HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio RS6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:11:45  Show Profile Send Shullman a Private Message
Hi-fi Musik va minst sagt lyriska över dessa högtalare, någon som hört dom och kan bekräfta detta? eller som har någon annan åsikt?



Edited by - Shullman on 2005/07/11 16:12:56

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/07/12 :  22:17:26  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag köpte H&M för första gånger på länge tack vare den recensionen. Blev också mycket intresserad av denna högtalare. Undrar hur den står sig mot tex AV Mi3? Är det verkligen ingen som lyssnat?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/07/12 :  22:27:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har inte hört denna modell, men mina erfarenheter av Monitor Audio är bara goda. Skulle kunna tro att Ågrens Hifi tar hem denna modell. Då får du chansen att jämföra mot Audiovector.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/07/12 :  23:06:12  Show Profile Send Shullman a Private Message
Tar förmodligen en sväng förbi och lyssnar i morm på RS6, återkommer med eventuella lyssningsintryck

Edited by - Shullman on 2005/07/12 23:07:25
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/12 :  23:07:40  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Undrar hur dessa skiljer sig mot S6 o S8(före detta ägare som ångrar lite att jag sålde).

Ngn som vet om vanliga S i silverserien kommer att utgå eller finnas parallellt med RS?
Vore lite konstigt om dessa fanns kvar då specarna o priserna är lite för lika.




Edited by - Fidelity on 2005/07/12 23:09:17
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/12 :  23:16:51  Show Profile Send Blue a Private Message
S kommer utgå och ersättas av RS.

Läste vilka uppgraderingarna var någonstans men minns inte riktigt, står det inte på hemsidan kanske?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/07/13 :  19:13:40  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Är med intresserad av dessa eller RS8.
Tror ni dom kan ge Canton Ergo RC-L en match? Kanske inte i basen men förövrigt. :)

Mvh
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/13 :  21:06:49  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Tror att RS8 lär vara svårslagna av ett par RC-L på rätt många områden bl a diskant och klarhet.
RC-Lorna kanske rockar fetare och kan säkerligen skapa större ljudtryck men allroundkvalitéerna tror jag att MA lär besegra RC-L.

Detta är bara gissningar baserade på ägandet av ett par MA s8 (vilka jag saknar i dag) och lyssnandet av Cantons högtalare i Ergoserien.


Edited by - Fidelity on 2005/07/13 22:39:02
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/17 :  03:31:20  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Ngn som lyssnat på dessa än (eller RS8)?

Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:58:15  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Jag lyssnade i ett par timmar idag på dessa och till er andra i 10pappsligan så lyssna på dem innan ni köper något. Jag har nog lyssnat på 15 högtlare i denna prisklass under det senaste året och rs6 lät faktikst bra och jag föredrog dem faktiskt ganska lätt även jämfört med dem som stod bredvid för 15500kr.
Kunde låta finlirigt med finlirarmusik men med typ rage against the machine, danzig, white zombie, en jäkla stampataktenkänsla. Med Pink Floyd och dire straits riktigt riktigt härligt det också. Erasure och Depeche Mode hade goa ljud och david gahan kunde jag pressa HÖGT. Rage pressade jag också utan att bli för jobbigt. Det var även bra gung på låg volym.
Hoppas man inte blir sedd som kass i huvet nu när man tycker som H&M. Men det är nog annat som folk retar sig på den tidningen än ett test för 10000kr. Men det blev ju ändå en sjuhelsikes diskussion just nu när de gjorde detta test (ointressant test egentligen för de med dyrhifi). Jag skall nog köpa dessa för de blev aldrig jobbiga. Inga s-ljud som svider fast att där fanns detaljer, bredd och djup med en jävla takt faktiskt.
Vi diskuterar inte 50papphögtalare men de har mycket av dyrare högtalare fast i lite mindre format.
Sen tog de ju i så de nästan kräktes i H&M men om det gäller i denna prisklass så stämmer det nog rätt bra faktiskt. Många dyrare som jag inte gillar. Finns säkert andra åsikter men detta gillade jag.

Finns ju i ek också

Ps. Jag är inte återförsäljare


Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:21:22  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Intressanta erfarenheter , steffo74 =)

Undrar hur dessa högtalare står sig mot ett par från GR (så lyriska recensioner som RS6 fått så kan det väl inte vara långt ifrån?) eller gamla S-serien.


Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/07/21 :  13:18:19  Show Profile Send coldcut a Private Message
Trevligt... nu kan jag skrota min tråd! Ja, det vore onekligen intressant med en jämförelse mellan rs och gold serien. DET vill jag läsa om...

-
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/07/21 :  14:27:11  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Gamla s serien tyckte jag kunde bli lite klar (för ljust ibland i toppen för min smak så att jag kunde ana ett litet s för länge), men det är ju en smaksak och med kringelektronik som är mycket bra är det kanske inte så, men jag är ganska känslig.
Diskanten är lite mer så som jag kom ihåg på stativern monitor audio gold 10.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2005/07/29 :  02:59:43  Show Profile Send forken a Private Message
Här kommer lite intryck av RS6orna.

Först börjar vi med byggkvaliten och själva designen. Inga 90 graders kanter nu utan rundade hörn. Extremt bra träarbete efter att ha flyttat produktionen från England till Thailand om jag inte har helt fel. Detaljerna runt elementen är lite plastigare än de på Guld 20orna. Högtalaren känns väldigt clean.

Ljudet är som det brukar vara för Monitor Audio åt det varmare hållet. Vet inte riktigt var jag ska börja imed priset på 9500:- känns det som där inte finns så mycket att klaga på. Börjar med att säga att elektroniken jag spelat har funkat väldigt skiftande med RS6orna, startade med Avi S21 och Arcam DV27 och oinspelade högtalare och här lät det inte så himla roligt. Dock imed högtalarna inte var inspelade så lät vi denna kombinationen köra i 2 * 24h innan någon annan elekronik testades. Beredd på ett varmt ljud så blev jag inte överraskad när jag satt mig och lyssnade. Varmt var det i överflöd, spelar mycket och relativt rapp bas för ett par så små högtalare. De basproblem som uppstod var inte så alvarliga med tanke på hur det brukar låta i rummet med andra högtalare. Saknade väldigt mycket luft i toppen och ljudbilden kändes lite utsmetad. Nästan det mesta av detta löste sig när Arcam DVDn åkte ut och Cayin CDn kom in. Nu började det låta mycket bätter. Luft i toppen blev det dock kunde där varit ännu lite mer av det. Stramade upp basen rejält och lite av det varma försvann vilket jag upplevde positivt. Nu var det dags att testa Nait 5an också. Känns som detta inte var någon bra kombination. Blev extremt mycket S ljud, basen tappade pondus, kändes som seperationen i toppen försvann. Ut med Naiten efter 30 min. Får se om vi kan ge den ett nytt försök om ett par dagar. En 30 minuters lyssning får tas med en nypa av salt. Ska ge den en chans om ett par dagar.

Hur som helst så tycker jag Monitor Audio lyckats väldigt bra med denna högtalare. Gillar du ett lite varmare ljud vilket jag tror många i den prisklassen gör så kommer du inte bli besviken. En högtalare som med rätt elektronik kan prestera extremt bra. Den för pengarna extremt bra finishen tror jag ger en rätt hög VAF vilket inte är helt fel. Ser absolut inte ut att kosta under 10000:-. Funderar du på att köpa högtalare för 10000:- och köper ett lite varmare ljud har jag svårt att se någon bli besviken. Sen att de verkligen lyfter sig med rätt elektronik gör att det känns som en högtalare som verkligen man kan leva länge med. Dock tycker jag man får anpassa elektroniken för annars kan det nog bli för mycket av det goda.

Hoppas detta har varit til hjälp för någon, kommer återkomma om någon vecka när högtalarna är inspelade och elektronik och placering testats lite bättre.

Folk i Skåne kan hitta dessa högtalare för demo på Lyssna i Ystad.

Edited by - forken on 2005/07/29 03:01:50
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:50:02  Show Profile Send knoxville a Private Message
Lyssnade idag på RS6:orna på jämtljud i Östersund.

De var kopplade till amplifix och cdfix tillsammans med transperant kablage. Högtalarna stod placerade ungefär 1m från sidoväggarna och 1.5 meter från bakväggen. Ändå var det mycket bas enligt mig. Lite FÖR mycket bas, men rummet var enligt ägaren inte speciellt bra. Han hade ställt upp fyra rullar med gulfiber som "tubetraps", men basen var rätt så bumlig i de aldra lägsta registret.

Annars tycker jag högtalaren lät riktigt bra med trevlig diskant och bra klipp i basen. Den var liksom både rejält tight i de övre basregistret men lite bumlig allra längst ner (rumsrelaterat får vi då förmoda).

Som många nämt tidigare så var finishen grymt bra. Såg väldigt påkostade ut och de såg och kändes bra mycket dyrare än 9500kr iaf.

Nu lyssnade jag bara 10 minuter på musik som jag själv inte tagit med mig, så detta skall ni inte se om en rescension utan mer en litet första intryck.

Skulle däremot vara ute efter högtalare i 10000 kronorsklassen skall man absolut lyssna på dessa enligt mig.

Vart nästan lite sugen själv, men jag tror mina HFLS-1:or spöar dem på det mesta faktiskt

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/08/03 :  12:39:29  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Vart nästan lite sugen själv, men jag tror mina HFLS-1:or spöar dem på det mesta faktiskt


Fan också, jag som hade tänkt uppgradera....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000