HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad är det för skillnader på subbas-kabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/17 :  02:02:04  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
meningen är EJ att starta en debatt angående kablar. det jag undrar är igentligen, vad gör och är det för skillnad på de olika kablarna som finns till subbasar?
ta tex en som kostar 500 och en som kostar 2000.
har köpt en audio pro bas, och min första tanke var "det kan väl inte vara någon skillnad på en kabel för si och så mycket, det är ju ändå 75ohm som gäller och när det är ju bara under 30hz den ska spela så den kommer ju ändå inte höras speciellt mycket".

har sökt lite men inte hittat nåt direkt konkret på vad skillnaden är på de olika kablarna i de olika prisklasserna.
klockan är nu ganska mycket så det kan hända att jag inte kunnat uttrycka mig rätt

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2005/07/17 02:02:37

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/17 :  05:23:50  Show Profile
Skillnad på kablar diskuteras det ju om hejvilt, vissa hör skillnader andra inte
75 ohm behöver det ju inte vara då det är en analogkabel, och bara under 30 hz är det nog inte många som använder den till heller. Under 80 eller 120 hz är väl mer "normalt".

För dom som hör skillnader, en bättre kabel ger bättre ljud och definition.
För dom som inte inte hör skillnader.. ja då gör det inget skillnad.

Så det är bara att prova själv och se om man är en kabelälskare eller skeptiker

Sen om det blir så skillnader med en audio pro... tja, jag skulle i alla fall inte köpa en kabel som kostar lika mycket som hela baslådan. Man får matcha prylarna motvarandra pris och prestandamässigt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/17 :  10:14:03  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tack för svar, jo jag går väl ungefär med samma inställning, har lite kablar liggandes hemma, får testa lite med dom :)
har faktiskt svårt att tänka mig att en bas blir bättre med en bättre kabel, då det trots allt känns som att det slutgiltiga ligger i steget, lådan och elementet :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/07/18 :  09:19:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nått som kan vara skillnad på en kabel som är tänkt för att anvädas till just subwoffers är att man kan tex kan använda en solidcore ledare, dessa brukar kunna ge bra resultat i just basområdet.

Sedan brukar sådana kablar vara bra skärmade då en sådan kabel oftast kan vara ganska lång vilket gör den mer känslig för luftburna störnigar.

/Martin
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:39:47  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Kan man verkligen ta vilken 75 ohms kabel som helst ?
Har ett minne av när jag lånade hem en JM Lab sub kopplade den med subkabeln (IXOS märkt med signalriktning) i fel riktning vilket gav upphov till ett intressant elektronikbröl istf musik.
Vände på kabeln och så var allt ok.
/micke
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/18 :  15:29:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
Renare ,stramare bas har jag uppleft när jag jämfört olika sub kablar...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/20 :  01:09:47  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Som du själv säger, kablar upplevs olika och jag försökte själv starta en tråd om detta för att se om mät-teknik kunde verifiera skillnaden frekvensiellt från högtalarsidan sett. Fick tyvärr bara 1 svar som sa att inga skillnader kunde påvisas.
Men åter till tråden så vill jag tipsa om Monster-kabel som känns/hörs lite basig i mina öron iaf (eller detaljfattig)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  01:14:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Micke65: Rent elektriskt kan du ta vilken kabel som helst, den behöver inte vara 75 ohm (de flesta subbas-kablar som säljs har gissningvis högre impedans än så).
Frekvenserna som ska skickas är så låga att det egentligen inte spelar någon roll vilken typ av kabel du använder, ex. en tvinnad kabel går lika bra som en koaxial.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/20 :  09:59:28  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
kan någon förklara för mig varför man har Y link på många kablar? vad är poängen med det? och hur kopplar man det i stärkaren? jag har tex bara en ingång i subben..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/20 :  10:27:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Man kan ha en Y-link i sub ändan. Gör man så brukar man få några dB extra. Kopplar in det på båda ingångarna. Har man bara en ingång, blir det ju svettigare.

M

Edited by - rannagarden on 2005/07/20 10:28:08
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/20 :  21:10:01  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jo men kan man ha y link i stärkaren? det var det jag tänkte på... låter ju helskummt :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:48:35  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det finns ju även (som i mitt fall) subbar som har stereo slutsteg och då krävs det att ha en Y-kabel...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/07/22 :  12:57:27  Show Profile Send ea poe a Private Message
Man kan även ha en Y-kabel i förstärkarändan om man vill koppla 2 subwoofers till en förstärkare med "bara" en LFE-utgång.
Ljudskillnaden mellan olika subkablar kan även vara (enligt egen upplevelse) att man kan få med brum på köpet med en billigare kabel (i mitt fall Supra) än med en kanske dyrare kabel (det blev en Tara Labs Prism 2200). Jag spelar med en Infinity Modulus sub från 1990.

Som sagt tidigare pröva själv, börja med billigare alternativ & välj den som du tycker låter bra

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/

Edited by - ea poe on 2005/07/22 12:58:28
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/22 :  18:39:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag har nu en tara labs i tusenkronorsklassen har jag för mig.. den funkar bra, så jag kör på den :) jag hade dock en Y koppling till den.. men har inte två in eller två ut i varken bas eller stärkare. så då är det ju lite meningslöst att använda den :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/07/23 :  23:21:49  Show Profile Send ea poe a Private Message
Du har nog skaffat likadana som jag har. Jag måste ha y-koppling då jag enbart har högar/vänster ingångar på subben.

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000