HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med pu/nål och riaa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/07/25 :  19:16:24  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
På torsdag får jag troligtvis en Project 2, begagnad naturligtvis, och nu är frågan vilken pu jag ska köra med. På spelaren sitter en använd OM-10 och en tanke är att bara byta nål och då kanske uppgradera till 20,30 eller 40. Eller ska jag titta åt ett helt annat håll?

Sen är det så att jag behöver ett riaasteg, vad ska jag satsa på? Projekt, Vincent, Nad eller något annat?

Budgeten är ca 1000kr för riaan och för pu vet jag inte, vad är rimligt.

Jag kör idag på ett HK Signature för och slutsteg och Infinity Kappa 80 högtalare.

Hjälp mottages tacksamt

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:04:25  Show Profile Send mikethebike a Private Message
OM30 låter som ett vettigt (nål-) val. Vincent RIAA'n är helt OK. Du kan även lyssna till Clearaudios "instegsmodeller" (Micro Basic) som är prisvärda ... själv lutar jag mer åt Clearaudio som jag uppfattar som mer "korrekt" i sin återgivning - utan att på något sätt vara tråkig.

Lycka till!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:29:49  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
mikethebike föreslog:
OM30 låter som ett vettigt (nål-) val.

Vad är det för skillnad på de äldre OM pu och de nya OM super? "r det bara nålen som skiljer och passar de nya nålarna i de gamla pickup erna?

tack igan
Paulus
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/07/27 :  20:05:22  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Ok, nu har jag varit runt och hört i lite olika butiker. I den första butiken rekomenderade de Grado prestige red med ett Vincent RIAA steg och I den andra butiken rekomenderade de Benz Micro MC20E2 också med ett Vincent steg. Den andra butiken nämnde att jag kunde köpa en OM30 eller 40 nål till min pickup, men de rekomenderade generellt MC puppor.

Jag blev lite konfunderad när de i den första butiken sa att det var skillnad på "innanmätet" på OM10 och OM30/40 puppor, stämmer det? Och som jag frågade i mitt tidigare inlägg, är det skillnad på äldre och nyare OM puppor?

Sammantaget av butikernas och mikethebike´s rekomendationer och vad jag hittat på nätet så lutar det mot ett Vincent RIAA steg och en OM30 eller 40 nål. Låter det rimligt eller ska jag gå en annan väg?

tack på förhand
Paulus

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/27 :  23:10:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Av någon anledning så verkar det var finare i vissa hifi-kretsar med MC och framförallt dyrare. Dessutom är det så att det krävs lite mer av en RIAA förstärkare byggd för MC och då tänker jag på två saker, dels den låga ingångsimpedansen och den högre förstärkningen som krävs för att komma upp i samma lyssningsnivå som med en vanlig MM puppa. Allra värst är det när man kör med en lågnivå MC från Ortofon. Ju högre förstärkning dess mera brus. Det blir ju också så att man får redovisa bättre siffror på S/N (signal/brusförhållandet)om man har en phono ingång för MM. Fast å andra sidan överstiger skivbruset ändå förstärkarbruset. Jag har lång erfarenhet av båda typerna och av en händelse så har jag testat och jämfört OM20 och OM30 jag tycker att de båda spårar och mäter likadant. Din fråga om äldre OM puppor kontra OM super...då ser dom ju helt olika ut. Jag tycker inte att du ska köpa någon MC för det kommer att kosta om du vill ha en bra PU.... mycket mer än om du köper en MM. Jag tror att en anledning till att MC puppor har en så pass hög status beror på att MC jobbar enligt samma princip som en graverdosa....då måste det ju vara bäst.
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/07/28 :  11:39:46  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Jag har inte bestämt mig vad jag ska göra men jag har hittat några svar på vinylasylum som kan vara intressanta för andra än mig själv.

Super OM pickuper har uppgraderat innanmäte och åtminstånde OM40 men troligtvis alla varianter har förbättrad "suspension", jag vet inte vad det heter på svenska. Dessutom blev slipningen på OM40n uppgraderad från en Van den Hul till en Fitz Geiger slipning.

Dessutom är det ingen skillnad på husen för OM10 till 40 serien, hur det ligger till med tex 5an är lite mer osäkert. Det verkar också som att OMB, bulk, pickuperna skiljer sig lite ifrån de vanliga OM pickuperna.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/28 :  19:37:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Njä... håll dig till MM-pickuper! För att få verklig glädje av fördelarna med MC får man lägga en hel del, typ 5000 spänn, och då krävs en bättre RIAA och en bättre skivspelare än den du har.

Hur mycket får man casha för dom där OM-nålarna? Om du kan tänka dig att skaffa ny pickup är Grado Gold annars ett bra alternativ för 1200:-, passar bra till Pro-Ject vet jag av egen erfarenhet.

När det gäller RIAA hade jag eventuellt försökt stretcha budgeten till 2000:- för en Pro-Ject Phonobox SE om jag var du, den är riktigt bra!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/07/29 :  23:53:34  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Ok, nu står spelaren i vardagsrummet. Tillslut blev det en ny OM-40 nål till super OM huset som satt på. Dessutom så fick jag tag på ett begagnat Music Hall RIAA som enligt vad jag har hört och sett har samma innanmäte som Vincent RIAAt.

Jag måste säga att jag glömt hur kul det är att spela vinyl. Lyssningsintryck kommer till nästa helg.

Tack för hjälpen mikethebike, gcs och Blue.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/30 :  13:05:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Japp, att vända vinylplattor och ta hand om sin vinylspelare är ett sannerligen ett trevligt nöje. Lycka till!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000