HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Tube-trap" fundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/25 :  17:15:24  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har köpt en rulle 45mm isolering med täckpapp på ena sidan på Bauhaus. Jag tänkte lägga två varv på nät som sen ska täckas av slitsade/perforerade papprör och slutligen kläs med tyg.
Det blir 90mm isolering och tuberna får en diameter på c:a 35cm och höjden blir 120cm med täckskivor i varje ände.

Nu undrar jag emellertid om det gör något att täckpappen sitter kvar på isoleringen, eller om jag bör ta bort den och sen undrar jag om någon har en uppfattning vilka frekvenser jag kan "suga upp" lite med två såna rör i hörnen bakom varje högtalare?

Någon som vågar sig på att förklara/råda?

/Rolle

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:19:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
På ASC's hemsida får man en del förklaringar av hur en tubetrap funkar. John Risch har också gjort en del med tubetraps, så kolla hos honom med.

Angående täckpappen så skall du nog ta bort den om du vill följa "orginalreceptet". Tubetrapen är ju både en avstämdkavitet och en flödesdämpare. Med täckpapp blir det inte mycket flöde genom den...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/07/26 :  09:16:14  Show Profile Send karvid a Private Message

Adress till ACS's hemsida??

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/07/26 :  11:15:04  Show Profile Send hobbes a Private Message
Kan det vara denna..?
http://www.acousticsciences.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/26 :  11:23:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Japp

och här är Jon's sidor om akustik: http://www.geocities.com/jonrisch/a.htm

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/26 :  22:44:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, tack, jag får nog ta bort täckpappret lite försiktigt om det går.

Jag tänkte att pappret annars var så tunt att det kanske inte skulle bromsa luftflödet nåt nämvärt, men att det skulle staga isoleringen och även skydda något, men jag får nog tänka om i det fallet.

Jag vill ju inte bygga tube-traps som inte fungerar.

Det gick bra att hitta sidorna med Google annars.

/Rolle
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/26 :  23:13:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har byggt enl. Jon's recept och det funkar bra.

Jag har två stycken med diameter 42cm i mitt rum idag. Men jag skulle egentligen vilja ha minst två till. Vi får se när andan faller på och tiden finns.

Lycka till med ditt bygge!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/27 :  18:18:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag börjar med två stycken också, men mina får en diameter på c:a 35cm. Jag har annars redan allt material förutom innernät, till ytterligare två st.

Jag kanske får tid över i helgen, så jag kan börja på dem iaf.

Ska bli intressant att jämföra dem, med de perforerade akustikplattorna jag redan har spridit ut i rummet.

Jag kan nog behöva alla lyckönskningar jag kan få, för jag brukar nog kunna fixa det mesta i vanliga fall, men elddopet blir när jag ska försöka sy ihop överdragstyget med morsans gamla symaskin som jag fått ärva.
Men som tur är det inte så långt till IKEA härifrån och inte var tyget så dyrt heller.

/Rolle
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/27 :  19:15:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag använder tyg från Biltema. Det går åt lite tyg innan man får till det...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/27 :  21:13:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vad har ni använt för att förhindra att fibrerna sprids ut i rummet?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/27 :  23:47:56  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag köpte tyget på IKEA för 49:-/m (ser riktigt bra ut). Vad kostar tyget på Biltema och hur ser tyget ut, finns det någon bild?

Den isolering jag köpt är stenullsmatta från Isover, så jag tror inte det ska behöva innebära några risker.
Jag har å andra sidan köpt några burkar spraylim på Biltema för säkerhets skull, som jag skulle kunna spraya isoleringen med, för att binda fibrerna.
Men det kanske är feltänkt.
Någon som har erfarenheter åt det hållet?

/Rolle
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/07/28 :  10:43:50  Show Profile Send asto a Private Message
Läste någonstans att vanlig hårspray funkar för att binda fibrerna med.
hellre bra ljud än en fin frisyr mao
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/29 :  06:08:49  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tja, varför inte, men hur länge sitter hårsprayen kvar och binder fibrerna? Det blir ju trots allt en viss rörelse och nötning på fibrerna, eller!?

Det känns spontant, som att ett tunt lager spraylim har förutsättningar att sitta kvar bättre och framför allt längre.

/Rolle
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/30 :  11:56:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lim riskerar att sätta sig som ett membranskikt på ytan och hindra att luften kan röra sig ut och in i tubetrappen vilket är en förutsättning för att få optimal dämpning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/30 :  13:02:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag använde polyestervadd som "filter" utanpå tuben men under tyget för att inte glasfiber från mina gullfiberbaserade tubtraps skall sprida sig.

Här hittar du info om det tyget jag använt: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78673

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/30 :  14:04:53  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag hade tänkt mig ett väldigt tunt skikt och kanske bara spraya en halv sekund eller så, på varje ställe och eftersom Isover-mattan är av stenull så kanske det inte ens är så kritiskt ifall jag sprayar eller inte, eller!?

Tyget jag köpt på IKEA är av något grövre sort, typ linne, men det borde väl inte vara nåt problem, eller!? Jag har nämligen två katter och vill inte att tube-trapen ska bli förstörda på en gång, ifall katterna får för sig att det är klätterträd jag byggt åt dom.

/Rolle
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/30 :  14:40:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
...ifall katterna får för sig att det är klätterträd jag byggt åt dom...


Ja det är ju ett problem...

Angående stenullen så borde tillverkaren ha koll på om det finns skadliga partiklar i den. Kolla deras hemsida eller skicka dem ett mail.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/30 :  16:47:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hmmm, jag gick in på Isovers hemsida och konstaterar att jag blivit förd bakom ljuset, för där står att det är en glasullsisolering, trots att det var stenull jag ville ha.

Men OK, det får gå ändå, fast nu känns det som att jag kan behöva lägga ett varv av sån där täckjacksfiber/polyestervadd runt glasullen också.

Var köper man sånt billigast? Det var nån som sagt en gång att tyggrossister kan vara en god början, eller är det nån som vet ifall IKEA har sånt också?
Hur tjockt bygger en täckjacksmatta/polyestervadd? Nån som vet?

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000