HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lågdistorderande nätdel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/14 :  10:13:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Behöver en power supply med låg dist, som kan lämna "+12V" och "Ground". Själv är man knappt kapabel att bygga nåt mer avancerat än detta:

Och det är ju inte en makalöst lågdistande mojäng, eller?

Jag hade planer på att köpa en kretskortstransformator på tillräckligt med volt för att kunna köra en vanlig reg. och efter trafo köra en likriktarbrygga, konding samt några smoothers+regulator...

...och där behövs hjälpen. Kan nån ge bra tips på lågdistande power supplies och hur man kopplar dessa?

M

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  13:37:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kolla
http://www.epanorama.net/links/psu_linear.html

Problemet är väl att välja...

Vad skall du ha det till?

Edit: här hittade jag något också:

http://www.alw.audio.dsl.pipex.com/jung_schematic.htm
http://www.alw.audio.dsl.pipex.com/sulzer_circuit.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/14 14:05:03
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:11:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message


Den första länken gjorde mig bara hel-snurrig! En lavin av power supplies...

De två andra är för mig överkurs. Jag behöver se kretsen färdig, gärna att nån pekar med HELA handen oxå.

Kan jag inte bygga den enklare varianten som på bilden, men ev. få den mer "low noise" eller lägre "distortion"? Kan jag utgå från denna och modifiera den till nåt bättre?

Jag skall ha den till olka saker som behöver mellan +9 - +24V...

M

Edited by - rannagarden on 2005/07/14 14:12:20
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:18:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hur mycket ström behöver du....?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:37:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ström?

Några hundra mA?

OM det är det du menar?

M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:50:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
exakt!...gräver...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:02:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
Regulator för justerbar utspänning (5 - 20 V)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008274.htm

Regulatorer för fast utspänning 5V och 12V
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=225249.htm

Har för mig att dessa skall vara bra...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:04:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Om det är till denvern du skall ha det till så antar jag att 24V-spänningen skall användas till displayen.....inte så kinkit med dist då...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:15:26  Show Profile Send mayro a Private Message


rannagarden i högform.......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:24:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
rannagarden: Kan ju se en sak i schemat du lagt in...glättnings-kondensatorn (som i schemat har värdet 470uF)bör ha ett värde på minst 10000uF/A!!

Så om du tar ut 300 mA så är ju 3300uF ett bra värde.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/14 :  16:00:54  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
rannagarden: Kan ju se en sak i schemat du lagt in...glättnings-kondensatorn (som i schemat har värdet 470uF)bör ha ett värde på minst 10000uF/A!!

Så om du tar ut 300 mA så är ju 3300uF ett bra värde.

Vart lär man sig sånt!?

Och nej, jag skall INTE ha en separat nätdel till displayen!???

Finns det nån regulator som kan sköta jobbet med en trafo som man kan mata +12V eller +15V och som ger +12V efter? Lite ont om plats för stora trafosar. Jag skall ju ha en liten kretskortstrafo på nån hundra gram kanske?

ELFA: 56-181-37 Nåt sånt kanske?


M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  16:36:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
rannagarden
quote:
Vart lär man sig sånt!?



Skollitteratur:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=295846.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:08:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
600kr!!!



M
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:13:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Det räcker gott med 1000uF/A.. Vad är det för applikationer som skall matas med kretsen? Drar de stötströmmar, typ släden i en CD/DVD-transport kan du behöva glätta lite mer, företrädesvis någon cap nära mekaniken också. Men drar de en kontinuerlig ström, så är det inte lika relevant. Då räcker det att ripplet inte blir för stort innan regulatorn, dvs. spänningen innan regulatorn får inte bli mindre än utspänning+minsta framspänningsfall över regulatorn. Framspänningsfallet återfinns i databladet för regulatorn.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:16:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nja...det går nog att hitta info på nätet också...men då får man ju jaga lite.....annars så får jag nog säga att...om man förstår det mesta i boken så kan man en del. Fast jag vet att jag hade lite svårt med avsnittet om motkoppling..det gås igenom grunderna om OP-förstärkare, olika transistor-steg (GE, GC, GB ). Förklaring om hur en spänningsregulator, oscillatorer funkar osv osv

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:44:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det där om kondingarna finns med här också...men boken innehåll är ju lite smalare...mest applikationsexempel...å inte så mycket teori.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2020112.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  17:57:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mcz: Visst går det att göra som du säger...men då blir man ju tvungen att att ha mer spänningsmarginal pga av ripplets stora amplitud...vilket gör att både trafo å ev kylare måste öka i dimensionering...å då är det ju frågan om det är lönsamt att spara in på kondesatorer?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/14 17:58:14
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/14 :  18:08:50  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Lite ont om plats för stora trafosar


Separat spänningsmatning kanske?????? i egen låda....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  18:52:55  Show Profile Send ohmega a Private Message
rannagarden: Kolla här..å avgör själv vetja

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:14:24  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ohmega, det stämmer ju faktiskt, tänkte inte på det! Men vilket man väljer beror helt på hur lasten ser ut, drar den kontinuerligt 300mA skulle jag rekommendera att göra på ditt sätt. Men drar den bara stötvis 300mA kan man minska såväl kapacitans som kylning avsevärt. För när lasten då kör nominellt så har du ett litet rippel, en liten ström och därmed varken behov av stora kondensatorer eller kylelement. Och eftersom en svagt lastad transformator ger högre sekundärspänningar har du en högre spänning lagrad i kondensatorerna vilket gör att de klarar av att ge nog med energi för strömstöten utan att spänningsfallet blir så stort att regulatorn kommer utanför dess arbetsområde. Och du skulle förmodligen klara dig helt utan kylare.

Med andra ord, definiera lasten så är det lättare att hjälpa till!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:20:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Med andra ord, definiera lasten så är det lättare att hjälpa till!

Helt rätt!

Rannagarden

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:25:40  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
quote:
Finns det nån regulator som kan sköta jobbet med en trafo som man kan mata +12V eller +15V och som ger +12V efter?


Använd en LDO regulator, LDO = Low Drop-Out, dvs. de kräver bara ett litet spänningsfall för att ge en reglerad utspänning. Dock finns det inga linjära (men switchade) som klarar av att ge 12V reglerad ut med 12V oreglerad in.

LM2941 är en LDO som kan lämna upp till 1A med bara 0,5V över sig. Drar din applikation dessutom bara 300mA klarar du dig helt utan kylare om du använder en TO-220 kapsel.

MVH Martin

EDIT: Bytte från LM1117 till LM2941, då den var bättre. Fast du klarar dig säkert på en LM1117 (0,8A@1,2V).

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/07/14 19:32:02
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/14 :  19:49:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Min nya kärlek:



quote:
Använd en LDO regulator, LDO = Low Drop-Out, dvs. de kräver bara ett litet spänningsfall för att ge en reglerad utspänning. Dock finns det inga linjära (men switchade) som klarar av att ge 12V reglerad ut med 12V oreglerad in.


Verkar fint, men vill gärna ha nåt för ögonen - bild på nåt lämpligt?

Ohmega - Bra bild!

Jag har en bra strömförsörjning, men lite väl stor, och får inte plats i lådan... Behöver bygga en ny, liten kompakt, men som kan försörja kortet "safe", om man säger så.


Jag kanske är ute o cyklar??

M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:37:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Fick reda på att det rör sig om kanske 30mA till max 50mA. Så vad kan
jag behöva?

M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:12:35  Show Profile Send ohmega a Private Message
rannagarden
Du behöver alltså +12V med en strömlast på mellan 30-50 mA..borde inte vara så svårt.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=225306.htm kan nog passa bra.
Glättningskonding 330 uF-680uF...samt diodbrygga å trafo....möjligen lite avstörnings-kondensatorer....kolla databladet också!!

Parallellt med varje diod i likriktarbryggan, så kan du sätta dit en keramik-konding (22- 100 nF) samt paralelt med glättningskondensatorn.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:20:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
vill också nämna: Om du har en trafo som ger ut 12VAC..så skall du komma ihåg att 12V är effektiv-värdetpå spänningen....efter likriktning och glättning har du ut ca: rot(2)*12-2*0,7 V = 15,5 V..perfekt...det betyder att du borde klara dig med en spänningsregulator med drop-outspänning på upp till 2 V..utan vidare.

MEN...kom ihåg att strömbehovet från trafon är rot(2)* 50 mA = 71 mA!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/14 22:22:38
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000