HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Valg av midbass, hjelp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/22 :  02:48:15  Show Profile Send epifant a Private Message
Jeg står helt fast i valg av midbass til min prosjekterte gulvstående høyttaler.

Øvrige planlagte elementer:
Morel Supreme 130 (bestilt)
Skaaning Flexunits 4"

Midbassen vil være montert på siden og er tenkt å dekke ca. 50-250 hz, alt ettersom hva som vil vise seg å være best når jeg skal sy sammen et delefilter. Under 50 hz vil de bli avlastet av mine to JBL 2245H, DERSOM jeg føler jeg savner noe mer i bunnen

Jeg er meget glad i "JBL-bassen", altså stram, kontrollert og med evnen til å spille HØYT om man skulle ønske det (det gjør man jo rett som det er...). Derfor har jeg sett mye i retning av PA-elementer, og har vurdert bl.a. JBL 2206, PHL, Precision Devices, Volt m.fl.

Er det noen her inne som kan sparke meg videre i riktig retning? Prisklasse ca. samme som ovennevnte elementer... Det hele vil mest sannsynlig bli aktivt delt og drevet av LC Audios ZAPsolute e.l.

På forhånd takk. Ha en god helg!

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/22 :  10:16:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Min röst går på PHL. En 8" tex 2520 eller 2 st 6.5" tex 1160, 1220 eller 1660? Jag kör 3450 och är helnöjd.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/22 :  10:29:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hörde PHL 10" hos Jan Nielsen. Härliga element!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/22 :  11:08:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Han kör faktiskt samma som jag. Mycket trevliga i min mening.
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/22 :  22:54:00  Show Profile Send epifant a Private Message
Takker og bukker!

Jeg mener å ha sett et par PHL 10" (3420?) til salgs her på forumet, men nå finner jeg dem visst ikke igjen.. :(

EDIT: der ja! Blackhawk selger 2 stk. PHL 3420. Bør jeg slå til?

Edited by - epifant on 2005/07/23 00:09:37
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/23 :  00:10:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
De var sålda såvitt jag minns, han hade 6.5" kvar när jag pratade med honom för ett år sen ungefär.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28689
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/23 :  02:41:32  Show Profile Send epifant a Private Message


Hvor får jeg lettest tak i dem da? E-speakers?
Jeg tror 3420 passer bedre til mitt bruk enn både 3430 og 3450.. Fs er noe lavere og Xmax er noe høyere.

Hva med 4510 eller 4040? Fs ser ut til å passe bra, lav nok Qts for bassrefleksbruk, pen BL og Xmax og tilsynelatende grei Qms..
Eller tar jeg meget feil nå?

EDIT: glemte at de to sistnevnte er 12". Vil jeg kunne få problemer med beaming ved bruk opp til +/- 250hz?

Jeg har forresten ca. 50-60 liter pr. kasse til rådighet...

Edited by - epifant on 2005/07/23 02:43:30
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/23 :  10:20:49  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Epifant!

Du har valt för övrigt fina element,men risken är stor att du suboptimerar ditt system med att välja kanske basreflex i området 50-250 Hz,tycker jag.

Sök i stället ett element med fs nära 29 Hz,Vas nära 100 L, och Qts nära 0,29.Om du gör en sluten låda på ca 50 L får du ett Fc också vid ca 50 Hz och ett Qtc värde nära 0,5.

Detta ger maximal fidelitet och är lätt att integrera med en sub utan problem med det "fotprint" som annars avsätter sig på ditt system.

Det borde finnas flera kvalitets element som passar.PHL elementen är bra ,men har tyvärr fel "Unity load volume" för att passa en låda med låg grupplöptid nära 50 L.

Björn

Rättat: stavfel

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/07/23 10:33:53
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/23 :  11:29:13  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har själv ett par JBL2123H i ventilerade lådor på c:a 6L som fungerar alldeles utmärkt, dock vid en något högre delningsfrekvens än du vill ha (90Hz). Om du absolut vill ha just den delningsfrekvensen, skulle jag försöka få tag på ett par 2120, eller kanske ett par 12" 2202 om du kan lägga delningsfrekvensen vid 60Hz.

/Rolle
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/23 :  23:27:05  Show Profile Send epifant a Private Message
Gode forslag å ta med seg her.

Gignos: Qts på 0,5 er omtrent det jeg hadde satt meg som mål. Dersom jeg skulle havne litt under tror jeg ikke det heller gjør så mye. Grunnen til at jeg har satt ca. 250 hz som øvre delefrekvens er for å få så mye membranareal som mulig i midbassen (samt deler av nedre mellomtone). Vet du om noen elementer som kunne passe, slik at jeg slipper å begrave meg i datablader og T/S-parametre en gang til?

Paradigm: 90 hz blir antakeligvis litt i høyeste laget. Det er ønskelig at høyttalerne spiller såpass langt ned at man _kan_ klare seg uten subbass. 60 hz? Hmmjaaa...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/24 :  00:08:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
Anledningen till att jag föreslog 2123'an, är att de är lätta att få tag på till hyfsat pris och inte minst för att de låter mycket bra och jag har svårt att tänka mig att en delningsfrekvens på 90Hz skulle bli för hög, eller att det skulle medföra några nackdelar eller problem. Jag skulle snarare se det som ett plus om man experimenterar lite och låter basen och midbasen överlappa lite och kanske också väljer ett lägre ordningens filterkarakteristik, dels för att skapa ett akustiskt "klister" mellan basen och midbasen, lite beroende på elementens inbördes placering, dels för att på så sätt få lite extra driv i den regionen, fast det förutsätter nästan aktiv/digital delning med fas/löptids korrigering mellan elementen.

Fungerar utsökt när det är inställt!!!

Fast det här är vad jag skulle försöka åstadkomma, för jag har ju ingen aning om hur dina prioriteringar ser ut.

/Rolle
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/24 :  15:44:51  Show Profile Send epifant a Private Message
Hmm.. nå ble jeg veldig i tvil. Dersom jeg skal gå for din løsning med fase- og løpetidsjustering snakker vi vel fort om ting ala dyrere DBX, evt. DEQX?

Foreløpige tanker rundt prosjektet så langt:
- midbass med god punch og evne til å spille høyt uten kompresjon
- 12" er ikke et must. 10", 8" eller evt. 2 x 6" er også "akseptert"
- hadde håpet å slippe å investere i en DEQX e.l.
- Har funnet ut at jeg kan altfor lite om løpetidskorrigering

Paradigm: forslaget ditt om en 2123 og delefrekvens på ca. 90 hz er i høyeste grad interessant, men da vil jeg være svært avhengig av en (evt. to) sub(er). Og de skal jo også ha kasser, forsterkere osv...

Samtidig er også UrSv`s forslag om en 8" eller 2 6" interessant.. hmm.. Det skal ikke være lett...
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/24 :  17:22:34  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Epifant!

Min åsikt:

Om jag var säker att JBL2245H alltid skulle vara placerad under,dvs. midbasen,mellanregister och diskanten i en låda ovanför med alla element pekande åt samma håll och ljudtrycksförmåga är det mest centrala,valde jag nog också kanske JBL 2123.

Jag skulle då naturligtvis ha uteslutit mellanregistret och bytt diskanten,dessutom använt den delning som Paradigm antytt här ovan.

Ett mycket kompetent PA eller Pro-system hade uppstått.Som jag förstår tänker Epifant att ställa upp sitt system hemma,helst med maximal flexibilitet i ett vardagsrum.

Då blir hans val av lådor, element och delningsfrekvenser som skall kunna separeras ett problem i sig som kan ställa till det lite om allt skall kunna separeras,tex. att JBL sub basarna skall kunna ges en mer optimal placering,dvs bli väggnära någonstans och de övriga högtalarna fristående.

Kvar blir alltså då en midbas som skall kunna ges en bra plats fristående tillsammans med mellaregister och diskant.
Högst upp i lyssningshöjd hamnar då diskanten och mellanregistret som kan med fördel byggas i samma låda.

Volymsbehovet,inre, ligger vid ca 11-12 L.Vid lämplig utformning av denna låda, kan nog en sida göras så att den passar in att ställa på midbasen som i sin tur skall kunna stå på JBL 2245H sub bas som säkert minst bygger ca 50 cm i höjden.

Det betyder att lämplig höjd för midbasen blir ca 40-50 cm med en volym av ca 50 L. Det borde kunna gå utan problem.
Efter detta återstår det att välja midbas eller egentligen ett element som kan fungera tillräckligt långt ned om de står separerade från sub basarna.

Jag tror att 12 tum är för stort och 8 tum blir för klent om nu tex denna bas skall kunna användas "side fireing" mellan 50-250 Hz placerad nära golvet som fristående och faktiskt så även på JBL:arna där ett litet problem naturligt uppstår med "suckout" pga element golvavståndet.

Jag har tittat på en del möjliga element,men faktiskt föreslår jag bara en ytterligare, Flexunit : 10 A 77 25 10 som jag tror blir nära optimalt även för sidoplacering.
I en ca 52 L låda får den Qtc värde = 0,5 och fu = 50 Hz.Det finns säkert fler som kan duga ,men det överlåter jag åt konstruktören Epifant.

Bäst ,kanske är att göra en sluten låda med midbaselementet så nära kortändan som möjligt.
Mellan baslådan kan på så sätt omplaceras på minst två sätt som kan ge gott resultat.
Dvs. nära JBL subbasen rakt fram eller åt insidan.

Fristående kan då mellanbasen eller nu som bas bäst bli placerad nära golvet och ett lämpligt mellanstycke införas mellan denna och mellanreg/diskant som alltid bör hittas i lyssningshöjd.
Jag tycker förövrigt att det finns en mycket stor potential för detta system om nu fortsättningen blir omhändertagen på rätt sätt,dvs val av filter,utformning av baffelytor map.diffraktion,hänsyn till reaktiv återverkning från "volymerna",placering i ett vardagsrum osv.

Bortset från ett mycket gott val av element :

Den enda risken med detta projekt ,som jag ser,är att om det går att "swappa" vänster "topplåda med höger utan att vrida 180 grader och filter akustiskt inte är av jämn ordning och inte är av"TP"filtertyp för hela kedjan tom. mellanbasen utan är frekvensdelade över ca 250 Hz på flera ställen ,vertikalt placerade.

Då har ett,obs i mitt tycke,helt trivialt,"dussin" system uppstått som jag gärna betecknar som vanliga monohögtalare,stereoplacerade.

Men detta är min egen privata upfattning och detta har jag stått fast vid i över tjugo år och kommer nog aldrig att ändra på.

Parentes:

Själv delar jag aldrig en subbas högre än ca 50 Hz,inte ens i multikanalsystem som kan ha fler en en subbas.

Orsaken är många,men en är att uppdelningen mellan tryckzon och frekvenzon kan hanteras mycket bra om detta utformas på lämpligt sätt och fås lätt att integrera med fu 50 Hz inom Haas laterala ASW ( Auditory Source Width) basar med LEV (Listener Envelopement) av sk. "World Class Envelopement" typ som alltid placeras inom "cone of confusion".

Till sist även med basarrayer typ A+B ("Stage horisont arrayer" ) utom Haas,dvs adresserande de två ASD fallen,både Auditory Source Distance och indirekt Auditory Source Depht, också de med ung samma fu.
Detta sätt att återge ljud det låga register området har förevisats en gång ( helt dola,det var prototyper) på Arken mässan i Gbg.

Vitsen är att subbasen inte skall exitera normalt golv takavstånd(2,4 m) med halvvåg utan det blir förbehållet huvudbasen i fronthögtalarna i första hand.

Har man högre takhöjd kan man dela ännu lägre,tycker jag.För den som har möjligt att simulera med analysator av FEM typ tex. den som följer med Sound Easy,kan själv se vad som händer bildligt med olika Fu/fö och placeringar.Slut Parentes.



Trots min egen övertygelse, och hur jag ser på detta från mitt perspektiv, vill jag önska Epifant lycka till,din utgångspunkt,(val av element,delnings frekvenser.som grund),är kanske bättre än något annat jag sett här på forumet! hitintills?

Björn

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/07/24 17:23:44
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/24 :  20:07:50  Show Profile Send epifant a Private Message
Gignos: takker og bukker Det er oppløftende å høre at jeg er på riktig vei.

Du er svært nær mine opprinnelige planer med dette prosjektet. Om diskanten skal plasseres over eller under mellomtonen er fremdeles usikkert, men på skissene mine er den plassert over og dreid 60 grader bort fra lytteren. Altså svakt "off-axis", men med diskanten og mellomtonens akustiske senter så nær hverandre som mulig. Om den endelige plasseringen blir slik blir opp til resultatet av lyttetestene.

Midbassen hadde jeg tenkt å plassere i samme kasse som de øvrige elementene, men pga den smale baffelen er sidemontering den eneste løsningen (En egen kasse KUNNE vært en mulighet, men da ender man opp med ennå flere kasser. To separate, avkoblede kasser er såklart en mulighet, men de vil uansett få identisk bredde og dybde). Det du nevner om mulige problemer i forbindelse med avstand til gulvet har jeg (til en viss grad) tatt høyde for allerede. Diskantene vil havne ca i vanlig ørehøyde (ca. 90 cm fra gulvet), og man vil derved ha muligheter til å plassere midbassen et godt stykke opp i kassen.

Dersom jeg skulle få behov for 2245`ene vil nok disse få hver sin (enorme) kasse, plassert ca. i midten av rommet hhv. foran og bak lytteposisjon.

Om det dere finner det interessant kan jeg også utdype mer om valg av elementer, delefrekvens osv. Helt kort kan jeg si at Flexunitsene i utgangspunktet var planlagt brukt uten midbasser, med en delefrekvens rundt 80 hz. Grunnen til at jeg valgte å gå bort fra dette og satse på en dedikert midbass var for å få mer punch i midbassområdet enn hva en 4" klarer å levere, samt unngå å presse elementene for mye. Selv om dynamisk kompresjon ikke er Flexunits`enes største problem ønsker jeg uansett ikke å teste grensene. Ved å bruke en dedikert midbass vil man få mer punch i midbassen, og jeg tror det vil være forholdsvis uproblematisk å la den gå så langt opp som +/- 250 hz. Det er overraskende mye "massasje" så langt opp i frekvens

EDIT: Hadde jeg delt Flexunits`ene ved 80 hz hadde jeg selvklart ikke brukt 2245`ene. Planene var i tilfelle å bruke 2 stk 8" eller 10"ere i hver sin subkasse.

Edited by - epifant on 2005/07/24 20:24:45
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/24 :  20:15:56  Show Profile Send epifant a Private Message
Nærmere forklaring til montering av diskant, i tilfelle jeg forklarte meg litt vanskelig:

Om man går ut fra at bildet viser høyre diskant vil altså elementet dreies ett skruehull (60 grader) mot klokken, slik at det akustiske senteret vil havne noen cm til høyre. Riktignok om lyttetestene bekrefter det jeg allerede har i hodet Derved vil diskant og mellomtone se ut som om de står rett overfor hverandre, samtidig som man akustisk og teoretisk sett vil oppnå en liten økning i stereoperspektiv samt at diskanten ikke vil havne midt på baffelen, noe som også er fordelaktig. Teoretisk sett


Edited by - epifant on 2005/07/24 20:23:08
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/24 :  23:00:26  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag använder Behringer DCX2496 Ultradrive med tillhörande mätmikrofon med gott resultat. Kostar avsevärt mindre än dbx.

Mina JBL 2235 har sitt centrum 56cm från golvet, det var något jag fick hjälp att räkna fram av bl a "Mr. Widget" på Lansing Heritage. Rent praktiskt kan jag konstatera att det fungerar ypperligt. Det finns också en hel del matnyttigt att läsa om elementplaceringar, i tråden om mitt MTM bygge där."My hybrid MTM project"
http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=4157
Av någon anledning låg sidan nere just nu, men det ska gå att söka den där.

/Rolle
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/27 :  20:20:58  Show Profile Send epifant a Private Message
Paradigm: DCX2496 er planen hos meg også Det eneste jeg er usikker på er lydkvaliteten, men ettersom jeg kommer til å bruke den digitale inngangen tror jeg ikke det blir noe problem. Jeg har hørt mye bra om 2496`ens D/A-konvertere.

Skal lese igjennom tråden din, høres ut som interessant lesing
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/28 :  00:04:16  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag kanske inte har de allra känsligaste guldöronen i världen, men jag är iaf väldigt nöjd med ljudkvalitén, så när som på att den ena Ultradrivern ibland kan ge ett lite svagt "fräsande" ljud i högtalaren, men om jag stänger av den och sätter på den igen så försvinner fräsandet ett tag. Jag ska prova att spraya alla kontakterna vid något tillfälle när jag tröttnat på "fräset". Annars är jag väldigt nöjd med mina DCX2496'or och jag kan omöjligt tänka mig att vara utan dom idag.

Jag tror att tråden kan ge en hel del värdefull info och tips om MTM och JBL.

/Rolle
Go to Top of Page

epifant
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:15:58  Show Profile Send epifant a Private Message
Da var det tid for litt oppgraderinger!

Morel-diskantene er nå bestilt og ankommer en gang i oktober. Dersom alt fungerer slik det skal og alle planetene står i riktig posisjon osv. drar jeg en liten tur til Danmark en gang i neste uke for å hente Flexunits`ene. Kun et par 4" i første omgang, det skal tross alt betales også...

Det kan også se ut som om de tidligere planene om en Behringer DCX2496 har blitt forkastet til fordel for en DEQX . Jeg tør nesten ikke si det høyt, plånboken min vrir seg i smerte hver gang jeg nevner det...

Jeg har også bestilt litt kabinettmaterialer, så nå skjer det ihvertfall mer enn bare planlegging! Når det hele kommer i gang vil jeg opprette en egen tråd med bilder og prosjektstatus etter hvert som det hele ruller fremover.

Takk til alle som har bidratt med hjelp så langt!

Mvh Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000