HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hittar ni till Veckans Sladd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  10:33:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kul läsning en gång i veckan!

Veckans Sladd!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/20 :  10:53:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En riktig höjdare!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  11:25:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Liknande kåserier saknar jag i hifipressen (även om kanske produktspecifika födslar inte hör hemma i en hifitidnings kåseri). Jag tycker det är väldigt kul att läsa dylika texter.

I Vi Båtägare finns det oftast flera kåserier som tar upp allt mellan motorbåts- vs segelbåtsägare, vattenskotrarnas vara eller icke vara, diselns förtjänster eller bara ett glädjefnatt kring hur underbart det är med teak olja.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/07/20 :  17:20:19  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tack för tipset och en stunds rolig läsning!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:11:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
I Elektronikvärlden fanns det förr kåserier av denna typ, roliga och läsvärda, hur det är i nuvarande versionen Ljud & Bild vet jag inte för det var länge sen jag tittade i den.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:55:33  Show Profile Send markih a Private Message
Sladd är en begåvad kåsör. Minns ett inlägg han gjorde på HiFimagasinet för 4-5 år sedan, viklet handlade bla om en egensinnig gammal farbror i Alingsås. Inlägget raderades, för det handlade inte alls om HiFi, men jag minns det än idag som mkt läsvärt.

markih
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:02:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tack för tipset, skall läsas så snart som möjligt.

Bravo
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:45:57  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag brukar läsa dom...tycker dom är bra och har en viss poäng.

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/07/22 :  01:57:27  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Alla som bashar på Virtanen har min respekt!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/22 :  11:20:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
Ja, billigt och säkert väldigt prisvärt också med 49,000 pistoler för ett par Vifa och Seas element, eftersom det blev så fyndigt presenterat!

OK, det är kanske inte samma utmaning, men jag tar hellre ett par JBL-element och ett par DCX2496 från Behringer, sju dar i veckan, dels för att jag tror att jag skulle föredra en sådan ljudmässig "födelse" och dels för att det garanterat blir billigare!!!

/Rolle
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/07/22 :  12:08:32  Show Profile Send matså a Private Message
Virtanen, den tokstollen. Han är kass.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/29 :  14:14:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ännu en Sladd skriven!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  14:29:08  Show Profile Send mayro a Private Message
herregud vad han skriver bra .... och vad träffande....

TACK sladd för denna läsning..... Och tack EA som hjälper oss komma ihåg att läsa dessa sladd också!!!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/29 :  16:11:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack tack, Mayro! Du är härligt positiv!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/29 :  16:26:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vekligen underhållande, underhållning på bra nivå

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  21:45:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tack EA, för påminnelsen...läste ju förra veckan också...bra spalt det där

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:29:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Idag hade jag TVÅ olästa sladdar...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:47:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Alltid bra texter alltså...å det där med hus å mäklare är ju bara för rolig....krönikören (eller vad man skall kalla det för) borde bli författare på heltid..om det nu inte redan är så.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/16 :  08:11:21  Show Profile Send mapem a Private Message
Det där Sladd skrev om Kina var intressant, och om en framtid då Kina inte längre är massproducent när lönerna stigit där.

Man kan få en föraning om detta om man tittar på Taiwan. Jag var i Taipei på försommaren. Vi känner ju Taiwan som ett land där billiga prylar massproduceras. "Made in Taiwan" är ju inte direkt något kvalitetsbegrepp i de flestas öron.

Men det där är redan historia. Lönerna i Taiwan börjar närma sig västeuropeiska nivåer. Jag pratade med folk inom IT-branschen och fick klart för mig att Taiwan är som Sverige för tio år sen, snabbt på väg in i det postindustriella samhället. Man satsar nu på mjukvara i stället för hårdvara, tillverkningen läggs i Kina (det andra Kina, det stora, på fastlandet alltså).

I och för sig producerar Taiwan 70% av alla laptops i världen, oavsett vilket märke som står på dem, och 90% av alla platta skärmar. Men Taiwan går raskt från massproduktion med billig arbetskraft till Hi-tec, forskning, avancerade tjänster o s v.

Frågan är då när det stora Kina går samma väg. Om tio år? Tjugu år? Och var sker då massproduktionen? Afrika? Arabvärlden (när oljan tar slut)? Eller sker all produktion i automatiska fabriker utan en enda arbetare?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/08/16 :  09:05:50  Show Profile Send hal a Private Message
Mycket trevligt skrivet av herr Sladd.
Många träffsäkra iakttagelser och välformulerat.

Intressant det där med Kina. Just nu sker det en enorm befolkningsförflyttelse från landet in till städerna där alla jobben finns.
Häromdagen köpte jag en speciell hammare som jag använder i mitt jobb.
Den hade hickoryskaft, med rätt tyngdpunkt och bra kvalitet för 19.- ! (15 kr och 20 öre + moms)
Förut har den kostat från 150.- till 275.-.
Jag tror inte det är någon ide´ ens för en smålänning att konkurrera med det.
Att producera något i Sverige som kan produceras i Kina är nog lönlöst på sikt.
Vi kommer att få se alltmer produktion förflyttas utomlands.
Då gäller det att våra företag inser att det ekonomiska centrat kommer att förlyttas till Kina och kan ställa om.
Redan är en kinesisk SUV på väg som kostar nästan 100.000 kr mindre än en europeiskt tillverkad.
Massproduktion kan vi glömma, däremot får vi satsa på att ligga i framkant avseende teknologi och kvalitet, satsa på tjänstesektorn och
kanske på turism och musik.
Sedan måste företagen som investerar i Kina se till att de kinesiska arbetarna kan leva ett hyfsat liv.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/08/16 13:45:26
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:52:08  Show Profile Send edison a Private Message
"Sedan måste företagen som investerar i Kina se till att de kinesiska arbetarna kan leva ett hyfsat liv."

AMEN!
Blir väl dyrare än idag med deras obefintliga fackföreningar/rättigheter i världens värsta diktaturstat, men om det oroar så är det nog så att det i alla fall (dvs även MED anständiga villkor för människorna i fabrikerna) skulle vara billigare att producera därborta...


-----------------------------------------------


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/16 11:53:34
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/16 :  12:12:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det finns fackföreningar i kina..men dom styrs med järnhand av kommunistpartiet. Men jag tror att lönerna är på väg uppåt i kina om än långsamt - korruption har ju möjliggjort att lönerna med stor marginal understigit lagstadgad minimilön (samma problem i Indien förresten). Dessutom så skrevs den kinesiska valutan upp för en eller två veckor sedan..detta betyder att det blir något billigare för kineserna att handla utländska varor - samtidigt som kinesiska varor blir lite dyrare utomlands. Men det handlar väl om mycket om marginella förändringar.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  12:16:22  Show Profile Send mayro a Private Message
EA...tack igen .. du håller oss vakna med din tråd varje vecka.. Sladd KAN skriva saker. det är rent 100% sant..Tack EA.. tack Sladd...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:38:12  Show Profile Send edison a Private Message
ohmega:
Just det, dessa 'fackföreningar' är bla pga hur de styrs inga verkliga fackföreningar, vilket gör att jag tar mej för att kalla dom obefintliga, då dom per definition inte gör vad dom ska: ta arbetarnas intressen tillvara.
-----------------------------------------------

Sladden är en verkligt begåvad kåsör, den saken är lika klar som solen (är just nu ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/16 13:39:33
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/16 :  15:31:37  Show Profile Send KingX a Private Message
underbar läsning!

tackar för länken

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/16 :  22:53:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bra och tankeväckande text. Allt är faktiskt.se inte så enkelt som somliga tycks tro...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000