HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 VIlken rör-bok skall jag köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/28 :  19:57:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Här kommer en länk på ett litet urval av en av bokaffärerna har att tillgå.

LÄNK

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/07/28 19:58:08

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/28 :  20:32:13  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
vemsom,
Antar att du är byggsugen. Och då rekommenderar jag tveklöst Morgan Jones böcker. "Valve Amplifiers" ger en mycket pedagogisk inblick i rörförstärkeriets teori och praktik. "Building Valve Amplifiers" är lika pedagogisk men ger de praktiska byggtipsen. Okay, lite granna överlappar de, men det går att leva med...
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/28 :  20:44:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack LennArt.
Jag behöver grundläggande kunskap innom rören ockås.
Är någon av böckerna goda för även detta? Tanken är
dels bygga. Men främst att förstå.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/28 :  20:55:17  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
"Valve Amplifiers" ger definitivt bra grundläggande kunskap. Den förklarar också många saker som oftast inte står i andra böcker, sånt som har med bra ljud att göra.
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/28 :  21:02:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fint! Tack! Beställer den imorgon (jobbar i bokaffär ;)
Man kan juh alltid läsa den andra sen!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:46:08  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
-vemsom:

Rekommenderar som de andra "Valve Amplifiers" av Morgan Jones. Har tyvärr inte haft tid att läsa hela men den ger en mycket bra introduktion utan att gräva ner sig för mycket i det mest uppenbara och elementära.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:59:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
EAR kom med tipset från början.
Jag var inne på den, men eftersom det fanns fler så tänkte jag dubbelkolla.

Jag behöver elementär baskunskap dessutom. Nätet i all ära, men det är svårt att hitta. Lånat och läst gymnasiefysiken som jag aldrig fick chans att läsa i skolan dessvärre.

Om det finns någon i Malmöområdet som har lust att ge kurser så säg till ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:44:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Sådär då har min bok ankommit från de brittiska öarna.
Snart är jag en rörguru. Akta er ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/08/10 :  23:05:52  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Håller med om att M.Jones böcker är mycket bra både för nybörjare
och de mer avancerade. "Building..." är bra, men ska man bara
köpa en bok är det "Valve amplifiers" som ger mest.
Bästa priset jag hittat är svenska nätbokhandeln adlibris.se.
-Tror jag gav under 350:- inklusive frakt hem till brevlådan.

En bok jag samtidigt vill varna en smula för är Rainer zur Lindes
"Audio Valve Amplifiers". Historie- och teorisektionerna är
det nog inga större fel på, men jag är tveksam till många av byggprojekten. Jag är ingen mästare på rör ännu, men tycker mig
se en del riktigt dåliga lösningar. Linde har mycket att lära av Jones
i hur man skriver en uttömmande bok i ämnet.

Samtliga böcker kan lånas på biblioteket. Där finns även Rozenblitts "Audio Reality" som är intressant läsning att kanske ta med en nypa salt. Själv har jag lärt mig oerhört mycket om rör och
"klassisk" elektronik genom bibliotekets äldre böcker och tidsskrifter. Radio & Television från 1950-talet och 30-40 år frammåt
ger både historiskt perspektiv och detaljerade kunskaper.
HiFi för 30 år sedan var ju förstås inte vad vi kallar HiFi idag,
men mycket är ändå korrekt.
John Schröders "Rörförstärkare" är en kul bok att låna, men ger
inte så mycket för den HiFi-intresserade. Gillar man radioteknik
är Tekno's-böckerna helt fantastiska! (Tekno's AM-, FM-, och TV-teknik) Någon riktigt bra gammelbok för HiFi-intressrade har jag
inte hittat. (den som inte orkar gå till bibblan och beställa
rör-nördiga "historieböcker" kan kolla på min sajt ;-)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:05:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Valve Amplifiers koster 409 inkl frakt på Adlibris.
Akademibokhandeln (där jag jobbar) tar Internetpris 439 kr
och ordinarie (butiks)pris 619 kr.

Tror dock jag betalade 345kr med min arbatt. Vilket är inköpspris för dem. Så Adlibris pris är riktigt fint (390 + frakt)


Har inte kommit så långt ännu. Somnar precis hela tiden när jag läser. Har haft en häktisk vecka och att läsa när man har rast på jobbet har en tämligen effektiv sövande effekt :)
Dock verkar den mycket lovande. De tar i början upp grunderna till även den elementära elektroniken. Vilket var något jag verkligen önskade!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:59:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tidnignen High-Fidelity har en gul bok. Jag har den men det vara länge sen jag tittade i den, vet ej om den är bra.

Boken har reats ut för var det 49 kr. Den var inte dyr när det var ordinary pris. Är det någon som kan fylla på med mer fakta?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/11 :  18:16:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
P-A, det är "Rörförstärkare" av Jean Hiraga. Ganska lättläst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/11 :  20:11:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
vart hittar men den då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/08/11 :  20:32:56  Show Profile Send EAR a Private Message
Beställer den från tidningen High Fidelity.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000