Author |
Topic |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 21:35:36
|
Om man gillar grupper som godsmack, pantera, metallica(svarta och från början fram t om ..and justice for all)
Vilka andra grupper/skivor bör jag lyssna på? Det får gärna vara tok-tungt, och inspelningarna måste vara bra. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
bom
Member
89 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 22:11:36
|
För att få svar på den där typen av fråga kan du testa följande länk http://www.musicplasma.com/
Det är inte min musik direkt, men det verkar som t.ex. Slayer kan vara något för dig |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 23:46:12
|
Nej, inte bara PM! Kul för andra att se oxo ju...
Strapping Young Lad är blytunga och arga! "City" och "Alien" är två bra album.
Deftones kan vara lite skummare och inte så rakt på alltid men då och då är det tokbra. Som i "My Own Summer" från skivan "Around The Fur", hela skivan är värd att testa.
Fear Factory! Demanufacture, Obsolete, Digimortal och Archetype är alla tokbra skivor!
System Of A Down - Toxicity, killen som sjunger är helt galen men vad gör det när det är bra
Tool, både Lateralus och Aenima är mästerverk. Kolla även upp A Perfect Circle som sångaren i Tool (Maynard) även är med i. APC är väl kanske lite mer åt tung rock än metall iofs, menmen...
Testa även Porcupine Tree - In Absentia. Tycker jag. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/07/19 : 18:17:20
|
Ayn: Låter som intressanta tips, hur är det med ljudkvaliten på inspelningarna? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/07/19 : 18:48:31
|
Tool - Lateralus och Porcupine Tree - In Absentia är enormt bra inspelade. Tool - Aenima smäller också högt, liksom A Perfect Circle - Thirteenth Step. Dessa står ut lite extra, resten av skivorna jag nämnde är också bra inspelade, vi pratar åtminstone rejääält mycket bättre än mycket manglarmetall som låter ungefär som Metallicas "Master of Puppets" (rent inspelningsmässigt dvs, inte musikaliskt - alla vet ju att MoP är den bästa thrash-plattan nånsin!)
Sammanfattningsvis - alla är bra inspelade |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Calle H
Member
147 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 11:09:57
|
Gillar man Panthera är ju också Sepultura en självklarhet. Kolla skivorna Roots och Chaos AD. Givna klassiker.
Entombed, Machine head, Hatebreed, och Arch enemy kan du också kolla i den ordningen. Alla lirar denna typ av musik.
Vet inte om de har fullängdare, men Danska bandet Melted borde passa som handen i handsken. Har en singel som är bra, och på Roskilde 98 körde de åtminstone en timme, så frågan är om de släppt det. Värt att kolla hursomhelst. |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 12:13:07
|
Lyssnade en del på sepultura för många år sen, men har inte deras sångare lämnat dem för Soulfly?
edit: stavfel |
|
Edited by - mayday on 2005/07/21 12:13:35 |
|
|
Calle H
Member
147 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 13:35:02
|
Jo, Ny förmåga nu. Sjöng på SRF 04 och visade sig hålla måttet med råge. Årets bästa spelning helt klart. (Hukandes på bild)
|
|
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
ers
Member
194 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 14:30:26
|
Kommer oxå med lite tips när jag kollat igenom hemma...
PS: Max Cavalera, sångaren i Sepultura, spelade med Soulfly innan han lämnade Sepultura. Max och Soulfly hann tom att spela in en skiva innan, lite kuriosa bara
PS2: ARISE med Sepultura är oxå en riktigt känga i ansiktet. Ingen vidare inspelning men riktigt gött röj ! |
Mvh Anders |
Edited by - ers on 2005/07/21 14:34:52 |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/07/21 : 15:08:54
|
Kolla in Pig Destroyer "Terrifyer", Nasum "Helvete" och för all del Mastodon "Leviathan". Bra inspelat, brutalt. De två första är grindcore, tar lite lyssning innan man vänjer sig, men när man brutit igenom vallen blir man rikligt belönad.
Vidare kolla in Dimmu Borgir. Deras två senaste, Puritanical Euphoria Misantropia" respektive "Death Cult Armageddon" är fantastiskt bra, och fantastiskt producerade. Givetvis är det Fredrik Nordström som producerat. Betydligt lättillgängligare än Nasum och gänget.
Vill du ha fler tips? |
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2005/07/21 15:09:34 |
|
|
Calle H
Member
147 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 10:17:47
|
Dimmu borgir är iofs en helt annan musikextrem, och mil ifrån Panthera och Metallica. |
|
|
|
|
Topic |
|