HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som mätt högtalare med olika kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/15 :  19:28:38  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Efter att ha provat diverse dyrkablar så slår det mig att över 90% av dessa endast fungerar som substitut för att istället använda tonkontrollerna som dom flesta av oss har. Kablarna jag syftar på är hgt och lågnivå-kablar. OBS: är inte ute efter någon kabel-debatt/krig utan mest undrar om någon mätt högtalarna efter diverse kabelbyten som kan dementera eller verifiera min egen upplevelse av diverse kablar.

Nämner inga namn på kablar som testats pga att hifikrig säkerligen skulle uppstå och så är det säkert så att dom kablar som jag anser ge rena eq-effekten passar ypperligt i en del andra sammanhang.

Edit: Förtydligande av topic

Edited by - fidelityn on 2005/07/15 21:13:41

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/15 :  20:12:00  Show Profile Send David A a Private Message
en tämligen dålig tonkontroll dessutom, eftersom det knappt är mätbart mellan olika kablar! Jag har mätt mellan EKK och Transparent musicwawe plus med min Tact... Och skillnaden var noll och inget! Fanns inget hos mätningen som indikerade att något ändrats.

Edited by - David A on 2005/07/15 20:12:54
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/15 :  20:49:50  Show Profile Send fidelityn a Private Message
För förtydligandets skull menar jag mätning av högtalarens utsignal.
Men tack för din input i tråden iaf.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/15 :  21:52:26  Show Profile Send Bubben a Private Message
Hur då...med en mikrofon placerad i sweetspot?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:24:15  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Mäter inte Tacten med nån sorts mätmick? Isf har väl David mätt högtalarnas utsignal


Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:38:33  Show Profile Send fidelityn a Private Message
isf, ska man då tolka det som att EKK och Transparent musicwawe plus-kablar inte gör någon skillnad på det man hör ur högtalaren så är iaf min åsikt att det är stor skillnad mellan dessa kablar på både gott och ont.
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:42:30  Show Profile Send nl a Private Message
Vad ville du med ursprunsfrågan fidelityn?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:58:35  Show Profile Send fidelityn a Private Message
nl: Få svar på frågan dom jag ställde i topic.
Då jag själv inte har möjlighet att mäta själv just nu så undrade jag om någon annan gjort detta, mest för att veta hur stor skillnaden egentligen är.
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/15 :  23:08:05  Show Profile Send nl a Private Message
Du har själv svarat på frågan. DavidA har också svarat. Min egen erfarenhet är att det inte skiljer mellan olika kablar där jag har lyssnat.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/15 :  23:14:16  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ok, tackar för ditt svar
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/15 :  23:31:19  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag tror inte mätning kan "mäta" skillnader i sådant som HUR ljudet låter osv.. Det mäter nog enbart vad som kommer in o ut...och det är nog mycket samma saker skulle ja tro...

Sedan om en röst har trevligare eller otrevligare nyanser osv tror jag våra överläsna hjärnor är bättre på att urskilja... Eller LURAS till att uppfatta beroende på hur man ser detta fenomen....

Fast det skulle vara väldigt skoj att mäta i sitt rum med OLIKA kablar man enbart byter på nätsidan. KANSKE skulle även en tonkurva kunna påvisa vad som sker. För jag kan verkligen få "olika" ljud med samma elektronik. Så skoj test vore det utan tvekan..
Kul tråd o fråga...

fast detta med tonkontroller... Väldigt få har ju sådana tror jag....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/15 23:32:16
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/15 :  23:37:45  Show Profile Send nl a Private Message
Kan du mäta det som kommer ur högtalaren? med olika nätkablar? Finns skillnaden i mätningarna så borde det höras i lyssning.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/07/16 :  01:07:37  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
undrar om någon mätt högtalarna efter diverse kabelbyten som kan dementera eller verifiera min egen upplevelse av diverse kablar.


Man bör nog fråga sig vad det är man vill ha mätt innan man mäter för att man ska få ut någon använbar information.

Om du tex vill ha bekräftat med mätningar att du uppfattar de skillnader du upplever mellan olika kablar finns en mätmetod som heter blindtest! Den kan verifiera (mäta) eventuella skillnader som du faktiskt hör mellan olika kablar.

Om man vill mäta signalpåverkan på själva kablarna (frekvensgång, distorsion av olika slag osv) så tvivlar jag på att man kommer hitta någon bra förklaring till de eq-effekter du upplever där. Dessutom är det så ofantligt många andra faktorer som påverkar hur vi upplever ljud än de elektriska egenskaperna hos just kablarna i en stereoanläggning så det kan bli rätt långsökt och svårt (osannolikt) att försöka visa med sådana mätningar att man kan eller inte kan höra skillnad mellan olika kablar.

edit: Sedan det här med att mäta vad som kommer ut från en högtalare är nog komplicerat och mångdimensionellt utan att blanda in olika kablar mm. Tänk på att en högtalare stålar ut ljud i rumsdomänen (och tidsdomänen inuti själva rumdomänen). Det handlar alltså inte längre om en ljudsignal utan snarare ett tidsberoende ljudfält.

Edited by - marens on 2005/07/16 01:11:50
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/16 :  01:18:28  Show Profile Send nl a Private Message
En kabel ska mätas som en kabel. Ett slutsteg mäts inte efter högtalaren utan som en egen apparat. Varför ska kabeln mätas i en hel setup?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/07/16 :  01:24:11  Show Profile Send marens a Private Message
Ett par högtalare uppmätta på valfritt sätt blir nog snarare som ett extra brus än ett förstorningsglas om det är själva kablarnas egenskaper som man vill mäta alltså. Det räcker med att du flyttar dig själv lite i rummet så får du skillnader som sannolikt märks mer på mätningarna än sjävla kabelbytet.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/16 :  01:43:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är många som upplevt klassikern att kablar kan skilja i basåtergivning. Dvs. mer och mindre bas med olika kablage.

Tycker dock att det är en intressant fråga. Nån som mätt tex. frekvanskurvan för en högtalare med olika kablage bakom?

M
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:43:58  Show Profile Send David A a Private Message
För att förtydliga:

Jag har mätt med mikrofonen i sweetspot, och får således upp frekvenskurvan direkt i Pc´n och kan jämföra ganska enkelt. Att mätinstrumentet skulle "missa" kabelns karaktär anser jag vara smått omöjligt om det nu är hörbara skillnader vi pratar om. Flyttar jag micken 1 dm åt sidan så märks skillnader i mätningen, dock inte genom att bara byta kabeln. Att tex vända på baslådor eller flytta högtalarna märks också tydligt på mätningen. Men med kabelbytet blir det inte mer skillnad än att göra en till mätning, dvs inget som kan verifieras som en hörbar förändring.

Edited by - David A on 2005/07/16 14:47:15
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  01:46:51  Show Profile Send mayro a Private Message
david A.. Hör du själv då skillnader o det INTE blir olika resultat på mätningen?

Eller registrerar du inte heller hörbara skillnader. Och därmed gör samma resultat öronmässigt som mätmässigt???

Och OM skillnader hörts men inte tydligen mätts fram. Vad var skillnaderna som du anser dom???

Kul du provat!!!! Och att du delar med dig av resultat som här...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/17 :  09:22:49  Show Profile Send David A a Private Message
Nej... jag kunde inte fastställa någon säker skillnad mellan EKK och Transparent i blindtest. Vilket sätter myror i huvudet på mig, speciellt med tanke på att jag faktiskt valde Transparent i ett öppet test med Nordost reddawn samt Harmonictech Pro 11.
Mätning blev en slags verifikation på det jag upplevde i blindtestet, dvs ingen skillnad som jag med säkerhet kunde sätta fingret på. Ett tag tyckte jag att ena kabeln öppnade upp toppen lite mer, och det visade sig vara EKK... men det var inget resultat som jag kunde peka ut upprepade gånger dessvärre.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/17 :  09:58:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har nog fel på minna öron!! Öronen är väl ändå det bästa mätinstrumentet Eller

Summa summarum det jag hör finns inte

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/17 :  10:32:25  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tackar för alla svar och kanske är det så att det är för små skillnader för att få olika frekvensmätningar vid kabelbyten.
Trodde själv att det skulle synas ganska väl faktiskt.

Nåväl, jag ska testa själv om ett par veckor då mina mätmöjligheter kommit tillbaka från semestern och se om jag får samma resultat som David A.

Inga fler som frekvensmätt högtalarna under samma mätsetup men med olika kablar?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:59:52  Show Profile Send mayro a Private Message

"Draken" tittade in här idag under sin resa runt med sin HD för lite lyssning. Han var väldigt skeptisk till detta med kablar... Tror INTE han är det numera efter vi enbart bytte ut EN nätkabel till slutsteget på topparna......

Sedan OM det skulle gå att MÄTA fram skillnader skulle va skoj. För här behövs INTE nån blind test för att klart höra stora skillnader...

Jag tror däremot att om ÖRONEN inte kan urskilja nåt så kan inte en mätning heller göra detta...

När vi provade kablar hos "vinsent" så började vi med EN nätkabel...
Inget hände knappt... Resterande kablar var akldeles för dåliga så dom tillät inte skillnader att komma fram. Efter vi satt in bättre kablar i hela anläggningen så var det inga tvivel om vad som hände då man bytte EN nätkabel längre....

Så därav får folk dra egna slutsattser...Men vilket lät då bäst? Dom kablarna ifrån start eller dom som vi satte in. Menar då dom SK "bättre" kablarna

Jo dom "bättre" lät flerfaldigt bättre.. På alla sätt också...

Och då var som sagt det stora skillnader på hur anläggningen svarade.

"vincent" sökte just svar, eftersom han INTE hörde skillnad på kabel mot kabel.... Han fick svaret...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000