HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad L76?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/07/25 :  14:58:54  Show Profile Send matsnas a Private Message
Letar efter ett litet, snyggt och bra system till hembio och musik. Typ Nad L76 med kanske någon stativare från B&W's 600-serie?! Nån som har synpunkter? Vad finns det mer för snygga prylar i samma prisklass? Är det lönt överhuvudtaget, eller lurar jag bara mig själv? Rummet är på c:a 80m3.

I all ärlighet så kommer jag nog köra mer hembio än musik i det rummet så det är där tyngdpunkten bör ligga. Dock kommer det nog bli varvat med några spår från Knopfler, Sting eller Clapton.

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/25 :  20:03:02  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det finns massor av av lifestyle-prylar, men du behöver nog lägga lite mer kraft på effekten. L76 kommer inte klara att driva ut högtalarna i ett så stort rum (utgår från att du använder 602-stativaren i den storleken på rum), och dessutom kommer du få rejäla glapp i surroundbilden om du inte skaffar ett antal bakhögtalare.
Eller ska du bara ha en midre del av rummet som hemmabio? Jag utgår för tillfället från att du ska spela surround i hela rummet, dvs rummet är ca 7x11 meter.

Här är ett perfekt tillfälle att utnytja DD EX till fullo..

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:53:46  Show Profile Send matsnas a Private Message
Japp, det är just effekten jag är orolig över. Mitt rum är c:a 5x6m med takhöjd på 3m med diverse möbler blir det c:a 80-90m3. Vad värre(?) är att det är två dörrar som öppnar upp mot resterande 200m3. Som tur är går de ju att stänga. =)

Jag ska skaffa helt nya prylar men tanken var att köra med stativ. Anledningen till stativhögtalare är att de är lite snyggare(?)/luftigare samt att jag inbillat mig att det är lättare att driva stativ med en aktiv bas än att ha stora golvare (där man kanske ändå vill komplettera med bas för hembio).

Har tittat längtande på cantons ergo stativare men känner att de inte riktigt lever upp rent estetiskt. Ett par RC-K med lämplig drivkälla verkar ju inte helt fel men då ligger vi nog i över skiktet mot vad jag orkar betala.

Vill gärna ha lite tips på märke/modeller som rekommenderas (gärna länkar).
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/26 :  08:28:58  Show Profile Send zahnn a Private Message
Blev lite konfunderad på hur du hade räknat när du fick 5x6 meter till 80 kvadratmeter, men det var ju kubikmeter du hade räknat rummet i... Ville bara påpeka det, tror inte att Bubben såg det... (skrev 7x11m...)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/26 :  09:47:39  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Ville bara påpeka det, tror inte att Bubben såg det... (skrev 7x11m...)

Nej, det stämmer...jag läste galet där.

När du säger driva med sub menar du väl att koppla in på högnivåingången på subben och dela mellan högtalarna och subben?
Då är det inte subben som driver högtalarna, utan fortfarande förstärkaren. Så i det fallet gör det ingen skillnad om du har stativare eller golvmodell, inte heller någon regel att stativmodeller kräver mindre effekt än golvhögtalare för att de är mindre. Så du kan nog fritt titta på vilka modeller som helst, både stativare, golvmodeller och sub. (nu blev det ytterligare lite svårare antar jag)

NAD L73 kostar runt 6000:- Det blir nog svårt att få något i den prisklassen som klarar av upgiften.
Måste det förresten vara en CD-reciver?
Myriad har en kombinerad enhet på 6x60W och DVD som har lågnivåutgångar om kraften inte skulle räcka till. Finns slutsteg i samma serie...dock ligger priset på 12000:- för DVDrecivern.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/07/26 :  22:49:07  Show Profile Send matsnas a Private Message
Nej, jag hade nog tänkt mig en aktiv sub som kan sköta sig själv utan att belasta resten av systemet.

Jo, NADen är ju prismässigt intressant men jag är egentligen ute efter nåt som låter bra, funkar bra, ser bra ut och som inte finns i alla andra hem. Tycker det är lite trist att det är samma format på alla system. Skulle egentligen vilja ha en DVD som ser ut som Musical Fidelitys X-ray.


Optimalt så skulle den driva 5.1 aktiva högtalare som t.ex. en stativvariant av läckra usher CP-6371


...alternativt kunde de drivas av ett trevligt 5-kanalssteg i schyst design.

Edited by - matsnas on 2005/07/26 22:50:23
Go to Top of Page

matsnas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/08/03 :  09:48:17  Show Profile Send matsnas a Private Message
Ok, har sansat mig lite och inser att plånbok och utbud inte stämmer riktigt överens.

Tittade igår på AudioVector M3 som ser väldigt slanka och fina ut men har sen jag lånade ett par canton dc91 för ett par år sen har jag varit löjligt förälskad. Hur är ljudet på de mindre cantonmodellerna, t.ex. DC32 eller DC302?

Kör idag på en HK AVR2000. Orkar den med ett par 32'or?

Tacksam för alla inlägg...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000