HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SME vätske dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/07/31 :  18:31:52  Show Profile Send Peter S a Private Message
103:an är ganska styv, den behövar 2,5 gram och en tung, stabil arm.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/31 :  18:50:32  Show Profile Send cittroman a Private Message
103:an har jag förstått passar som handsken till 3012:an.

Men hur bra spårar den??
Min uppfattning om runda nålar dom spårar inte helt ok.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/07/31 19:18:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/31 :  19:36:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nån sån här olja kanske:
http://www.shell-lubricants.com/products/pdf/Vitrea.pdf
Vad är det för viskositet som behövs egentligen?

Finns mycket att välja på,
http://www.shell-lubricants.com/products/product_applications.php

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/31 :  20:27:17  Show Profile Send cittroman a Private Message
Viskositet 200.000 är som sirap i konsistensen, svårt att hitta en olja med den tjockleken.

Bernt:Du hade väl en 3009?
Testade du ngn gång med dämpbadet?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/07/31 :  20:53:08  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag har aldrig jämnfört den med andra PU, men jag tyckar den spårar helt OK.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/31 :  22:32:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Cittro: Jo, en series II improved men den spelaren har jag sålt.

Som sirap... då blir väl kuggväxelolja bra kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/02 :  09:34:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kuggväxelolja, ja kanke men den påminner väl mer om fett eller tänker jag på ngt annat?

Har kollat lite om denon DL-103, den fanns tydligen i ganska många versioner även med eliptisk form på nålen.
Tydligen går det bara att få tag på originalversionen med rund nål, alla andra versioner har lagts ned.

103 och 103r finns det att få tag på tillägget r skall vare en med bättre koppar i lindningen och ett mkt högre pris (nästan dubbelt)
Det jag har läst är att den spelar inte HiFi men är en ruggigt musikalisk pickup som många blivit förvånade över att en sådan billig sak kan vara så engagerande.

Många tycker även att den är som ämnad för SME 3012.

Bild:www.noteworthyaudio.co.uk

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/08/02 :  09:48:56  Show Profile Send Peter S a Private Message
"Inte HIFI" ??? I så fall förstår jag mig inte på Hifi.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:24:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Cittroman: Kuggväxelolja finns i flera viskositeter, mycket tjock också - halvflytande och klibbig. De tjockare varianterna ska gå varmt.

DL-103 är en av de jag har som kandidat när jag ska byta pickup.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/08/02 :  10:31:41  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har precis tagit fram en Thorens TD-160 med SME-arm ur garderoben, dämpbadet har jag inte pillat dit än men om Bernt kan fixa fram lite olja kanske jag kan prova?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/02 :  11:53:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
Med HiFi menas som jag upplever det bra värden med utsträckt frekvensgång uppåt i frekvens, musik är när drivet och engagemanget tar över och man glömmer bort "ljudet".

Fast enligt termen HiFi (den gamla standarden) kan i stort sett allt i dag kallas HiFi.

MatsT:Packa dämpbadet väl och skicka det till mig.
Det vore intressant om du kunde och har tid lust osv att testa lite olika oljor.

Bernt:Jag har blivit mer och mer intresserad att testa 103:an efter allt jag läst, och det har varit från många olika källor så ngn sanning borde det ligga i alla lovord.
Här är ett kul citat:

quote:
To twentyfirst century's eyes the 103 may seem a crude device: 2.5g tracking force, 0.3mV output, a compliance reminiscent of a train's suspension, and oh horror, a spherical stylus. There have been alternative versions of the cartridge over the years, with other stylus profiles and better coils, but these have gone long since and the the basic version still is with us. And despite its primitive specification, Denon claim an excellent production consistency, as demanded by ... broadcast people.

Could be. Handling this cartridge gives a certain kind of feeling, like you're handling a Tool instead of a toy. There's a minimum of packaging, no nifty screwdrivers, but a lot of manual (as cartridge manuals go), and an individual frequency response graph that is very flat, lacking the treble peak so often seen with MCs.

The squat black plastic housing has only right corners and straight edges, facilitating mounting and alignment. The only fly in the ointment is the lack of threaded screw holes, but you can't have it all for this kind of money. Mounting it in my arm wasn't half as dreadful as I expected it to be: the 103's body is chunky enough to afford good grip, and included is a sturdy stylus guard that remains in place during the whole process, while, for once, not obstructing it all. I did tracking tests with the HFN&RR record. The 103 cleared the +12/14/16dB tracks, and only emitted distortion in both channels during the +18dB torture. On its own a fine result, and even on that fourth track the cartridge pretty much sounded in control.

Hela artikeln finns här:http://www.tnt-audio.com/sorgenti/denon-dl103_e.html

Man blir sugen.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000