kommer till olika slutsatser ibland.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2005/07/30 :  14:15:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,678839,00.html


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:14:52  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Läste det nyss i tidningen. Synd att han hotas men jag har full förståelse.

Hade det varit Bertil Hübinette dotter hade det blivit maxstraff för hela högen!!

Alla lika inför lagen.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:15:30  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hade det varit min dotter så hade jag tveklöst avlivat kräken.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:50:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Förövaren HAR fått maxstraff, han fick ju livstids fängelse.
Frågan gäller vad som är korrekt skadeståndsbelopp, och som jag påpekat ovan så spelar det i praktiken ingen roll för förövaren.

Det har blivit en väldigt snedvriden diskussion i pressen, med tanke på tonläget skulle man kunna tro att domaren frikänt förövaren.
Observera också att det var en enig hovrätt som fattade beslut om skadeståndet så anvaret vilar inte enbart på ordföranden.

Jag tycker det verkar som om det är tingsrätten som gjort fel och satt ett för högt belopp (relativt gällande praxis) till att börja med.


Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/30 :  16:01:46  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jo, det har du rätt i.

Jag tycker dock att det var vidrigt och totalkorkat.

Edited by - m_persson79 on 2005/07/30 16:32:57
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/30 :  17:16:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men återigen, vad exakt är det domaren har gjort som är fel?
Han, tillsammans med övriga i rätten, har gjort en annan BEDÖMNING av vad som är rätt skadestånd enligt gällande praxis än tingsrätten.

Det faktum att det är ett avskyvärt brott innebär ju inte att domaren och de övriga i rättn kan sluta bry sig om lagar och gällande praxis, deras jobb är att bestämma ett skadestånd och de har vissa regler (som de inte kan påverka) att rätta sig efter.

Som jag skrev så är det ju mycket möjligt att det är tingsrätten som dömt ut ett för högt belopp och då är det de som gjort fel.
Hela poängen med att ha ett rättsystem med flera instanser är ju att högre instans -som ska vara mer kompentent- ska rätta till fel som begåtts. Gör hovrätten en annan bedömning än tingsrätten så är det ju deras SKYLDIGHET att rätta sig efter denna bedömning, även om det innebär att skadestånd sänks. I många andra fall så kommer ju hövrätter fram till att skadestånd ska höjas.

Efter vad som står i tidningarna så är många inte nöjda med rådande praxis i fall som detta vilket nog innebär att målet kommer gå upp i HD, det är mycket möjligt att HD kommer höja skadeståndet vilket i så fall ändrar praxis och alltså innebär att skadeståndsbeloppen kommer vara högre i framtida fall av samma typ.

Problemet är att många -inklusive kvällspressen- blandar ihop juridik med moral och rätt&fel, de två sistnämnda kommer in när riksdagen stiftar lagar och i viss mån även när HD dömer (eftersom de i viss mån anpassar sina utslag till det "allmänna rättsmedvetandet") men SKA (och FÅR) inte spela någon som helts roll när tings- och hovrätt dömer.

Och sedan såg jag att Aftonbladet naturligtvis bett Bodström uttala sig och att han avböjt att kommentera. Det verkar vara ett av deras favorittrick i fall som detta; de vet mycket väl att det är olagligt för honom att säga ett ord om ett enskilt rättsfall; gör han det åker han inför KU och kan i princip bli åtalad.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000