HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Superspikes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/18 :  03:45:33  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Hur pass bra är sådana egentligen?

Hur påverkar det ljudet egentligen?
Jag gissar att ljudet blir lite tightare men med basbortfall.
Minskar det basen ( är i alla fall vad jag hört påstås)?

Finns det bra alternativ till superspikes som antingen är billigare eller bätte eller ger mer valuta för pengarna men har i princip samma funktion?
Vad som tilltalar mest är att man smidigt kan flytta runt högtalarna utan att repa golvet om det blir bättre ljud så är ju det också en bonus.


crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:21:39  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har experimenterat rätt mycket med högtalar fötter. Soundcare Superspikes är absolut de mest prisvärda fötterna där ute. Du får inget basbortfall, du får bättre attack. Bättre separation i diskant.

Det enda du behöver tänka på är att skruva upp den medföljande muttern för att säkra hela spiken mot högtalaren. Du kan hitta "bättre" fötter för 10ggr priset eventuellt. Jämfört med en idealisk fot kan ljudet bli mer homogent, ännu bättre lågbas kan fås. Du kan ytterligare förbättra ljudet genom att sätta den superspikade högtalaren på en luftdämpad plattform, men gör du inte en sådan DYI talar vi 20ggr priset för Soundcare Superspikes..

Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:25:10  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jag köpte mina för att skydda parketten men dom gav också tightare bas (jämfört med spikes på mynt).
/micke
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:03:30  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Även jag har upplevt att Superspikes har verkligt bra pris / prestanda. Har tidigare haft dem under högtalare, där de gett bättre definition i basen samt bättre "fokus" i ljudbilden. Använder dem även under hyllor etc. Som crion säger finns det säkert bättre lösningar (t.ex. Cerabase / Cerapuck av Finite Elemente), men till helt andra priser.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:12:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Superspikes är det absolut mest prisvärda sätt att förbättra ljudet, rekomenderas starkt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:12:48  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jag har samma erfarenheter som ni ovan; basen blev rappare. Kan dock tänka mig att det också beror på underlaget. Men i mitt fall (trägolv) gav de som sagt ett ljudlyft.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:14:46  Show Profile Send Snoop a Private Message
Superspikes är troligtvis bland det bästa för priset ja.. Men av ren nyfikenhet så undrar jag om någon jämfört med art feet?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:46:27  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Värst vad ni är eniga, det är inte ofta det är så inom Hifi =).

Vilken storlek ska man ha? Visst beror det på högtalarna men nästan alla högtalarmärken jag är intresserad av så står det M6&M8 enligt listan: http://www.soundcare.no/threads.htm
o grejen är att jag byter högtalare rätt jävla ofta så vilka bör man köpa?

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:06:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
Någon som jämfört Highends superspiken mot standard varianten?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/18 :  14:20:19  Show Profile Send knoxville a Private Message
Om jag nu skall använda superspikes till mina stativare, vart skall jag sätta dem? Självhäftande mellan högtalare och topplattan eller ersätta de befintliga spiksen med superspikes och låda högtalarna ligga direkt an mot topplattan?? (metall...känns som det kan bli mycket vibrationer i sjävla stativet då...)

Just nu har jag sonicdesignkuddar mellan högtalare och topplattan och vanliga spikes på enkronor. Detta stramar upp basen lite, men det blir sämre fokus och precision i ljudet tyvärr...

Hur skall jag göra för att få mest välljud med dessa superspikes?

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/07/18 :  14:29:13  Show Profile Send Machine a Private Message
-> Knoxville ->Behåll Sonic design kuddarna mellan stativen och högtalarna. Montera sedan superspikes på stativen. Blir hur bra som helst!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/18 :  16:38:04  Show Profile Send knoxville a Private Message
Machine: Jaså! kommer det verkligen göra någon skillnad. Tycker kuddarna isolerar bort alla vibrationer, men samtidigt blir det lite gungigt och så för högtalaren, så precisionen försvinner lite... Men kankse är det de högfrekventa vibrationerna som soundcare spiksen fixar?

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/07/18 :  16:40:27  Show Profile Send JD a Private Message
Instämmer.....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:16:14  Show Profile Send knoxville a Private Message
med vadå?

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:55:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
I mitt tycke där jag använde dem under SF Gran Piano home så upplevdes basen djupare, tightare och renare, renare och klarare gällde hela registret utom möjligen det allra översta där jag inte kunde verifiera någon omedelbar förbättring.
Spikarnas möjlighter att justeras individuellt var nog den största fördelen, då alla spikar kunde skruvas fast så jämnt som möjligt mot det något ojämna golvet.
Mycket prisvärda.

Bravo
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/07/18 :  18:18:02  Show Profile Send Machine a Private Message
Blir det gungigt med Sonic design kuddarna tycker du? Har du rätt modell?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/18 :  20:52:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nån som testat superspikes avsedda för apparater?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:49:09  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jo, jag har rätt modell...de är för max 12 kg och mina högtalare väger 12 kg, så det skall vara optimalt enligt sonicdesign. Ju närmare övre viktgränsen på kudden desto bättre effekt.

Däremot är det lite liten toppplatta på Atacamas stativ, vilket gör det lité lite gungigt (inte så att de rör sig när man spelar utan när man puttar på högtalaren så sviktar kuddarna lite)

Men håller alla med om att jag skall behålla kuddarna och sätta superspikes på stativen?

Jag har kuddar under min cd-spelare också, men upplevde ingen speciellt skillnad. Den är iofs rätt stabil som den är...

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2005/07/18 21:50:18
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:54:36  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Nån som testat superspikes avsedda för apparater?


Japp, de funkar alldeles utmärkt! Å andra sidan vet jag inte hur det låter utan dem då dessa är fabriksmonterade under min förstärkare

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/18 :  22:40:09  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Ikke så mange som kjenner til disse i Norden - inntil videre:



http://www.grandprixaudio.com/prod_apex.htm

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/18 :  23:37:24  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Ni som eventuellt testat båda. Vilket är bäst Superspikes eller SD-kuddar???

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/19 :  01:47:03  Show Profile Send Resonans a Private Message
SD-kuddar tar bort vibrationer medans spikes överför vibrationer. Vad som är bäst avgör du själv.

Min åsikt är att spikes fungerar bra på styva och stumma underlag medan kuddar är bättre på vibrerande underlag typ trägolv i lägenhet.

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2005/07/19 01:55:38
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/07/19 :  01:56:36  Show Profile Send crion a Private Message
När det gäller komponenter är Superspikes inte min favorit. Där tycker jag det är värt att lägga på lite extra pengar på mer komponent-effektiva saker.

Ball bearing tycker jag fungerar bättre där. Själv använder jag Tuneblocks XT (grafit) med Tungsten Carbide kula från Boston Audio. I mitt tycke bättre än BASE, Solid Tech Silent Feet, SD, Soundcare etc...


Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/07/19 :  06:32:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Min erfarenhet är utan SuperSpikes spelar hela rummet med, med SuperSpikes spelar bara högtalarna.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/19 :  09:25:50  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Montana - Dessa Grand Prix Audio-fötter, vad kostar de i Skandinavien?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:21:22  Show Profile Send crion a Private Message
Apex från Grand Prix Audio är antagligen dubbla priset mot Cerapucs, cirka 10000kr för 8st gissar jag. Cerapucs ligger på 6000kr för 8st. Det är därför jag menar att dessa Superspikes är prisvärda. Konkurrenterna försöker inte göra bang for the buck fötter utan tar verkligen hutlöst betalt.

För samma pris som Apex köpte jag luftupphängda plattor, Townshend Seismic Sink till högtalarna. Och jag estimerar att de är mer än 10ggr mer effektiva mot makrovibrationer.


Edited by - crion on 2005/07/19 11:26:37
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000