HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Senaste hissningen av högtalare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/07/19 :  17:37:57  Show Profile Send coldcut a Private Message
Jaha! Så var det dags igen! I senaste numret av hifi o musik utses nya Monitor Audio Rs6 till den bästa högtalaren under 10", någonsin. Med pompa och ståt. Skulle vara intressant att veta från någon som lyssnat om det stämmer. I så fall är ju letandet över.

Mvh
John

-

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/19 :  17:45:28  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det roliga är att "den bästa högtalaren under 10", någonsin. Återkommer i varje svensk hifitidning med jämna mellanrum så det är inget att gå på, ut och lyssna....

Ger så otroligt mycket mer...


Alla har ju olika tycke och smak....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  18:17:39  Show Profile Send mayro a Private Message
Det lustiga är för oss som läst om dessa JÄMT "bättre" högisar år till år är faktumet att dom ALDRIG i live just är bättre än den dom utsåg för tio år sedan....

Och skulle dom ALLTID vara sååå mycket bättre varje gång så skulle ju en högis idag ifrån förr låta rent fruktansvärt illa mot en ny idag.. Och så ÄR det ju inte som jag hör o hört genom åren....

Så dessa best of är rena rama skiten anser jag...

Sedan detta att då man hittar en NY favorit. Ja DÅ kommer kritiken mot den förra. Enligt en som sa detta så borde ju den kritiken komma direkt DÅ när dom testar den..

För då man prova en 10000 kr högis så har man ju HÖGRE referenser man kan jämföra med och därvid också ha kritik att framföra om den billigare ev sämmre burken ju..

Så sker inte...

Konstiga saker sker i hifivärlden anser jag.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/19 :  18:48:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tror att vissa tidningar är rädda att förlora annonsintäckter, då det är mkt sällan man ser en produkt som får mindre än treor i betyg.....vilket ska motsvara medel för klassen. Har de sån tur att de inte råkar testa dåliga högtalare, eller görs det inga dåliga högtalare längre?
Tar allt jag läser i vissa tidningar med en stor nypa salt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/19 :  19:48:50  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Man ska var försiktig att dra slutsatser av så kallade minitester och liknande,när högtalaren testas ensam.Det brukar bli betydligt mer gnäll på högisarna när dom testas mot flera andra modeller i samma prisklass.


Edit:har inte läst testet,det ovan var bara generellt.

Edited by - Llönnblom on 2005/07/19 19:51:36
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:31:52  Show Profile Send yudansha a Private Message
Var står det att Monitor Audio RS6 är den bästa högtalaren i prisklassen någonsin? Och när har det stått någon gång tidigare?

Som jag uppfattar artikeln är den bäst av de i testet och i toppnivå i prisklassen. För övrigt är det ju så med de flesta hifitidningar att det testas produkter som i förväg verkar bra varför det inte så ofta är några riktiga bottennapp.

Men visst vore det kul om någon tidning gjorde en jämförelse av testvinnare i en viss prisklass under de senaste 5-10 åren!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:42:30  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm. tror man hakade upp sig på mitt inlägg kanske... Förtydligar lite då...

Jag menade mycket generellt om snuddande ALLA tester som görs. O specielt där man tar samma märke mot tidigare modell av samma märke osv...
Där blir det rent patetiskt. Varje gång dyker KRITIK upp om tidigare högis i förhållande till den nya som visar HUR det borde varit redan förra gången.... Och detta är generellt snudd alltid så...

INTE just bara test MOT varann osv.. Utan då dom jämt utser BÄST I TEST osv....osv osv...

Men men. Jag drog mina slutsattser av detta fenomen och la helt ner att ens LÄSA hifitidningar för mer än tre år sedan. Och ögnade lite i en tidning på en mack o konstaterade att det kommer förbli så framöver också... Så jag tog konsekvensen av min åsikt o slutade helt enkelt läsa skräpet...

Sedan så står det MERA här om olika saker än någonsin en tidning ens kan hänga på.. Och det bästa är att OM man blir intreserad o vill ha specifierat nåt så frågar man via inlägg.. Vill man SE mer så BER man ägaren bara ta en bild..

Så ser JAG det...Och ska inte fortsätta "hacka" på hifipressen mer här nu... Har ju sagt mitt ju....

Men LITE mer närvaro av biltestandan vore inte dummt.. I biltester kan man verkligen LÄSA råa sågningar av klass... Och det finns ÄNDÅ annonser ju av det tvärsågade märket.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/19 :  20:53:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Läser man testerna bokstavligt kan det lätt bli patetiskt.
Nämnda tidning är knappast längre någonting att bry sig om.

Bravo
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:04:04  Show Profile Send coldcut a Private Message
Kan förtydliga mig lite hur testen är genomförd. Totalt testes 9 golvhögtalare i prisklasserna 3500 - 10000 kr. De är: Chario Silverette 100T (7,200kr), Cav Fi-II (9995kr), Dynaudio Audience 62 (10.000kr), Dali Ikon 6 (9996kr), Eltax Symphony 8.4 (3.495kr), Rega R5 (9500kr), Dynavoice Challenger M.85 (3.495kr), Monitor Audio Silver RS6 (9500kr), Quad 21L (7900kr).

Ordagrant citat från testen: "Dessa högtalare (Monitor Audio) låter förbaskat bra och vi har aldrig hört något bättre i den här prisklassen - någonsin" -sid 28 stycke 4

Vilken dödsruna som kommentar till de andra testdeltagarna...

Samt: "Oavsett kringutrustning, musikval ellervem som lyssnade, levererade den ett oantastligt ljud. Den var väldigt mycket hifi och snudd på ännu mer musik. Det här är den högtalare ni i första hand skall lyssna på. Absolut toppklass på ljudet som knappast kan bli så mycket bättre för dessa pengar. Den lär dessutom konkurrera en bra bit uppåt prisstegen också." -sid 32 stycke 1

...så behöver det inte uppstå dispyter om vad som står och inte står i testet...

Men detta låter onekligen bra.. eller hur!

Edit: Glömde det bästa:

"Tror vi då att den helt oinvigde slölyssnaren från gatan skulle höra skillnaderna? Svaret måste bli ja! Skillnaderna är så uppenbara att att 99 av 100 i ett blindtest skulle plocka ur Monitor Audio som den bästa." - sid 33 stycke 2

-

Edited by - coldcut on 2005/07/19 21:10:08
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:06:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Deras test av B&W 802 jämfört med testet av 802D var faktiskt roligt att läsa. Det är som Mayro skrev , efterföljaren är såå mycket bättre. O ändå var företrädaren en riktig dräpare.

En skit tidning i mina ögon sett.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:15:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Coldcut

Dom är ute på farlig mark när man skriver på det sättet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:31:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Antiköpte förra nummret av HiFi&Musik (dvs köpte det inte, i protest)
det räckte att man titta på omslaget, men sommarnummret fick en chans .

Kan bara hålla med coldcut, något mer förvirrat och oanständigt är svårt
att uppbringa på tryckt papper.

Läser man omdömena för varje högtalarmärke för sig, då har alla olika
förtjänster och är jättebra på sitt sätt, men den nykorade referensen
är outstanding

Den enda behållningen i sommarupplagan är den synnerligen kritiske
insändarskribenten som blev tungen att prenumerera på blaskan

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:36:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Som sagt, man frågar sig om de haft sån tur att inte en enda tillverkare sänt dem en högtalare som låtit skit, eller om de helt enkelt inte sågar pga annonsintäckter.
Jag menar ALLA högtalare kan inte låta minst som medel i klassen, utan några som lät sämre skulle det ju inte vara just medel....får inte ihop det riktigt...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:47:08  Show Profile Send coldcut a Private Message
Nja, Rega R5 fick sig en rejäl släng av sleven och därmed endast 5 i hifibetyg.

-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:49:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
HiFi-betyg,

Som allt annat, det finns inte en sanning.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/19 :  21:52:57  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Den enda behållningen i sommarupplagan är den synnerligen kritiske
insändarskribenten som blev tungen att prenumerera på blaskan

Den insändaren var kul att läsa
Själv så har jag tankar på att skicka ett mail till herr Bryngelsson och säga ett och annat

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:33:56  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Mjaa, Bröder.
Jag vet inte riktigt, men jag tycker att det blir en massa skott mot ett mål här.

Jag håller i stort med kritiken som riktar sig mot HIFI-tidskrifter i de flesta fall.
Det finns redan avhandlat i flera trådar.
Det har sällan visats upp den positiva kritiken, utom kanske när det känns mer bekvämt.
Jag har stor behållning av att läsa alla dessa magasin, och förmodar jag, även en hel del andra här på forumet.
Svårt att tro annat när alla tycker och tänker en massa runt dessa.

Däremot så känns det lite grand som att det gått trend i att såga allt, misstro vad som helst som står i svensk och till viss del i utländsk hifi-press.
Annars kan man såga vad man nu för tillfället känner för, och ge uttryck för det.

Jag tycker att man kanske kan nyansera det ständiga sågandet med ett litet tankeexperiment:
Om nu någon har ett intresse för hifi, och förhoppningsvis för musik, och upplever Monitor Audio RS6 som det bästa han eller hon har hört, någonsin.
Är den recensionen fel då?

På detta forumet är det flera tusen medlemmar, och alla tycker olika.
Om det mesta.
Hela tiden.
I många trådar.

Gott så. Det är liksom vitsen med ett forum.

På en Hifitidningsredaktion sitter det kanske fem personer som skall utvärdera en apparat, kabel eller pling plong vadsomhelst.

Det gör det hela enklare att komma fram till beslut, och det behövs eftersom man inte kan göra undersökningar på ett forum vad alla tycker och tänker, med tanke på den mångfald av svar vi får här, blir det också en omöjlig uppgift.

Alldeles oavsett sponsorpengar eller inte, och annat, så blir det en komprimerad form av tyckande och tänkande vid en utvärdering.

Fel eller inte, beror på vem man frågar.

Visst det är ett litet fegutalande, men ändå ej, eftersom jag menar att det är dags att sluta gnälla på vad som skrivs i hifipressen och börja ta lite eget ansvar. Det finns ingen som är så naiv på detta forum, att man helt och rakt av köper det som skrivs i vilken hifitidning som helst.

Jag hoppas att det inte finns någon som är så naiv på detta forum, att man tror att våra rekommendeationer är det man absolut måste skaffa sig.
Tja, då finge man gå ut och köpa sig 12 cd-spelare, 8 försteg, 9 slutsteg, 1000 m högtalarkabel av varierande märke, DAC, SACD, DAT, HDCD, FNATT, KNATT och tjatte också.

Jisses gubbar, vi kan ju inte ens komma överens om hur en utvärdering skall gå till.
Än mindre hur man skall lyssna, när man skall lyssna och på vad.

Det gör detta området i sann mening dynamiskt.

Tagga ned lite på sågandet.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:46:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
akktustakki

Jag håller med dig tillviss del , men varför har inte High Fidelity ballat ur på samma sätt. Förvisso händer det att även dom drar igång på förstora växlar men inte i närheten på samma sätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:53:54  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Johan: Vet ej.
Min gissning är att det finns olika bedömningsgrunder för alla människor på alla olika hifitidskrifter, liksom hos oss.

En del av fackpressen uppfattas som mer trovärdig än andra.
En del skribenter uppfattas som mer trovärdiga än andra.
Exempelvis så skulle flertalet läsare uppfatta Ken Kessler som mer trovärdig i sina uttalanden än om jag skrev samma recenssion.
Oavsett vad apparat det gällde.

Kanske tur det.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:55:00  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
men varför har inte High Fidelity ballat ur på samma sätt
Ja, det är den stora frågan

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:57:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det som är tragiskt är att praktiska fel slinker igenom omärkt.

Kraven på funktionalitet och användbarhet förbises och hifiapparater som är dyra tillåts allt för ofta passera utan anmärkning. Detta trots att kontakter sitter för tätt, fjärren är oduglig, cdspelaren är buggig, etc. Här krävs det stor uppryckning från press, kunder och företag (där jag själv tar på mig en del, såklart).

Faktiskt är bl.a. B&O förebilder vad gäller användbarhet. Oavsett om vi snobbar gillar det eller inte.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:59:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Efter att ha läst inläggen var jag i högsta beredskap att skriva... vad akkustaki skrev!?

Vi är ärrade HiFi-nerdar, för f*n! Vi kan släppa sånt. Hellre en HiFi-tidning än ingen alls. Och vart skulle i varit idag om vi inte som nyfödda audiofiler kunnat dregla över HiFi-blaskor? Vi måste ju läsa om det nånstans.

Och om vi skulle starta en HiFi-tidning... jösses. Antagligen skulle halva bestå av mätningar och bluecheats, resten sågningar av div. grejer. Inte mycket roligt...

Man har ett val. Jag köper inte tidningar jag inte gillar. Eller så kan man leva med det.

M
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:04:38  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hifi&Musik´ recensioner är tyvärr skrivna på ett sätt som inte inger
något större förtroende, betygsskalorna är obegripeliga, en massa
parametrar som grundar sig på subjektiva omdömme.

Om man nu, mot förmodan, skulle få för sig att köpa ett par högtalare,
är nämda tidskrift en försvårande omständighet när det gäller att göra
ett val.

Ännu en anledning att bygga själv

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:05:59  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
quote:
Kraven på funktionalitet och användbarhet förbises och hifiapparater som är dyra tillåts allt för ofta passera utan anmärkning


Håller med fullständigt.

Jag har personligen aldrig haft en enda vettig anledning för fjärrkontroll till något annat än TV.
Det är jag det.

Det är inte samma sak som att bekvämlighet för användarna i nuläget skall vara ett problem.
2005 skall det inte heller vara ett problem för vilken tillverkare som helst att tillgodose kundernas krav.

Men, som sagt, jag tycker fjärrkontroll för en musikanläggning är helt onödig, och återigen, det är jag det.

F,låt till coldcut.

Å, det var ju inte det denna tråden handlade om alls.
Så, låt oss återvända till TOPIC.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:18:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Har man läst denna tidning i 15år som jag gjort så blir man när man ser dagens upplaga. Ta bara nr6 i år "Stortest Digital special" bla Bladelius Freja testas, eller snarare visas på bildFör i Freja texten så använder de drygt 150 ord för beskrivningen av den. Och sedan så använder de hela 23 ord för att beskriva hur den låter, och av den texten så blir man inte speciellt klokare........ Vore jag återförsäljare så skulle jag inte släppa en enda produkt till testning i denna tidning idag, för i mina ögon så är de inte seriösa.
Hifi&Musik är inte ute efter kvalite på sina tester, utan de har gått inför att testa så mycket som möjligt utan minsta kvalite istället.
Och varför envisas de med att hålla på att testa Hembio grejer, när de har en systertidning till detta ändamål

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:23:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
rannegarden: Japp!
Med risk för att jag börjar tjata mer än nödvändigt.

Men visst är det så att intresseväckare är: tidningar med snygga bilder, intressant innehåll och någon som tycker någonting överhuvudtaget, om något som man själv är intresserad av.
Mitt intresse blev om möjligt starkare med hjälp av hifipapper någon gång på -80:talet.
Innan dess var det skruvande i Radio&Televisions byggen.

Som sagt, det finns mycket positiva upplevelser i samband med att läsa en hifitidning.

Om nu inte allting i denna tidsskrift är tillfyllest, vilket jävla ord, så är det väl mest att återgå till bänglandet här hos oss.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000