Author |
Topic |
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 01:26:29
|
Hej!
Om jag nu skulle köpa och bygga klart focal c800 som finns på www.hifikit.se .. vilken prisklass och högtalare skulle jag typ kunna jämföra med om man skulle köpa den i en affär ?? Vad tror ni ??
MVH // tian |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 10:22:39
|
Jag tror man måste lyssna och avgöra sådant själv, att elementen är utgångna saker (eller rör det sig om customprylar bara för HifiKit??) har ingen stor betydelse (reservelement kanske kan bli svåra att få tag på??), däremot betyder konstruktörens skicklighet mer och det kan bara avgöras medelst provlyssning alternativt medelst mätningar! :-) |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 21:28:47
|
Håller med Celef! Igen! Man måste bedöma konstukrionen som sådan innan det kan avgöras men en väldigt kompetent diy-kontruktion kan säkert bli mycket billigare än en inkompetent kommersiell dito. 45kkr för en Proac 2.5 känns väldigt oprisvärt. Har man trevligare kommersiella konstruktioner med att göra så kan det bli knepigare att konkurrera men då måste man beakta andrahandsvärdet. Det är i det närmaste obefintligt på självbyggen men kan vara relativt bra på på kommersiella konstruktioner trots att de är ljudmässigt tvivelaktiga... Fast ska jag var lite forummässigt mainstream så kostar det ju rätt mycket att göra saker själv - åtminstone om man räknar in arbetskostnaden. Har man inget arbete så gör det ju mindre...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:11:26
|
Mmm, mina premiärbyggen har kostat c:a 5kkr allt som allt.. Då många Dali-serier använder seaselement ska det bli intressant att lyssna lite på hifiklubben (ska lämna in min stackars cdspelare för reperation) och då mäta dem mot dessa (Evidence 470 speciellt, som jag var nära att inhandla) när jag har haft möjlighet att göra mätningar.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 23:14:04
|
Jag har lysnat på några av Hifikit's kit. Ingen av dom jag lysnade på imponerade på mig. Jag har bla, lysnat på ett tvåvägs och trevägs Focal kit. Jag tror inte dom har några special ellement. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 23:29:49
|
"Fast ska jag var lite forummässigt mainstream så kostar det ju rätt mycket att göra saker själv - åtminstone om man räknar in arbetskostnaden. Har man inget arbete så gör det ju mindre..."
Åxå ett uttalande! ;-)
Just vad gäller högtalare så får vi nog skilja på bygga enligt ritning och ta fram från "scratch". Från "scratch" så behövs ju mätutrustning och en mängd annat dessutom.
// Pär |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 00:10:17
|
"Hur mycket vinnar man med att bygga själv ?"
Man vinner kunskap!! (ojoj vilket duktigt svar va?)
Sparar pengar vet jag inte om man gör, för är man väl fast i byggträsket så blir det ständiga utgifter på nya element till nya projekt...
hmm visst kan man spara pengar på att bygga själv, men det kan ju också gå åt skogen om man t.ex. slänger ihop nåt med dyra element utan att räkna på det eller testa och tror det skall bli toppenbra... |
|
|
kung
Member
317 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 01:14:33
|
norman (fint namn:)): man förbrukar ju inte elementen för att man bygger en taskig låda eller ett taskigt filter (här kan man klanta, dock).. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 07:19:13
|
"Hur mycket vinnar man med att bygga själv"
Ekonomiskt sätt så vinner man generellt inte ett skit på att bygga själv. Man luras dock att tro det eftersom kostanden för element och delningsfilter oftast blir lägre än kostanden för en "färdig" högtalare med motsvarande komponenter. Det som man kanske glömmer i sammanhanget är den tid som man lägger ner på designarbete och själva byggandet. Räknar man in detta så tycker inte jag att det är eknomiskt försvarbart att bygga egna högtalare alls ...
Däremot så har faktiskt norman en poäng i det att man faktiskt vinner kunskap. Dessutom så ska man inte glömma bort att det är otroligt kul! Ytterligare en faktor som spelar in är att man har mycket större möjligheter att påverka utseendet av högtalaren i den riktning som man själv föredrar. Ser man det ur dessa synvinklar så tycker jag definitivt att det är värt pengarna samt all tid och möda att bygga egna högtalare
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 08:08:17
|
Bygga högtalare är en hobby, och precis som alla andra hobbies så skall den kosta pengar.
Man kan inte räkna in timtiden i det hela tycker jag. För det mesta så är det ju inte direkt "debiterbar tid" som man lägger ner på sina projekt. Hade jag inte byggt högtalare så hade jag gjort nåt annat som kostat pengar (exvis spelat golf, åkt slalom eller nåt).
Ur en ekonomisk aspekt är andrahandsvärdet på egna konstruktioner ofta lågt. Folk som köper köper nästan för att skruva ur elementen och bygga nåt eget. |
|
|
Guldis
Member
116 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 08:42:50
|
Jag har själv haft Focalerna o dom låter bra. Man måste dock hitta sin egen "ljudprofil" som diy:are. Nu är Focalerna sålda och ett par egenhändigt komponerade stativare pryder vardagsrummet.
Att kunna designa filter o lådor efter sin egen "ljudprofil" är den största vinsten.
Har man bara verktygen för detta exvis simuleringsprogram och framförallt lita på sina öron (och eventuellt låta några vänner utvärdera), kan man faktiskt göra riktigt bra högtalare, utan dyra mätinstrument.
Tiden man lägger ner på provlyssning kan dock ta allt från 1 dag till en livstid... |
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 09:00:51
|
Man kan se detta med DIY på många sätt. Jag ser det som en hobby. Jag tycker att det är kul att veta hur saker fungerar och jag tycker det är roligt att bygga saker. Eftersom musik och stereo grejer är bland det roligaste jag vet så är steget till DIY inte så långt.
Jag tror inte man skall bygga högtalare själv för att spara pengar. Sedan tror jag dock (VARNING! Subjektiv åsikt) att man kan bygga en högtalare som låter betydligt bättre än många köpta till en lägre kostnad. Dock bygger man nog inte den högtalaren som sitt första projekt vilket gör att man kanske får räkna in alla projekten för att få en lite mer korrekt kostnad för högtalarna.
Förvirrande, jo men det är trots allt måndag morgon...
/Björn
|
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 14:51:01
|
Det ar SVART att konstruera bra hogtalare! Jag mixtrade med mina egna i drygt tva ar innan jag var nojd. Det jag vill saga ar att man kan definitivt spara pengar pa att bygga sjalv, mykcet pengar till och med, men det kravs i regel enormt mycket tid och talamod innan det blir bra. Det ar just har som man som hemmabyggare har ett overtag mot tillverkarna, om en tillverkare ska lata personal agna flera ar at att utveckla en hogtalare sa syns det pa prislappen...
Vh Bjorn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 17:41:48
|
Om man skulle göra ett par ProAc 2.5 kloner då?. ritningarna finns ju, så teoretiskt sätt skulle man få välljud för budgetpeng?.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 18:19:38
|
Satsa på något välrenomerat och färdigt som första project. Om intresset håller i sig får du väl skaffa dom dyrbara erfarenheterna (det tenderar att bli grejer över)och mät och simuleringsprogrammen senare. Är det bara för att spara pengar? Köp något bra begagnat. |
Edited by - n/a on 2002/10/22 11:09:20 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 09:56:01
|
Alla DIY:are jag har varit hemma hos brukar ha ett lager med diverse konstiga överblivna pryttlar eller ingredienser till projekt som aldrig blivit av. |
|
|
danielj
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 13:38:05
|
Till Alexi med flera
Anledningen till att du inte tyckte de focalhögtalare du lyssnat på lät speciellt bra är lådornas fel. Jag har själv köpt elementen till focal c800, och bad för skojs skull om hifikits egna lådritningar. Det var inga grova grejer kan jag lova, de borde fungerat bättre som fiollådor än högtalarlådor. Dessutom var volymen rejält tilltagen (volym enligt mina beräkningar:55 liter, hifikits låda:83 liter) antagligen för att kompensera lådans klena konstruktion.
Däremot tycker jag elementen är superba. Dessa element har suttit i många av jmlabs högtalare. Rätta mig om jag har fel, men jag har till exempel för mig att samma diskant sitter i electra 926 (eller vad den nu har för beteckning).
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 13:51:30
|
Jag skulle gissa att det är som du säger danielj, det är designen det felar på och jag har aldrig hävdat motsatsen. Men är man ute efter ett färdigt kit är det designen man ska bedömma inte dom individuella ellementens egenskaper i tex en annan bätre design. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 13:53:56
|
Nord LineSource kommer bli en banbrytande linjekälla:) vänta och se, här ska tjänas pengar:)
bara skojjar. jag ska bygga för jag tycker det är så jäkla roligt att fixa och trixa med trä osv..
i love it. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
|
Topic |
|