HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högvoltslytar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/07/18 :  18:37:51  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hitade några fina 1000 uF 400 VDC kondingar på jobbet (Stora som 10000 uF av bättre kvalitet), finns det någon anledning att använda dessa istället för en konding som är mer anpassad för uppgiften?

1000 uF (eller två parallellkopplade) bör passa bra till mitt GC bygge så jag undrar om dessa bara tar upp plats?

MVH/
Patrik

/Patrik

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/18 :  23:46:02  Show Profile Send zahnn a Private Message
Jag tror inte att det finns någon nytta med att använda kondingar som har så hög spänningstålighet... Tar nog mest plats är min spontana tanke, men någon annan som är mer insatt kanske kan säga mer om motstånd och frekvensegenskaper...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/19 :  00:52:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
På diy-träffen i gbg var det juh någon (ursäkta jag inte minns) som hade lytar specifiserade till 10000 Volt (om det inte var mer, och en massa ström) (för vindkraftverk) i nätdelen till ett högtalarfilter.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/19 :  00:56:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gainkloner är ju så små att det säkert finns plats även till dessa i en vanlig låda.

quote:
På diy-träffen i gbg var det juh någon (ursäkta jag inte minns) som hade lytar specifiserade till 10000 Volt (om det inte var mer, och en massa ström) (för vindkraftverk) i nätdelen till ett högtalarfilter.
Ja, det var Dimitri. (Zed51)


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/19 :  06:46:48  Show Profile Send time a Private Message
Det är slöseri med plats, kondingarna i filtret var säkert PIO kondingar. Det kan vara bra med lite högre spänningstålighet med tanke på livslängd

Lämnat forumet
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/07/19 :  08:43:01  Show Profile Send patst577 a Private Message
Misstänkte nästan det, får ta och köpa mig et tpar riktigt bra istället!

MVH/
Patrik

/Patrik
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/08/11 :  09:40:12  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hur är det med kondingar och livslängd egentligen? Vad är det som inverkar?
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:05:06  Show Profile Send kjb a Private Message
Det brukar väl vara högre esr på kondingar som tål högre spänningar( >100V) Tycker mig ha sett det på något datablad.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/08/11 :  16:58:17  Show Profile Send time a Private Message
Livslängden bestäms av en massa faktorer men det har visat sig i äldre rörsteg att gamla kondingar som ligger nära maxspänning krånglar ofta. Att ligga 50% över maxspänning är en bra idé. Jag inbillar mig också att det är bra att ha en högkvalitetskonding direkt efter likriktaren eftersom den tar mest stryk.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/11 :  17:13:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nätdel? Å ja som trodde det var passiva filter...
(håll käften, besserwisser!)

Jo, Dimitris filter är helt klart en favorit.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000