HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vinyl i vinter - Tips och tankar önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:46:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
I vinter har jag tänkt att jag skall fixa till en Vinylspelare.

Det blir en DIY sak. Fick information nyligen om att det skulle finnas delar i närheten att köpa. (Motor/lager)

Ni som har byggt/bygger, eller bara har en massa ideér, kunskap.

Vilka är de STORA fällorna att ramla ner i ?
Vad skall man tänka på Extra mycket ?

Köpa en färdig arm ?




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/18 :  23:56:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kunskap får man genom att modifera befintliga skivspelare efter alla konstens regler då dessa apparater har en förmåga att avslöja dåliga förbättringa direkt. Genom att förändra en befintlig spelare får man en känsla vad som är bra och dåligt så till slut inser man att man kan bygga en själv. Ett bra tips är att kolla in vad andra har gjort hemmasnickare såväl som tillverkare och snart förstår man vad som fungerar.

Det svåraste som jag ser det är drivningen av motorn då jag saknar en del kunskaper i eletronik för att bygga en bra styrning då helst frekvensstyrt. Tillverkning av vissa delar t.ex lagerhus axel som kräver metallsvarv fräs m.m . Kan man ta delar från en skrotad så har man mycket vunnet då man slipper tänka på att hitta någon som är villig att hjälpa till.

Fällor? Som diy kan man råka ut för allt men man bör tänka efter ordentligt göra massor av skisser så kommer man fram till vad är bra.

Gör det enkelt detta gör att man slipper krångliga konstuktioner som gör att man ger upp K.I.S.S helt enkelt.

Är man nu en självplågare så bygger man en egen arm med alla dess problem om man nu väljer tagential eller radiell variant är upp till var och en men vill man slippa detta köper man en arm.

Min fråga! var kan du få tag i motor/lager du får gärna dela med dig.

/Anders

Numera en hänsynslös eoJUED:are med allt vad det medför.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/20 :  00:15:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ingen mer, några är det väl som har byggt vinylsnurror ?! OM inte annat nån som tycker en massa

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/20 :  01:08:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycka kan man alltid. Jag är väldigt nöjd med spelaren Peter S byggde åt mig.
Lager och motor kom från en Thorens. Träplint fylld med betong. Peter byggde
också den luftlagrade tangentialarmen. Sen har jag ställt spelaren på
squashbollar, funkar perfekt.

Time hade några olika armar, kanske han vill sälja någon till dig.
Frågan är ju om du får köpa Forsell-armen...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/20 :  01:12:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Skivspelare ÄR väl endå ett udda bygge...kan det måhända bero på finmekaniken....?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/08/13 :  12:35:48  Show Profile Send pix a Private Message
Jag tror att den enklaste vägen är att köpa något ev. deffekt på E-bay och plocka vissa delar motor, lager mm.
Skall man konstruera själv är nog själva kärnan att konstruera på sådant sätt att krav på precition inte krävs.
tex skulle en något lutande axel -mot två stödrullar, eliminera glappfria lager. Ett annat exempel är Bosse Hanssons tangentialarm. Genialist enkel och utan krav på hysterisk precition.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:13:47  Show Profile Send Draken a Private Message
Följer detta med spänning då jag själv under vintern skall "plockar" sönder mitt vrak för att göra något kul iställe.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/08/13 :  15:43:55  Show Profile Send Peter S a Private Message
Alltid spännande med vinyl. Det finns många byggen här på forumet, Jan i Dk har nog ett av dom mera ambitiösa. Sök på vinyl, svarv, vinylsvarv, skiv, skivspelare, luftlagrat, betong...etc. Kolla Bernts och mitt Hifitripp till Danmark i Bildreportage delen.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:07:43  Show Profile Send Peter S a Private Message
Min grund-ide är att göre spelaren tung, styv och stumm. Ingenting får flexa eller klinga, och samtidigt ska det vara styvt. Tänka på att det enda som skall röre sig är nålen. Allt annat ska vara som berget, även armen, fast där har man ju en konflikt iom armen ska följa PU:an fritt.

Tangential är bäst då det var så skivan ble skuren, och man slipper all elände med antiskating. Ågreens Hifi i Göteborg säger att han alldrig sett en beg PU som slitits lika mycket på båda sidorna. Säger nåt om hur bra/dåligt antiskating egentligen fungerar.

Sen är det många som kommit fram till att tallriken ska ha mekanisk kontakt med armen genom plinten. Magnet-, luft- eller andra lagringar får mao enligt dessa inte bäre hela vikten av talriken, utan kulan måste ha kontakt. Perspektiv och fokusering påverkes tydligen.
Samma gäller troligen armen (hur fixer man det i en luftarm ) Någon nämde Bo Hanssons arm ovan, den har "hårdkontakt", stål mot glas.

Det är i stort sett va jag vet.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:46:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
tex skulle en något lutande axel -mot två stödrullar, eliminera glappfria lager.

pix, ungefär sådär funkar ju faktiskt Well Tempereds lager. Fast där är det två stödpunkter istället för en rulle. Det låter iallafall som en väldigt smart lösning på lagerproblemet. WT-lösningen innebär dessutom att man vrider den ena stödrullen 180° mot de andra stödpunkterna, så kan man resa lagret upp i vertikalt läge och få det att vilja luta sig/falla mot stödpunkterna genom att foten som lageraxeln står på är förskjuten i sidled. Så är det en massa olja också.
Vet dock inte hur bra resultat det blir jämfört med Scheu- eller Tereslagren.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000