HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra rörlikriktare? fullwave, last= 50mA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/07/18 :  18:00:27  Show Profile Send kasra a Private Message
Någon som har förslag på bra rörlikriktare? ska likrikta fullwave med last på ca 50mA?
Nätdel: LCLCRC
Har tidigare använt 6x4 tungsram med väldigt bra resultat både vid 25mA och 45mA, men är intresserad om det finns bättre alternativ.

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/07/18 18:01:23

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/18 :  18:53:08  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jag använder EZ80 eller EZ81 med gott resultat vid sådana strömmar. Det är dubbeldioder så du kan lätt helvågslikrikta om du har lindning med mittuttag.
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/18 :  19:31:13  Show Profile Send time a Private Message
Dessutom har de 6.3 V glöd separerad, EZ 35 är en med Oktalsockel, ser roligare ut om man gillar det

Lämnat forumet
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/07/18 :  22:00:05  Show Profile Send kasra a Private Message
Lenn Art:
EZ80/81 verkar endast vara tjockare varianter av EZ90. Om man nu ska dra 50mA har man ljudmässiga fördelar av kraftigare rör? ez90 ska ju vara god för en 75mA iaf.

time:
Apparaten i fråga är lockad så här är det välljud som kommer i första hand. Har du några egna erfarenheter av dylika rör?

Vad sägs om GZ37, 5Y3, 5AR4? eller den uberfeta CV4005?

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/07/18 22:03:54
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/19 :  00:48:07  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
EZ80 kan väl ses som en fetare EZ90, men EZ81 är specad för dubbelt så mycket ström som EZ90.

Jag har för vana att använda de små rören typ EZ90/6X4 för "små" ändamål, t.ex. för gallerförspänning, som drar väldigt lite ström. Till försteg, linjesteg eller drivsteg, som drar lite mer ström, använder jag gärna EZ81, men EZ90 gör förmodligen ett lika bra jobb här.

För slutsteg kör jag gärna GZ34/5AR4 dels för att de startar lite långsamt, dels för att de spelar väldigt bra. Jag har nyligen börjat med 5U4G också för att de ser så otroligt coola ut. Jag betraktar de tre som jämförbara. GZ37 och 5Y3 har jag aldrig provat.

Ärligt talat tror jag inte att det spelar någon avgörande roll för ljudet vilken typ du väljer, speciellt inte om du använder ett LCLCRC-filter (btw ett föredömligt klokt beslut!). Det är mycket viktigare att du har robust filtrering med låg impedans på utgången. Sedan ställer försteg respektive slutsteg olika krav, men det har du nog redan koll på.

Dessutom rekommenderar jag att du är försiktig med kapacitans i filtret, använd inte för mycket. Om du är finlirare bör du räkna på tidskonstanterna (LC resp RC) och stämma av dem så att de harmonierar med förstärkarens övriga tidskonstanter – fast det brukar tillhöra överkursen…

Hälsningar
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/07/20 :  01:17:32  Show Profile Send kasra a Private Message
Tack för tipsen.
Verkar inte bättre än att jag håller mig till det beprövade, dock kanske krydda till det med miltiärvarianten av EZ90 --> CV4005.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/21 :  13:54:41  Show Profile Send time a Private Message
Jadå, har provat olika smårör (EZ) i försteg men inte kunnat höra någon skillnad. Större rör har skillnader men det är marginellt tycker jag, 5U4 är en favorit. Skillnaden mellan EZ 80/90 är väl mest sockeln. Sista steget byggdes med 6D22 som är en enkeldiod med lång uppvärmning, kan användas som tidsfördröjning om man har annan likriktning. 6D22 är skottsäker tål mycket ström

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:53:32  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
6AU4 är en annan enkeldiod som tål mycket och har lång uppvärmning.

EZ90 (6X4) är en gammal arbetshäst, väldigt bra likriktarrör och lättare att få tag i än EZ80/81. Likriktarrör håller väldigt länge så efterfrågan var låg även när det begav sig, därför den knapra tillgången nuförtiden (EZ90 undantaget). EZ81 anser jag annars vara ett av de bästa likriktarrören i historien.

Andra bra rör är 5U4, 5V4/GZ32 och 5AR4/GZ34. 5Z4 är ett annat för mindre strömmar och oktal.

Vad många missar i applikationer för väldigt små strömmar är EAA91/6AL5. Detta rör finns i drösvis NOS för ingen peng alls. Duger för några milliampere vid inte allt för höga spänningar.

Värt att pröva är EY88, har inte själv gjort det ännu dock.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:14:16  Show Profile Send kasra a Private Message
tack för förslagen!

5U4, 5V4/GZ32 och 5AR4/GZ34(dyr!) verkar alla vara intressanta dubbeldioder, ska läsa vidare lite info om dom, det är ju alltid kul att prova nya prylar =)

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000