HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ett sista desperat försök...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:39:14  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Kan hända ni tycker jag är en fegis nu... f.ö. är jag nog det också. Min högsta hifidröm för tillfället är att bygga dahlbergband understödda av 2 st Seas Excel W26FX001 (http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2005/W26FX001E0026.pdf) i basreflexlådor om ca 82 l vardera. Såhär långt ska nog allt gå bra. Diskanterna ska nog gå ganska smidigt att bygga och att bygga ett par lådor är ganska enkelt i sammanhanget. Om det anses vara en risk att W26 inte klara av att spela upp till delningsfrekvensen skulle jag kunna leva med W22EX001 också...
Nu till det riktigt stora hindret... delningsfilter... jag ryser bara jag hör ordet. Jag var så uppgiven igår att jag nästan övergav min dröm och beställde ytterligare ett HFLS-1-kit. Jag trivs väldigt bra med dessa men har tyvärr lovat bort dem till min far vilket gör att jag MÅSTE bygga något, och det i rappet...
Problemet är att jag totalt saknar kunskap om delningfilter plus att jag inte har någon som helt mättrustning. Nu börjar tiden dessutom rinna iväg... ska börja plugga om lite drygt en månad och jag befarar att all byggtid kommer gå åt till förmån för inmundigande av leverstimulerande drycker...
Finns det någon som kan hjälpa mig?

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:56:42  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Patentrådet:
Tala med Bernt, läs hans tråd. Det löser sig.
Dimitri
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/16 :  19:08:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters
http://www.tubecad.com/articles_2001/Tube-Based_Crossovers
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
Läs detta å köp ett slutsteg extra.
Rören går att ersätta med J-fetar bara man sänker spänningarna en del.
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/07/16 :  19:32:11  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Circlomanen: Ditt förslag hade varit den perfekta lösningen om den inte kostat så mycket . Jag VILL ju ha aktivt filter och två slutsteg till, fast jag får tyvärr nöja mig med snårvariant om nu bygget överhuvutaget blir av...

zed51: Hehe, patentlösning... Tack för uppmuntran förresten! Håller på att läsa tråden nu.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/16 :  21:18:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gustaf P:

Jag tycker du ska försöka dig på projektet. Jag är jättenöjd med mina Excel W22EX001. Jag vet förstås inte hur W26FX001 är men man kan ju tänka sig att de har samma höga kvalitet i alla fall.

Dahlbergband är otroligt bra och får du till delningen mot Excel ordentligt så kommer du att bli nöjd, det är jag övertygad om.

När det gäller delningsfilter så är jag långt ifrån någon expert på det heller. Jag fick hjälp med mina förra högtalare och filter av Pac och Per Engelholm. Så det finns hjälp att få via forumet. Det kanske bor någon som är kunnig och har mätmöjligheter i närheten av Ljungbyhed som kan hjälpa dig. Bara ett par mätningar kan räcka långt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/16 :  21:58:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen: Ditt förslag hade varit den perfekta lösningen om den inte kostat så mycket . Jag VILL ju ha aktivt filter och två slutsteg till, fast jag får tyvärr nöja mig med snårvariant om nu bygget överhuvutaget blir av..

Bygg "snikigt" och uppgradera i takt pengarna strömmar in/prioriteringarna frigör pengar.
Aktiva delningsfilter kostar ju bara några sketna hundralappar att bygga med J-fetar och ett par batterieliminatorer som du säkert har liggandes nånstans och skräpar.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/16 :  22:34:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Ett två-vägs aktivt delningsfilter i stereo kostar inte heller så mycket. Det råder inflation på sådana prylar...jag tänker närmast på Behringer´s analoga.
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:23:14  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Den enda lösning som är aktuell för tillfället är passivt. Tyvärr. Kostnaden för ytterligare slutsteg känns alltför bitter när jag nyss köpt två (monoblock). Det är alltså inte det aktiva filtret som är hindret.

Antag att jag bygger klart: Vad kommer då krävas för att få till delningen bra? Räcker det med en mätning + simulering, eller brukar man bli tvungen att testa en massa olika varianter också?

Om jag nu skulle få till delningen hyffsat: Hur stor förbättring jämfört med HFLS-1 kan jag förvänta mig? (svår fråga)

Ifall det skulle bli aktuellt att någon hjälper mig med mätning kan jag meddela att högtalarna kommer att finnas i Lund (håller på att flytta dit). Rikligt med fika utlovas
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:53:19  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kan du inte använda monoblocken till basarna och tills vidare köra diskanterna med en T-Amp för ett par hundra?

Jag vill å det bestämdaste råda till aktiv delning med en Behringer och jag skulle tro att T-Ampen räcker ett bra tag.

/Rolle
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:47:52  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Tror jag väntar med projektet till nästa sommar istället... Ska genast börja skramla ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna genomföra bygget utan att behöva kompromissa. Oj va tungt det känns

Tack så mycket för hjälpen iallfall! Jag återkommer...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:14:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ett sådant här projekt är inget jag skulle rekomendera att bygga
ihop "i rappet". Låt det ta sin tid och handla på dig prylarna
lite eftersom så blir det inte så kännbart. Naturligtvis så går
det att få till ett passivt filter också men du kan nog behöva
lite hjälp med några mätningar, blir svårt annars. Jag kör passivt
själv och ser det inte som en kompromiss.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:10:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om jag nu skulle få till delningen hyffsat: Hur stor förbättring jämfört med HFLS-1 kan jag förvänta mig? (svår fråga)
BETYDLIGT bättre.

Jag tycker inte man ska göra det här svårare än nödvändigt. Passiv delning funkar alldeles utmärkt.
Ett par, tre mätningar bör räcka för att få till ett filter som räcker bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/07/17 :  20:47:24  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
quote:
BETYDLIGT bättre.
Inspirerande ord...


Bernt: Kom just att tänka på en sak när jag läste din byggtråd. Om jag har fattat det rätt är det väl ingen större skillnad på frekvenssvaret på höga frekvenser (+350 Hz) mellan en dipol och en basreflex? Är jag ute och cyklar nu kanske? Min tanke var iallafall följande: Om jag bygger en basreflex av W22EX001 istället, går det då, förutsatt att jag ändrar dämpningen, att använda ett likadant filter som du har? Bara en tanke...

Dahlberg: Du hade väl en variant med SS-element i slutna lådor? Har du en fungerande filterkonfiguration till den skulle det kunna vara ett alternativ. Hur presterade den i djupbasen?

Säg till om ni tycker att jag åker för mycket snålskjuts... Det är bara det att det primära för mig är resultatet och inte vägen dit. Hade mitt samvete tillåtit hade jag köpt ett par högtalare av motsvarande kvalitet och ägnat mig åt det jag tycker bäst om... att lyssna på MUSIKEN
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/17 :  21:27:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag körde med en Scan-Speak 21W/8555-01 i ca: 25liter slutet
med gott resultat men något passivt filter blev det aldrig
aktuellt att ta fram till den. Har ett system på gång med
audax hm-210z12 och det är flera som har talat positivt om
hur den spelar som basreflex så att jag provar att bygga en
testlåda för det verkar rimligt. Ett plus med dom här systemen
är att delningen kommer att hamna så pass lågt att man kan göra
lite tokiga filter och det fungerar ändå tillfredställande.

Jag har en impedansgraf för en "7" excel och det skulle kanske
gå att testa om den verkar gå att få till. I så fall borde inte
ditt element vara något större problem.

Edit: Såg inte alldeles omöjligt ut med 2'ordningen på
bägge elementen.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/07/17 22:21:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:39:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Kom just att tänka på en sak när jag läste din byggtråd. Om jag har fattat det rätt är det väl ingen större skillnad på frekvenssvaret på höga frekvenser (+350 Hz) mellan en dipol och en basreflex? Är jag ute och cyklar nu kanske? Min tanke var iallafall följande: Om jag bygger en basreflex av W22EX001 istället, går det då, förutsatt att jag ändrar dämpningen, att använda ett likadant filter som du har? Bara en tanke...
Borde ju gå för att få till själva delningsfrekvensen, bara bandet har samma längd som mina kommer att ha - ca 120 cm.
Bafflarna kommer ju helt säkert inte att se likadana ut. Därför kommer inte frekvensresponsen att se likadan ut. Jag kommer att korrigera signalen
en del med ett aktivt filter för att rätta till egenheter i öppna baffeln men det kommer ju inte att behövas för dig som kör vanliga lådor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000