HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Nautilus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/07/04 :  11:28:31  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Är det någon som har provlyssnat på dessa bestar? De som kostar 450.000 kr paret. Låter de lika fint som man tror att de gör?
Någon som vet var man kan provlyssna o se dessa i verkligheten?
mvh Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/04 :  15:28:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Problemet med dessa högtalare är att man hela tiden hör havet susa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/07/04 :  16:00:04  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
att äga ett par sånna är ett av mina mål här i livet, det bestämmde jag mig för när jag var 12år.

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/04 :  16:03:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag tycker dom är otroligt fula?

hur står dom sig mot exvis 802?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

devil
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/07/04 :  18:16:20  Show Profile Send devil a Private Message
Hade hellre satsat på Nautilus 802.. men behöver inte 4st stereosteg att driva 802orna hehe...

/Christian
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/07/04 :  20:54:11  Show Profile Send CC a Private Message
Hellre då Nautilus 800D för ca 180.000kr!

Antagligen är 800D av de få högtalare som kan mäta sig mot:

Respons Grand

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:16:27  Show Profile Send yudansha a Private Message
Räcker det inte med B&W 802D för att överglänsa Respons Grand?
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/04 :  22:42:51  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Tja jag vet inte riktigt vad man ska säga om dom....men hursomhelst vore en provlyssning intressant. Hörde med Hifiklubben här hemma om det inte vore intressant men det tyckte dom inte.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/04 :  23:15:19  Show Profile Send Blue a Private Message
"Hörde med Hifiklubben här hemma om det inte vore intressant men det tyckte dom inte....."

Hehe... lite jobbigt, och förmodligen även dyrt, för en liten Hifiklubben-butik i Sverige att fixa hem ett par sådana där (+ 4 st Classé-slutsteg) för provlyssning - när dom nog ganska enkelt gissar sig fram till att lyssningen inte kommer sluta i en affär...

Sedan är väl den "unika" grejen med dom här vare sig priset (ganska "blygsamt" i jämförelse med t.ex. några av Wisdom Audios skapelser faktiskt) eller ljudkvalitén (gissningsvis inte oerhört mycket bättre än 800D) utan designen som ju är fullkomligt övercool!

Visst finns det andra hiendhögtalare med extrema utseenden (t.ex. div brutala hornkonstruktioner), men Nautilusarna har något verkligt klockrent, genomtänkt över sin design, i mitt tycke. En riktig klassiker!

C.Matsson: Hoppas du får möjligheten att skaffa dig ett par sådana bebisar en vacker dag!

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/07/05 :  10:40:49  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Räcker det inte med B&W 802D för att överglänsa Respons Grand

Jag har hört 802:an o Respons under exakt samma förutsättningar, där är, enligt mig, 802:an helt överkörd!
Jag har däremot inte hört 802D under samma förutsättningar så ärligt talat så kan jag inte veta... Men tillägget D får vara en mycket FET uppgradering för att slå Responsen på fingrarna!
Jag tvivlar faktiskt....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/05 :  11:05:25  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag för min del säger inte ett piP om att det skall finnas högtalare som slår allt annat. Det har jag läst någonstans!


Mvh Magnus Eriksson

PS Förlåt jag kunde bara inte låta bli att skämta lite idag i sommarvärmen DS

Edited by - Manga X on 2005/07/05 11:06:28
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/05 :  12:08:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Designen är tveklöst "übercool" och det finns inget som ens kommer i närheten!

Det vore kul om de kunde höras och visas på någon mässa.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/07/19 :  13:33:49  Show Profile Send denada a Private Message
Som hastigast har jag hört dem på en mässa...

och visst jag skulle vilja ha dem om jag hade råd att betala elräkningen för det som ska driva dem...

Hur de låter tja vad jag hörde så hmmmmmmmmm ja tack.... men om någon annan betalar elräkningen åt mig...

fast visst jag skulle vilja ha dem i trädgården som statyer eller liknande...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/19 :  14:16:25  Show Profile Send Fidelity a Private Message
denada: Har man råd med att köpa ett par har man säkerligen råd med elen ;)

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:31:52  Show Profile Send Nitram a Private Message
Dom skulle ju passa perfekt i ett sommarhus vid medelhavet

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/19 :  15:51:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Kom att tänka på ett litet reportage om en kille i Danmark, i typ förrförra katalogen från Hifiklubben, som hade dessa pjäser i sin lyxvilla. Åtminstone designmässigt var det ju en otroligt läcker lösning med 8 st monoblock från Electrocompaniet monterade på väggen. Cd-spelaren var också Electrocompaniet medan försteget var den där och 10-kanalaren från Tact vill jag minnas...

Kan tänka mig att det lät ganska trevligt också. Extra pluspoäng också för att snubben i fråga dessutom hade en ganska fet, separat hembiohistoria...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  16:04:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bortsett från det estetiska - vari ligger det fina i denna högtalare? Den aktiva delningen uppskattar jag (om än att det kanske inte är helt nödvändigt för alla elementen) men vad är det mer? Det är ju en dyr högtalare...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/20 :  00:27:48  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Nautilus kanske skulle vart nåt för Ernst i hans nya sommartorp, han gillar ju design. Stereon han hade i moraklockan var ju för ynklig....precis vad man kunde förvänta sig av en som tycker hifiapparatur är för stor och ful. Fast eg. borde han integrerat horn i huskonstruktionen.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/07/20 :  09:06:42  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Blue: Det är en man (Andreas Backe tror jag han heter) från Oslo, som gick förbi ett av Hi-Fi Klubbens skyltfönster i Oslo, där han råkade få syn på Nautilus och vart kär direkt... Han fick ärva hans fars villa på ynkliga 1800kvm så renoverade han hela villan och utgick ifrån estetiken i Nautilushögtalaren... Han har en halv U-båt som står på högkant genom villan, och längst upp är det glasfönster (i U-båten) med utsikt över Oslo-fjorden... Han är rätt nöjd med ljudet...

När jag var i Oslo för knappt 5 år sedan hörde jag Nautilus, dock så var detta efter en jobbig vecka + att det var en del alkohol inblandat innan de öppnade rummet med högtalarna uppställda... Kan därför inte säga så mycket vettigt om ljudet...

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/20 :  23:18:07  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Vakre å se på i seg selv, men hvor bra passer to overdimensjonerte sneglehus inn i de fleste nordiske villaer og "lägenheter"? I hypermoderne, minimalistiske hjem er de sikkert stilfulle.

Om dette er et eksempel på at kosmetikk har høyere prioritet enn ren "performance" vet jeg ikke, da jeg faktisk ikke har hatt gleden av å høre disse høyttalerne. Prisen indikerer at disse høyttalerne burde ha en ytelse langt over det ordinære, i alle fall.

I alle fall "cool" med slike ekstraordinære konstruksjoner. Promotion-effekten for B&W er sikkert enorm. Knapt noen høyttaler er lettere å kjenne igjen enn Nautilus.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/20 :  23:55:07  Show Profile Send mayro a Private Message

Min fru log glatt då hon såg bilden här.. Frågade direkt om det var en "snigel".. Hon är skadad av snigelinvationen vi har här i blekinge. Och mest nu efter regnet..

Men vid fråga vad hon anser.. Hmm

Jodå.. Fina sa hon..

Själv skulle jag GÄRNA äga sådana. För vem skulle inte flinande efter dom sett dom säga Johan B´s små taloner va underdesignade....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/20 23:55:33
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:53:00  Show Profile Send denada a Private Message
Jo det är sant....

men hmmmmm tja.... kan ju alltid ha dem i trädgården som statyer eller något...

somliga har tomtar andra har ett par nautilusar

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/21 :  08:18:05  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Pär:

En anledning är väl att dom spelar djuupt,10 Hz eller nått.Sen om det beror på formen(sluten TL, eller finns det nån öppning?) eller elementen vet jag inte.

Edited by - Llönnblom on 2005/07/21 08:22:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000