HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sluta röka..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/25 :  17:49:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
...har jag fått för mig att göra idag. Känner väl inte av det sååå mkt ännu, men lite rastlöshet samt "oro" i kroppen finns allt.
Tänkte att den 1000-lappen per månad det kostar kan jag bygga mkt kul hifi för eller köpa skivor.

Nån annan här som går igenom samma sak eller har gjort det?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/25 :  17:54:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja nja försökt iaf på ett år blir det en rätt fin hifislant..men det är ändå skönt att få lite avkoppling på jobbet med en cigg

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/25 :  17:56:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag håller med dig om det, och att jag kommer sakna ciggen till morgonkaffet, men seriöst...för min del är det för mkt pengar, pengar som jag som sagt hellre lägger på annat.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/07/25 :  18:36:33  Show Profile Send labrat a Private Message
Få lyckas genom att sluta helt abrupt.
Själv trappade jag ner från nästan ett litet paket om dagen, till 10 om dagen, till 5 om dagen, och sedan slutligen inga. Gick hur fint som helst, de tre första dagarna efter jag slutat helt var värst med rastlöshet osv men absolut inget ohanterligt. Så ta det lugnt och trappa ner stegvis, är mitt råd. Se även till att du inte slutar helt på helg, eller när du är ledig, utan ha något att göra de första dagarna du är helt utan. :)

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/25 :  18:48:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har en "nöd-dosa" snus, om det blir alltför jävligt så tar jag en prilla. Tagit en idag kommer nog bli en eller två till innan dagen är slut. Men jag vill inte byta ciggen mot snus, så jag tar så sällan jag bara kan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:01:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag slutade helt enkelt rakt av men jag ersatte suget med motionsrunder när det var som värst men det som fungerade för mig behöver inte göra för andra och det är bland det bästa jag har gjort förutom att minska med 20kg.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:17:41  Show Profile Send jari a Private Message
Jag lade av abrupt för 20 år sedan.Jag hade bestämt mig för att lägga av,så det gick lätt.Du gör det inte lätt för dig om du bara"har fått för dig att lägga av".När "suget" dyker upp gäller det att stålsätta sig de minuterna det varar.
Stå på dig nu

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:20:46  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
mayday:

Försökte för en massa år sen.. gick i 2v eller nått sånt, så jag håller med labrat.. nog bättre & minska - för en del.

Nu inväntar jag läkemedel som blockar receptorerna för bla nikotin och isolerar ämnen, det finns många sånna, som fungerar som en katalysator..

Dom är tydligen på god väg, finns ju piller för dem som får fysiska men som kaskadkräkningar (fick fajjan, nu är han 60 så han lär röka till han stupar) & dylika fruktansvärda åkommor.. men om några år så.


Edited by - m_persson79 on 2005/07/25 20:21:06
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:21:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Japp, jag står emot, visserligen med hjälp av 2 prillor snus fram tills nu. Jag blir mest förbannad när jag känner abstinensen....fan att låta något styra över en så.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/25 :  21:01:52  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Det är helt sjukt, när man får höra från (vissa!) att dom fortfarande blir röksugna efter 10 år.. då känns det extremt omotiverade men det är långt ifrån majoriteten. Majoriteten får mycket bättre! Ångrar sig inte ens 1/1000. Fast det känns som att man ska "offra" en tidsbestämnd* mentalsjukdom(ar) får välmåendet typ.

Men det är kul att du berättar det, mycket inspirerande.

Det lustiga är ju att alla rökare gillar ciggen efter en måltid bäst (min är frukost) men de som säger sig bli sugna ibland är just sånna meningslösa cigg då man väntar på en buss eller tåg, fast i en bilkö.. sånna cigg brukar ofta smaka men lika fan så ska man, som sysselsättning eller nåed. Eller att man vet att man inte KAN röka inom, säg, 40 min.. det är lustigt detdära.

Men, jag ska inte röka hela livet. Så enkelt är det, det gäller bara precis få för sig - som du fick - spontanitet. Sånt tror jag på + att man givetvis ska vara starkt motiverad. HEJA HEJA!

Tror jag kommer passa på under en ev. framtida grviditet hos sambon.
Fortsätter jag röka ökar oddsen att även ungen börjar röka med hur många gånger som helst !
Fast det lär dröja många år innan dess iof sig.


* Olika från person till person ju.

Edited by - m_persson79 on 2005/07/25 21:08:30
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/25 :  21:06:18  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Du får gärna delge din slutaröka upplevele då o då.. kan ju vara lite av en motivation, att få lite menalt stöd från de som har slutat och för rökare som vet exakt vad du går igenom. För vissa är det lätt som en plätt, för andra rena döden. Farsan sa att om han slapp de fysiska menen hade han fixat det, men det var bara precis omöjligt för honom då.. fast nu finns det ny hjälp fast motivationen är nog inte den bästa.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/25 :  21:25:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det går bra, eller så bra som förväntat. Det är jävligt ett bra tag sen lugnar det sig lite, det gäller att stå ut under de jävliga perioderna.....med tiden kommer de att komma allt mer sällan det vet jag. Det är bra att kunna göra något, vilket gör detta värre för mig då jag fortfarande går på kryckor, men jag försöker se på film, surfa på forumet osv.... Jag har inga cigg hemma, och kommer inte köpa några heller, så det är bara en fråga om att stå ut tills det blir bättre, för det blir det.
Tack för stödet!

Edit: I mitt fall kommer morgoncigg till kaffet vara de mest saknade...men jag ska tänka på all hifi jag kommer få råd med

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/07/25 21:26:58
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:06:22  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jag har själv slutat efter att ha dragit nertill mest fest och en del fika rökande. Själv hade jag det lite enklare eftersom även under tiden jag rökte som mest så hatade jag lukten på händerna eller kläder. I höstas var jag också sjukskriven och det blev ett passande slut tvärt av. Det var svårare i början och värsta sugen kommer mest när man sitter ute och käkar eller festar men klart värt det. Bättre smak och lukt är bara det värt det.

En av dom svåraste sakerna var också att jag har en väldigt stor förkärlek för cigarrer och samlat i några år som även den får ge vika helt tillsvidare.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:07:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Gick från två snusdosor och 7 paket långa röda prince /vecka till
inget snus men 30 cigg/dag och slutligen ingenting på två veckor.
30 långa röda prince om dan blir rätt så äckligt efter två
veckor. Då var det enkelt att sluta och jag har inte rökt en
cigg på 14 år nu. Gick från 30 till 0 över en söndagnatt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:22:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Skönt att höra om folk som lyckas, det höjer motivationen!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:26:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Provade att sluta till och från under ca:17 års tid så.........

Att börja över huvud taget var utan tvivel det mest korkade jag
någonsin gjort.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/07/25 22:27:20
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:59:29  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja förstår mig inte riktigt på denna situation...

Vill amn verkligen sluta så gör man det. Snusade och rökte i 4 år sen en dag så sa jag no more. Sen dess är jag clean....


Man måste ha viljan för att sluta också.. Inte bara säga att man ska sluta...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/25 22:59:55
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:59:49  Show Profile Send nalle a Private Message
Lycka till! Själv har jag hållit upp i ca 12 år och kan fortfarande bli lite röksugen ibland, men det går lätt över.
Den svåraste tiden när jag slutat var efter några månader. I början är motivationen på topp och man blir ofta peppad av omgivningen. När det sedan har gått en tid så avtar detta och man kan även börja känna sig som man klarat av det och börjar därför att slappna av. Då är det lätt hänt att man trillar dit igen. Så se till att du håller motivationen uppe och belöna dig när det går bra så kommer du snart att känna skillnaden i lungorna.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:22:33  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Är en av dem som slutade röka rakt av bara. fick en tankeställare, när jag började hosta så jag spydde (det som kom upp var precis kolsvart), så det var bara till att lägga av. så pengarna jag lade på 40 filterlösa ciggisar om dagen gick till skivor istället. Snusade redan då och gör fortfarande, dock inte speciellt mycket skall tilläggas (2 dosor i veckan ungefär)

Så du klarar det Mayday.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/07/26 :  01:38:44  Show Profile Send hal a Private Message
Slutade snusa för ett drygt år sedan. Saknar det fortfarande även om
det går lättare med tiden.
Man använder det som både tröst och belöning därför kan det kännas tomt ibland.
Samtidigt skall man inte överdramatisera det. Visst kommer det oerhört jobbiga dagar men det vet du ju redan.
Så visst fixar du det mayday.

Tänk att du slutar med att andas in cancerogena ämnen i kroppen.
Tänk också hur mycket tid du frigör.

Inte nog med det, du får ganska bra betalt för det också.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/07/26 :  03:03:36  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Man måste verkligen vilja sluta röka/snus innan man ens försöker. Det räcker inte med "det skulle vara skönt/bra att sluta röka" för att det ska fungera, precis som Jari skriver.
Min svärfar gick från 2 paket cigaretter om dagen till noll. Han bara bestämde sig för att han skulle sluta röka pga av sin sviktande hälsa, och han var mentalt beredd på det. Fast hans son rökar i huset känner han inget behov alls. Det tycker jag är starkt.

Lycka till!!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/07/26 :  07:50:38  Show Profile Send mace a Private Message
Det svåra är inte att sluta.....Det är att inte BÖRJA igen

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/26 :  09:39:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tack för all uppmuntran! Egentligen så finns det hur många skäl som helst att sluta, men egentligen bara ett att fortsätta, rädslan att bryta vanan och få abstinens.
Min pappa hade KOL, en lungsjukdom som kom av bl a rökning, så bara där finns all motivation i världen att sluta.

Snoop: Gratulerar att du tyckte det var enkelt! Tänk om alla hade sån tur....då hade det väl inte funnits rökare längre.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/26 :  10:46:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Var hos min mamma på morgonfika, hon röker, så jag fuskade faktiskt och rökte en cigg...som smakade sämre än väntat. Men jag tappar inte motivationen för det, vad är en cigg mot 15-20 om dagen?
Nu blir det ingen mer cigg idag, krisar det så får det bli en prilla snus.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/26 :  13:18:25  Show Profile Send Snoop a Private Message
lycka till säger jag men det är faktiskt så att har man ingen motivation till att sluta så kommer det inte att gå..

Vill man sluta så går det..

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/26 :  13:22:49  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Snoop, det är sant. Sen finns det de som har lättare för det än andra osv....jag får ganska mkt fysisk abstinens t ex medans vissa tycker den psykiska biten är värre.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000