HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 lånat saker man ångrat efteråt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/04 :  20:44:40  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har en sån krypande obehaglig känsla jag gjort nåt väldigt dumt genom att lånat Bat stärkaren samt nu Ayre / Cardas grejorna.. Dom skall ju återlämnas ju...

vad ni lånat som ni blivit tvungna att lämna tillbaks.. Men som skapat hifihysteria inom er av saknad..
Jag tror inte jag är ensam om att haft saker hemma som ställt till livet efteråt




Driver Mayros hifidagis

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/01/04 :  21:04:03  Show Profile Send bjorn a Private Message
Du är nog inte ensam om den känslan, misstänker jag. När jag jobbade i Norge träffade jag på en hifi-recensent som vägrade testa saker han inte hade råd att köpa...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Edited by - bjorn on 2006/01/04 21:04:57
Go to Top of Page

ArtSound
Member

170 Posts

Posted - 2006/01/04 :  21:17:48  Show Profile  Visit ArtSound's Homepage Send ArtSound a Private Message
Lånte engang et sæt Avantgarde Acoustic DUO. Det skulle jeg nok ikke have gjort

Jeg var faktisk ikke specielt interesseret i at låne dem, men blev nærmest presset.

"OK en dag eller to"
"Næ, du skal låne dem i 30 dage"

De har været her siden

www.artsound.dk
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/04 :  22:02:39  Show Profile Send Snoop a Private Message
FadelArt Stream Special Biwire är något jag inte velat lämna tillbaka.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2006/01/04 :  23:50:20  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Jag lånade en Arcam Alpha 8 Cd av en kompis, och den ville jag inte lämna tillbaks...

Det värsta var att kompisen inte hörde någon skillnad på min CDspelare och hans...

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/04 :  23:51:11  Show Profile Send mayro a Private Message


du kunde ju lämnat din då..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/05 :  09:23:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jaa du Mayro, uttryckens och smileysarnas obestridliga konung!! Får du provision på antalet smileys du använder i ett inlägg??

Skämt åsido,

Känner nog allt igen mig i din ångest och har själv ett par liknande erfarenheter..

En jobbig tid var då jag hade hemma en Transparent Power Link Plus på prov till S1:an.. Var inte riktigt beredd på sådana stora skillnader och förbättringar. Plånboken och tjejen skrek neeeeej och ångesten kom krypande.. Måste isåfall lämna tillbaka den ju!! Efter typ en vecka tvingade jag mig själv att köra tillbaks med den till Consulten.. Någon månad senare klippte jag till på en Power Link Super som "kompensation" för ångesten över att inte ha köpt Plus:en då!!

Ja det var ju en jobbig tid och jag mådde jääätte dåligt!! Så inte mer än rätt med lite "plåster på såren"

Nå, tjejen höll inte med förståss!

Ungefär samma känsla när jag hade hemma mina nuvarande monoblock och CD/försteg.. Plånboken och tjejen skrek ännu högre NEEEEJ och våldsamheter stod för dörren hemma. Så jag fick snällt packa in dom i bilen och köra till Alingsås med dom... Väl där kunde jag inte bli av med ångesten och acceptera tanken på att "bara" nöja mig med S150 slutsteget, behålla min Meridian G07:a.

Så förhandlingarna tog vid..

Resultatet är känt! Och ångesten är borta!!

Ja något måste man ju unna sig när man arbetar hårt, reser mycket och stressar och mår dåligt.. En tidig födelsedags present till sig själv liksom!!

Och tjejen då?? Ja hon håller förståss fortfarande inte med om det även om hon gärna njuter och drömmer till Robbie och Josh Groban och hur bra de låter genom fina systemet..

Men visst är det då!! Man får banne mig vara försiktig med vad man lånar hem!! En liten erfarenhet jag lärt mig utefter vägen!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:07:50  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kul skrivet, Mahler!

Jag hälsade på hos min svåger igår och tog med egna skivor (Chris Jones, Stephen Simmonds mm, svågern gillar bara gammal jazz). Jag har tipsat och hjälpt honom att köpa en fantastisk anläggning med Pioneer 668 + Tara Labs 3300i + Vincent SV-226 + Audiovector Mi3 Super och det var lite jobbigt att höra hur bra det lät. Han och jag har lagt ner samma budget på våra anläggningar men jag har satsat på flerkanal. Därför låter musik dubbelt så bra på hans...

Bara att släppa detta och gå vidare, men lite ångrar jag att jag åkte dit... ;-)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2006/01/05 10:08:36
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/01/05 :  11:18:00  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
För 1½ år sen lånade jag ett par Carlsson OA52.3 högtalare av avr7000 för att de var bland de sista Carlssonhögtalare jag inte hade provat hemma i mitt eget vardagsrum.
Efter någon dag försökte jag köpa dem av honom, han vägrade att släppa dem...
Nog för att jag var insnöad innan, men det vart klart förvärrat efter att ha levt med dem ett var veckor.

Det vart raskt en tur till den lokale handlaren och köpa ett par egna när jag hade lämnat tillbaks dem.

Lite samma känsla var det när samma vänlige avr7000 släpade med sig sitt första hypex-steg undertiden jag hade lånat OA52.3 och vi lyssnade en hel kväll och njöt av musiken.
I samband med det startades projektet med att bygga ett större hypex.

Både högtalarna och hypexslutsteget är kvar och kommer där att förbli under lång tid framöver.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/05 :  11:22:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Låna aldrig något du inte har råd att köpa!
Detta är så viktigt att jag upprepar:
Låna aldrig något du inte har råd att köpa!

Det blir aldrig roligt att lyssna på musik igen.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/01/05 :  11:31:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
Ibland är man homla nöjd med att ha köpt först utan att låna.
Denna känsla infann sig när jag fick hem Audioquest Amazon signalkabel.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/05 :  11:53:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Inget är bättre än ett rejält överköp!

Nu står den här och gnistrar med eken speglandes i fronten....

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/05 :  12:37:10  Show Profile Send CC a Private Message
Senast misstaget var kablaget från FadelArt, Coherence-serien... Det var mycket hårt att lämna tillbaks.

Längre fram så kompromissade jag å investerade i serien under, vilket jag inte ångrar...

Men jag får nog erkänna att Björn-Ola ha en poäng, det är mycket svårt att få tillbaks den där förnöjsamheten när man (jag!) måste lämna tillbaks sådant som höjer den musikaliska glädjen pga brist på pengar...
Men å andra sidan tränas man (jag!) då i att spara å gneta samman de där slantarna som behövs! Vilket inte är min starka sida vanligtvis...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/05 :  13:14:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Va har du nu gått o köpt Sladd?? Ny BIL ELLER??? :)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/05 :  13:34:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om man aldrig lånade hem något skulle man nog aldrig byta något heller, som svar på din fråga mayro, allt, hela riggen är hemlånade prylar. Förutom Cdn den köpte jag ohörd(!) bara för att få samma design som Krell KAV 400xin. Inget jag ångrar i alla fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/05 :  16:02:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Låna hem grejer som man aldrig kan köpa finns det ingen mening med, det enda man då utsätter sig för en oändlig längtan helt i onödan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/05 :  17:47:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det kan vara illa nog att lyssna på en anläggning i butik som man aldrig har råd att köpa...

Edit: Oj...Nu var det ju inte butiken jag ville äga ..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/05 17:50:01
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/05 :  20:47:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Mahler:

Beteckningen stämmer både på en tysk sportbil och ett tyskt slutsteg...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/05 :  21:40:18  Show Profile Send Mahler a Private Message
UJJJ!!

Har du gått o handlat en Z4 M Sport kommer jag ALDRIG läs ALDRIG att handla av dig igen Sladd!!!! ;(

Annars är det kanske lite Burmester som hittat hem måhända?? :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/06 :  12:30:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

911

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/01/06 :  14:50:16  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Hi Fi Consult Posted - 2006/01/06 : 12:30:37
911

mvh

.








Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/06 :  15:58:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nä fy farao!!



Men hur ligger det till nu med Consulternas hemlånings möjligheter??
Kan man låna hem den en helg??

Nå,

Hursomhelst så klara du dig.. Z4:an råkar för mig vara snäppet vackrare faktiskt än en Porsche även om Porsche alltid är en Porsche.. Och just 911 går aldrig någonsin ur tiden modemässigt!!

En fantastisk bil helt enkelt

Grattis Grattis!!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/01/06 15:59:41
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/01/06 :  17:07:25  Show Profile Send K-man a Private Message
Hehee...tror du gick på luringen Mahler...jag tror det är en sådan här 911 det handlar om...eller



\\K-man
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:05:21  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm!!

Jag kan ha gått på pumpen alltså!!!

Eller?? Har du inside info K-man så du kan bekräfta detta??

Å andra sidan borde jag ju fattat detta, Sladd är ju bra lurig ibland, med sin klyftiga retorik!!

Nå, man får dra lärdom och vara lite mer på sin vakt nästa gång så man inte går på pumpen igen..

Men å andra sidan, som ordspråket säger!

"Det historien lär oss är att vi inte lärt oss något av historien"

Risken finns alltså att man går på pumpen igen!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:04:18  Show Profile Send K-man a Private Message


\\K-man
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000