HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyra högtalare var rena bluffen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/06/16 :  09:24:29  Show Profile Send kutte a Private Message
Nu har det hänt igen.

Två män lurade på tisdagen en Ystadsbo att köpa ett par högtalare. De hävdade att de var värda över 17000 kronor och att de sålde dem "förmånligt" för 4000. I själva verket kostar de inte mer än 900 kronor. Utdrag ur Ystads Allehanda läs mer här.

http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050616/YSTAD/106160871/1365

Hoppas att de åker fast och jag vill varna andra personer att inte köpa högtalare från bil utan köp från butiken istället.
Fast nu är ni väl redan så insatta i hifi att ni hade nog märkt att det var bluff, men vissa är inte så insatta så de går på det.

Den som inget frågar får heller inget veta!

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/16 :  09:37:50  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tyvärr har jag väldigt svårt att tycka synd om personen som gick på bluffen!!

Blir man uppraggad på en bensinmack och är så blå ögd att man tror på en sådan story får man i min mening skylla sig själv!! Någonstans får man i min mening ta ansvar för sin egen dumhet!!

Skylla från sig är lätt men att ta ansvar är svårare uppenbarligen!

Nå, köpa högtalare från bil är dödsdömt redan på idé stadiet!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/06/16 :  09:49:23  Show Profile Send MartinX a Private Message
Dom där högtalarförsäljarna måste ha härjat i över 10år nu, det skrevs om det i Hifi&Musik och dom testade en sådan där högtalare på 90-talet. Det är ganska smart uttänkt från bedragarnas sida för risken för dom att åka fast är minimal, kunden är ju medveten om att det är en halvskum affär och dom lämnar ju inte kvitto. Själv blev jag erbjuden att köpa högtalare på backaplan i Göteborg för många år sedan.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/06/16 :  09:55:40  Show Profile Send kutte a Private Message
Håller med dig, själv skulle jag inte köpa från bil jag handlar i butik istället. Komer ihåg en kompis till mig för en tid sedan fick ett sådant erbjudande men han blev misstänksam och frågade om nummret till butiken, då han ville lyssna på dom innan köpet men de blev rädda och körde därifrån.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:06:35  Show Profile Send mayro a Private Message




är man såååå korkad får man skylla sig själv...

"HIENDBUTIKER" rullar inte runt på mackarna o säljer...tror jag...

Eller vad säger Hificonsult.. Nya sättet tro verkar ju gå jäkligt bra ju denna metod. 10 års ideliga skrivanden och ännu en som går på skiten...

Man kan bara garva åt eländet.....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:26:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Typ min tanke exakt!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:40:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om ett erbjudande är lite för bra... så är det med all säkerhet en bluff eller stöldgods.


En känd ekonom sade: "Det ligger inga tusenlappar på gatorna." Vilket i översättning betyder att en korrekt informerad marknad sätter riktiga priser på allting, dvs säljare säljer inte extremt billigt, och skulle säljaren ändå vara felinformerad och sälja för billigt så bör det komma någon annan som bjuder över. (Observera att den som bjuder högre givetvis inte skall vara i maskopi med säljaren... klassiskt knep för att stressa köparen/offret/dumbommen och förekommer ganska ofta vid privatförsäljningar, typ "jag har några andra köpare på gång som bjudit mer, men du verkar trevlig")


Såna här bluffare är oftast väldigt "duktiga" på att manipulera folk, och samma typ av lurendrejeri förekommer inom alla möjliga branscher. Känd är tex Thailändska ädelstensbluffen där turister blir duktigt lurade att köpa övervärderade äkta stenar till "vrakpriser". Allt från taxi-föraren till en "förbipasserande" turist/student/myndighetsperson/polis kan vara inblandad i bluffen (läs är alltid inblandad i bluffen)... eller ta massmöten här i Norden där man säljer "aktier" och liknande i rena pyramidspelsföretag till akompanjemang av hallelulja-körer eller entusiastiska "vänner".

Erbjudande om maffiga lotterivinster, stora arv från avlägsen släkting eller "nigeriabrev" där man erbjuds stora summor bara man först gör en liten inbetalning för att få igång hjulen... att folk går på det!

Påstridiga telefonförsäljare mot företag och myndigheter om reklamplatser osv i kataloger (alternativt patroner till skrivare), ångerblankett bifogas... men ångerveckan gäller inte mellan näringsidkare och blufföretaget använder returnerad ångerblankett i rätten som bevis på att avtal har slutits...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/06/16 10:46:54
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/16 :  10:45:59  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tja,

På en rastplats utanför Manchester vid motorvägen mot Birmingham blev jag "påsprungen" av en italiensk klädförsäljare som påstod att han varit på klädmässa och att han pga tull regler var tvungen att mer eller mindre "ge bort" en äkta Armani kostym till mig!!

Tackade vänligt nej till det "fina" erbjudandet och styltade vidare.. Då hörde jag ytterliggare lockrop från en annan bil där en tomte satt med liknande erbjudande!!

De slås rekord i idioti menar jag och jag skulle behöva vara drogad och packad och kraftigt förvirrad om jag skulle gå på nått sånt skit!!

Nä, den som går på de får snällt sitta och skämmas och ta smällen utan gnäll!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/06/16 10:48:59
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/06/16 :  11:02:47  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Mahler: Den valsen har jag hört i Sollentuna Centrum...otroligt att folk kan gå på detta...

/Micke
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/16 :  15:56:32  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja du!

FULLKOMLIGT otroligt att man låter sig raggas upp på en bensin mack och gladeligen trallar bort till Bankomaten och plockar ut 4 papp till killen i Vanen och lämnar över det!! Utan någon som helst varningsklocka som ringer??

Sorry men killen förtjänade nästan sitt öde och nu har han förhoppningsvis lärt sig en läxa!

quote:
Fast nu är ni väl redan så insatta i hifi att ni hade nog märkt att det var bluff, men vissa är inte så insatta så de går på det.


Tror knappast man behöver vara hifi galning för att sniffa till sig en bluff! Vanligt sunt j-a bondförnuft räcker tror jag!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/16 :  16:41:31  Show Profile Send Mnyb a Private Message
10 år räcker inte dessa sk "white van speakers" har krängts i hela världen sen 80 talet bevisligen i sverige usa och storbritanien enligt pressen, white van för att de vanligen glider fram med en typiskt hyrd vit skåp-buss. Det finns hela siter där lurade mäniskor ägnar sig åt att hata dessa nasare, surt sa räven.

Klädnasaren har jag sett utanför ICA-Maxi i Linköping.
Sen har vi de här "hemförsäljnings" sekterna man skall kränga rengöringsmedel eller mystiska kosttillskott mm.

Man önskar att idioti vore en energiform tillgången är både oändlig och förnyelsebar.

Btw är man igentligen mycket smartare om man köper klädnypor från Peter Belt och hänger i gardinerna, eller hans tweezer som man skulle nypa skivorna med innan avspelning ;-)
eller den mystiska smörjan man skulle smörja in proppskåpet med eller plastspiralerna man skulle ha runt nätkablarna... eller... suck.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/06/16 :  16:58:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Blir man uppraggad på en bensinmack och är så blå ögd att man tror på en sådan story får man i min mening skylla sig själv!! Någonstans får man i min mening ta ansvar för sin egen dumhet!!"

På sätt och vis är det väl så, men det ursäktar inte bedrägeriet. Bedragaren är OND. I en lite trevligare värld skulle man aldrig behöva fundera på om något var bluff eller ej. Faran med att tycka att folk ska skylla sig själva är att det är lätt hänt att man så sakteliga börjar acceptera bedrägeriet.

"en korrekt informerad marknad sätter riktiga priser på allting"

Visst, men man ska också komma ihåg att den korrekt informerade marknad som ekonomer gärna talar om är en idealiserad teoretisk modell, mig veterligen har ingen hittills kunnat påvisa existensen av en sådan marknad.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/16 :  17:33:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message

quote:
Visst, men man ska också komma ihåg att den korrekt informerade marknad som ekonomer gärna talar om är en idealiserad teoretisk modell, mig veterligen har ingen hittills kunnat påvisa existensen av en sådan marknad.


Nja... det är inget fel på idealiserade teoretiska modeller och inom vissa segment så funkar det ganska bra, ta tex en vara som råolja. Visserligen finns det en kartell inom producentledet och en stark lobbygrupp hos köparna och politiker, men priset speglar ändå ganska väl förväntningar hos säljare och köpare.

Tittar vi närmare på tex www.hifimagasinet.se kan man också se en ganska så förutsägbar prissättning på de mer populära (oftare utbjudna) produkterna, medans mer udda produkter flukturerar mer i pris just beroende på bristande information och större svårighet för köpare och säljare att hitta varandra.

Exempel tre är ebay. Stort utbud och många köpare, dock med reservation för att ebay är så stort att många utbjudna artiklar endast lockar ett fåtal samt att vissa säljare inte informerar korrekt.


Jag håller med dig Magnuz i dina två första stycken om köparens ansvar (för sin egen dumhet) och att bedragare är ONDa!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/16 :  20:10:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Påminner mig om då jag och polaren var i Tokyo. I godan ro spatserade vi längs trottoaren en bit från Roppongi-crossing mitt på ljusan dag, då en skåpbil(!) med två glada snubbar svänger upp intill oss. Den ene lutar sig ut ur rutan och vill att vi skall komma till honom (vi ser att han är runt 30 och hör att han är amerikan). Redan här blir man ju lite skeptisk. De få icke-japaner man ser är sällan så muntra som dessa herrar var.

Hör och häpna - de ville sälja några kanonfina högtalare, skitbilligt! Hade blivit "över" efter en leverans ( de sa att de var hemmabio-installatörer från staterna ) och att de nu vill kränga dem för att festa upp pengen, då det i annat fall chefen skulle falla till goda.

Vi tittade inte på högtalarna. Vi ville inte ha några högtalare. Och avböjde vänligt och bestämt..... Så kommer man hem och får läsa att samma skit pågår här i sverige! Va i hela?! Skåpbil och historien (med lokala avvikelser) är samma?

Rövare!

M
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/17 :  01:06:55  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Vadå om man är så där korkade får man skylla sig själv? Dumheter. Bara för att audiofiler kanske förstår att det inte går till så, så gör inte alla det. Finns säkert massor med skit som handlar om andra saker som ni skulle gå på. Rätt åt er isåfall?

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/17 :  05:01:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja minst 20 år har det förekommit, märkligt att det fortfarande fungerar med dessa bluffar.
Men som sagt vem kränger ”dyra” högtalare billigt på en parkering

Bravo
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/06/17 :  18:30:14  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag blev erbjuden idag att köpa 2 par jamo högtalare idag i lilla Perstorp. 2 välklädda typer i en Saab 9-5 som fått fel leverans sa dem . De sa att de var hemmabio installatörer ha ha ha. Ordinarie pris var 16900:- men jag kunde få 2 par för 5000:-.

Det blev dock INGET köp för de tog inte mitt bud på 500:- men det var nog inte långt ifrån.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/17 :  21:57:11  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Inget är nytt under solen....det här verkar poppa upp med nåra års mellanrum. Har för mig att Sverker i Plus har haft uppe det men folk lär sig visst inte. En del blir nog blinda när dom inte hinner tänka och tror dom gör ett klipp stackars statar.....nä jag tycker nog inte synd om dom.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/18 :  00:56:28  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det kommer alltid att finnas bedragare, så det enda sättet att skydda sig är att vara mycket skeptisk till erbjudanded som "är för bra". Trots det så bör vi alla hjäla till att sätta dit bedragarna. Om vi inte gör det så kommer antalet bedragare att fortsätta att öka.

Ibland kan det dock dyka upp rysligt bra erbjudanden, och om man är skeptisk så missar man säkert en del av dessa, men det är inget jag grämer mig för i längden. Det kommer alltid att komma nya erbjudanden.

Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/06/19 :  16:59:58  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Om man blir erbjuden ett par nya 17000-kronorshögtalare för 4000 kronor, så måste man ju inse att det är något skumt. Eller hur?

Eftersom killen uppenbarligen inte trodde att han blev utsatt för ett bedrägeri så måste han väl trott att det var stöldgods han köpte? Inte mer än rätt att han förlorar sina pengar då.

Jag anser att häleri är ett minst lika allvarligt brott som bedrägeri. Om det inte fanns några som var beredda att köpa stöldgods så skulle säkert stölder och inbrott minska en hel del.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:30:21  Show Profile Send svanbo a Private Message
Detta är hur vanligt som helst, oftast heter högtalarna BAS eller B&S eller nåt sånt. Det är skräp rakt igenom. De är säkert hur skickliga som helst, så att säga att folk är blåögda tycker jag är lite väl förenklande... har själv en kompis som gått på det.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:56:20  Show Profile
Kan inte förstå hur man kan på sånt här.
Är ju som såna afrikabrev ... "Hej jag är kung i huggabuggaland, ge mig 20.000:- så får du tillbaka 200.000:- om en månad" ....

Är något för bra för att verka sant så är det ofta så.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/06/20 :  08:17:13  Show Profile Send Conan a Private Message
Vaddå bluff!? Inom hifi-världen kan man ju inte räkna som ni gör. Det viktigaste är ju ljudet och hur många av er har hört högtalarna i fråga? Jag levde ju i trygg förvissning om att man på det här forumet inte dömde hunden efter pläsen, men här bedrog jag mig tydligen...

I tidigare trådar om exempelvis kablar & CD-spelare var ju inte det tekniska innehållet och den teoretiska prestandan för en produkt som satte priset utan den upplevda ljudkvaliteten. F.ö. fick ju köparen en utmärkt service vid köptillfället och kunde både se och känna på produkten i en lugn och avslappnad miljö. Kanske fick han också hemkörning av prylarna? Det är viktigt det här med personlig service!

Och på tal om det!!! Jämföra med nätpriser!! Vad är det för hifi-entusiaster i den här tråden som jämför med nätpriser!!? Ska det vara på det här sättet kommer vi snart alla att sitta och klicka oss fram på hemsidor från Kina när det ska beställas hifi, och aldrig få möjlighet att se och känna på grejorna!

Nä, det här börjar likna LTS-forum i kubik och jag hoppas bara att forumet tar i med hårdhandskarna mot den här typen av teknikdravel och förutfattade meningar!

...he, höll på att glömma


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:39:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
YIPPPPIIIIIIIIIIEEE!!!!

Fick ett mail imorse!! ÄNTLIGEN ÄR JAG MÅNGMILJONÄR!!

Har tydligen vunnit 252 miljoner Dollar på ett lotteri jag inte visste jag deltog i så nu behöver jag bara "lägga anspråk" på vinsten och sen är de klatt!!!

Fan va jag skall shoppa hifi!!

NÅ, behöver som ni förstår lite goda råd nu på vad jag skall använda pengarna till?? Alla förslag mottages med öppna armar!!

vad sägs om en Bladelius Beowulf med guld chassi med knappar av ren diamant??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/06/20 09:41:51
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:42:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler: Den typen av skräpmail får jag stup i kvarten, har väl vunnit ett par miljarder nu i lotteri etc som jag ej varit med i...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/06/20 :  10:05:52  Show Profile Send kutte a Private Message
Det värsta är att folk som sysslar med sådant nuförtiden blir allt mer listiga, de kan uppvisa legitimationer och dokument som de har förfalskat, läste i en tidning för en tid sedan om en person som blev stoppad av en billist, han utgav sig för att vara en civilpolis, han kunde uppvisa en legitimation som polisen har, det roliga visades att det inte var en civilpolis utan en bedragare.
Sådant kan vara svårt att se om man inte är insatt i det.


Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000