HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 12v trigger till ICE-power?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/07/20 :  11:52:23  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Jag har införskaffat mig ett st slutsteg med två ICE 500ASP-moduler. Detta fungerar ypperligt, dock skulle jag vilja ha möjligheten att koppla ihop dem med mitt försteg som har 12v trigger! Går detta att göra, kan jag köpa en sådan krets någonstans? (har sökt med inte hittat något)

Jag har inte några djupa kunskaper när det gäller ämnet så en färdig byggsats eller så vore ju praktiskt..

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/20 :  12:20:42  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det är inte så avancerat. Ta ett relä (12V spole, 230V 10A kontakter) och bryt matningsspänningen till trafon (om där är en trafo) eller till modulerna. Gör så själv på mina steg (inte ICE, men 4 st p3a). Det fungerar om försteget orkar driva reläet, så det kan du ju testa innan du bygger in det i steget.

Edit: Kom på att det kanske finns triggeringång på modulerna. Kolla det, eller någon som vet kanske kan svara på det...

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2005/07/20 12:21:50
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:38:17  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Hmm.. Jag är inte alls så kunnig på detta, har lyckats löda ihop ett delningsfilter så långt sträcker sig mina elektronikkunskaper...

Jag behöver nog lite mer detaljerad information om jag ska lyckas med detta märker jag.. Någon som har info med typ detaljerad info ang komponenter (jag hittar massor av reläer på ELFAs hemsida, har inte en aning om vad jag ska ha dock!)?

Någon annan som har kopplat sina ICE ASP med 12v trigger kanske?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:47:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är det du vill göra? Stänga av slutstegen med försteget?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/07/21 :  08:16:30  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Sorry, jag kanske skulle ha sagt det med

Alltså. Jag vill att slutsteget ska slås på och av automatiskt då jag slår på och av mitt försteg. Försteget (Primare SP31.7) har 12v trigger utgång som jag tänkte koppla ihop med slutsteget..

Som sagt har jag ingen koll på sånt här, jag har sökt på DiyAudio.com utan att hitta något matnyttigt, tänkte att det kanske fanns någon här som kunde förklara hur jag ska gå tillväga..

Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/21 :  11:59:28  Show Profile Send zahnn a Private Message
Annars så finns ju http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q112q120q150&CampPath=&NoCache=7/21/2005%2011:57:46%20AM&IsCampaign=N&SelectedWAG=17640&COSID=AEDCDCD8AAE7418DAB48A28BF0C46395230541.
Om du kopplar försteget i masteruttaget och slutsteget i ett av slaveuttagen så startar steget när du slår på försteget... En lite enklare lösning om man inte vill in och pilla i steget.

Har du någon manual till steget eller en länk till var man kan ladda ner en. Det är ju lättare att hjälpa om man har mycket info... =o)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/07/21 :  15:17:00  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Här är adress till slutstegsmodulerna:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/graphics/powerhouse/user_graphics/pdfs/ICEpower500ASP_datasheeet_1-4.pdf

Jag hittar inget i den ang det jag söker, men jag kanske inte har letat tillräckligt.

Primares egna slutsteg har ju remote link som de kallar det, skulle vara trevligt att få samma möjlighet med mina "hembyggen" (inte byggda av mig dock).
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:28:42  Show Profile Send zahnn a Private Message
Schemat i fig 16 på sidan 17 i ovanstående datablad gör det du vill göra. Det sätter modulerna i standby när du lägger 12V på basen på transistorn. =o)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/07/22 :  09:28:31  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
zahnn: Tack, men det hjälper inte mig så mycket, jag är ganska rejält okunnig när det gäller sånt här.. Jag behöver nog mer handfast hjälp än så..
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/22 :  13:54:29  Show Profile Send zahnn a Private Message
Ok, ska se testa fram lite motstånd när jag kommer hem.

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/07/22 :  16:13:23  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Oavsett vilket så kommer du nog att behöva ett 12v relä så att komponenterna hålls åtskillda.

Om jag fattar det hela rätt och om man tittar på kretsschemat så kan man ta +12v ifrån anslutningen som heter Vcc och gå via ett relä och sedan in på anslutningen som heter standby/protect men jag är kanske helt fel på det

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000