HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baffelsteg+elementplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/25 :  17:38:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo..jag undrar om man skulle kunna göra så att jag bygger en extra stor baffel för att på så sätt undgå förluster..alltså min tanke är att bygga ett par tvåvägshögtalare med passivt filter. Dessa högtalare kommer gå ned till ca 45-55 Hz...dessa är sedan tänkta att kompleteras med varsin subwoofer (som dom kan stå på...)

Delningen mellan sub å sidohögtalare är tänkt att göras via aktivt delningsfilter. Delningsfrekvensen är tänkt att ligga kring 200Hz/2 ordn....tror jag...

Hur som helst..vad tror ni om en extra stor baffel för att slippa dämpa högre frekvenser?...eller uppstår NYA problem till följd av detta?

Å hur var det nu man räknade med våglängderna...alltså halva ...eller hela våglängden...eller vad?


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/22 16:09:15

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/06/25 :  19:06:50  Show Profile Send Amatören a Private Message
Kolla på:
http://www.tolvan.com/edge/

Försök lägg bredden på baffeln så att delningen sker vid baffelkompensationen, då "räcker" det normalt med att balansera nivåerna mellan lådorna, vilket borde gå att göra med det aktiva filtret, eller...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/25 :  21:31:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Amatören:

Tack för tipset!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/06/26 :  00:36:57  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
här finns ett alternativ för att kompensera baffelsteget, en länk som kan implmenteras i filtret;
http://sound.westhost.com/bafflestep.htm

och om du tänker bygga aktivt, varför inte göra filtret lite brantare? eller tänkte du köpa ett färdigt filter?

mvh
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/27 :  01:57:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
stef: Tack för länken
Brantare?!....mmm medför inte detta större tidsfel?....nja filtret hade jag nog tänkt att bygga själv....är ju smålänning..JU.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/06/27 :  19:36:34  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Njae det kan jag nog inte hålla med om.

Tänkte bara att eftersom du skrev sub(woofer) och sådana element brukar ha ganska tråkiga uppbrytningar lite högre upp i frekvens, då kan ett brantare filter vara bra.

En stor fördel med aktivdelning är ju att man kan dela lågt och brant utan förluster. Passa på att ta vara på dom fördelarna när du ändå bygger.

Annars tycker jag att din tanke med att lägga baffelsteget vid deliningen är intressant.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/27 :  20:00:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Subwoofer eller woofer...nja inte helt oväsentligt vad gäller övre gränsfrekvens....får titta lite på det där med 4:e ordn filter...vilken filterkaraktäristik är lämpligast...Linkwitz..eller?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/27 :  21:34:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag "klabbade" lite med med edge för att få en bra frekvensgång efter ett tag så visade det sig att detta fungerar fint...om än skrymmande...den yttre linjen är alltså konturen på baffeln


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/27 21:36:40
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/28 :  03:13:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bästa resultatet hittils ser ut så här:


Jag har ritat det i paintdet blev lite sådär...tanken är att det som är rött skall tas bort....är det nån mer än jag som tycker att "kurvlinjen" har slående likhet med en "logaritmisk spiral"?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/28 :  12:42:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Synd bara att det bara går att "köra" med ett element i edge...fast då hade man ju i och för sig varit tvungen att begränsa frekvensomfånget för varje element mm....kanske inte så smidigt när det kommer till kritan

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/28 12:43:02
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/06/28 :  13:21:36  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Synd bara att det bara går att "köra" med ett element i edge...fast då hade man ju i och för sig varit tvungen att begränsa frekvensomfånget för varje element mm....
Ladda ner programmet och manualen du hittar på denna sida:
http://www.pvconsultants.com/audio/diffraction/downloadbds.htm
Kolla i manualen hur du modifierar Excel för att det ska fungera.

Mycket nöje

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/28 :  14:52:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ajajaja...då måste jag skaffa excel först...har bara viewer

Tack för tipset hur som helst

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/06/28 :  15:43:35  Show Profile Send secanbj a Private Message
På tal om hur bafflar kan se ut så har Troel Gravesen gjort ett intresant test på fäljande länk
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/OBS.htm

/Anders
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/28 :  16:25:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Spännande....mmm vad jag funderar på är ju i och för sig att bygga en basreflexlåda....å sen LÄGGA TILL en extra stor baffel...

Förresten undra vad som händer om man gör ett hål eller en slits nånstans på baffeln istället för att bara fokusera på "konturen" på baffeln?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/21 :  16:13:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hur som helst...här ser man i alla fall en fin kurva över frekvensresponsen:


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/07/21 :  16:29:14  Show Profile Send Amatören a Private Message
Ser bra ut!
Dags att börja bygga?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:09:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
i väntan på stålar...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/07/22 :  10:41:07  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Lite av mina erfarenheter om baffelbredd.
Efter att ha testat min Jx92s bredbandare både i MLTL (smal baffel) och Teds egen TL (bred baffel) så föredrar jag bred baffel. Nu är det iof inte samma låda men största skillnaden (förutom bafflebredden) bör huvudsakligen vara i basen.

TL'en (med bred baffel) är betydligt lättare att placera i rum, går att placera nära bakvägg och sidovägg utan att stereobilden tar stryk eller att basen påverkas nämnvärt. Dessutom har TL'en ett större djup i stereobilden, förövrigt ett djup som jag hittils inte hört med någon annan högtalare..

Jag har testat att baffelstepps korregera båda varinaterna men en korregerad smal baffel får inte samma egenskaper som en bred baffel. Frekvensmässigt blir det mar balancerat, men det är oxå det enda.

/Jesper
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/22 :  16:08:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hur nära sidoväggens insida kan man placera elementet utan att det får negativa följder?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000